Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

FX och telekonverters

Produkter
(logga in för att koppla)

Teodorian

Aktiv medlem
Jag har aldrig använt någon telekonverter så jag saknar praktisk erfarenhet. Vad jag förstår går det inte att använda tex en TC-14E på så många av Nikons objektiv. Min undran är om inte telekonverters kan få lite av en renässans i FX-formatet. Såvitt jag förstår ger en TC-14E minimalt försämrad bildkvalitet på ett bra objektiv tex 70-200/2.8. När vi nu börjar fundera över DX-objektivens framtid överhuvudtaget i professionella sammanhang och framförallt nytta på ett FX-hus kan då inte en telekonverter vara något att ta till om vi saknar "DX-räckvidden". Med DX på en D3:a blir upplösningen ca 5MP med cropfaktor 1.5. Tar jag istället en TC-14E på min 70-200/2.8 får jag nästan samma utsnitt (1.4x brännvidden) med full upplösning till priset av ett stegs ljusstyrka. Det motsvarar skillnaden i skärpedjup mellan FX och DX. Kan detta vara något att beakta i praktiken?!

Ja, absolut. Fast jag tror användningsområdet ökar ännu mer för de som inte är i behov av full upplösning.

T.ex.

FX 14-24 mm
DX 21-36 mm
FX 70-200 mm
DX 105-300 mm
FX 98-280 mm (1.4)
DX 147-392 mm (1.4)

Med endast två objektiv får man 14-36 och 70-400mm med mycket bra kvalité och ljusstyrka.

Komplettera med ett fast 50mm, så har du i stort sett ett komplett brännvisddsområde, från supercidvinkel till kraftigt tele. Fast detta gäller ju alla kameror med FF-sensor. Att beskära kan man ju göra i efterhand.

Skulle t.ex. sensorn i min 1D MkII varit av FF/FX så hade den innehållit 12.9MP. Men skulle man skära ner den till säg 5x crop ;) så blir bilden så fasligt stor (879x587 px = 0,5MP). Men den duger för webbvisning.

Här EF 500/4L IS + 1.4x 5x crop (motsvarar alltså 3500 mm brännvidd)

Bilagor

• crop5xff.jpg
    crop5xff.jpg
    37.5 KB · Visningar: 200
Jeppe skrev:
Skulle t.ex. sensorn i min 1D MkII varit av FF/FX så hade den innehållit 12.9MP. Men skulle man skära ner den till säg 5x crop ;) så blir bilden så fasligt stor (879x587 px = 0,5MP). Men den duger för webbvisning.

Här EF 500/4L IS + 1.4x 5x crop (motsvarar alltså 3500 mm brännvidd)

Imponerande! Bättre än att försöka handhålla ett 3500 mm-objektiv...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar