Annons

"fuskmakro", blir det bra? (sigma 17-70)

Produkter
(logga in för att koppla)

nallepuh

Medlem
Jag har letat i månader och läst rätt många recensioner, klämt & känt på diverse kameror och objektiv, inför mitt första kliv in i den digitala systemkameravärlden. Har slutligen bestämt mig för att köpa en Nikon D5000 samt ett nikkor VR 70-300.

Det jag behöver råd med av er är det normal-aktiga objektivet. Jag är en glad hobbyfotograf, intresserad men inte så extremt aktiv (vill öka tiden, men annat upptar dagen för det mesta). Fotar väl mest ungarna/familj, hojen och lite natur. Mitt "problem" är att jag vill ha en så "allt-i-ett" lösning som möjligt, väl medveten om att man får offra lite för att hamna där. Först var jag inne på Nikons 18-105 för ett bra all-round som också funkar inomhus. Problemet är ju att jag gillar makrobilder. Så jag har kikat runt och fastnat för Sigmas 17-70 OS HSM macro. Jag vet ju att förstoringsgraden inte är så super, men den skulle funka bra som ett all-round objektiv.

Min egentliga fråga, om man bortser från all svammel ovan är:
Blir det några vettiga makro-aktiga bilder med ett sådant objektiv? (2,7 som bästa förstoringsgrad)?
Kan man få bra close-up bilder på tex en blomma / humla med rätt kort skärpedjup?


Man kan ju komplettera i efterhand med tex riktiga makroobjektiv, men det är mycket extra pengar och att köra sporthoj och foto är inte kanske de billigaste materialhobbys man kan ha (vilket påtalas här hemma...). Så att kasta upp lite mer pengar i en relativt snar framtid kan bli svårt. Dessutom vill jag ha grejerna med mig utan att bära på en för tung fotoväska. Jag är mer "ta med kameran ifall jag ser nåt bra" än att jag går ut med huvudsyftet att fotografera. (bortsett från vår fototävling på jobbet.)


Sorry för allt svammel, men ni kanske får en inblick i hur mitt fotograferande ser ut.
 
Jadå Sigma 17-70 är ett bra fuskmacro, jag har själv ett sånt som jag köpte begagnat till min 7D och det funkar utmärkt! ger fin fina närbilder. Det tillåter mig att gå runt 1cm nära subjektet jag fotar vilket räcker gott och väl. För det priset så kan man inte direkt klaga på kvalitén heller.

Här kan du se några macrofoton jag har tagit med mitt 17-70 och 7D'n. :) (sida 1 och 2 då)
http://www.flickr.com/photos/magnus3dphoto/

/ Magnus
 
Värt att tänka på är kanske att versionen utan OS ger större avbildningsskala. Vilket man ska välja beror ju på vilket man prioriterar högst, OS eller makroegenskapet.
Versionen med OS har dock fortfarande bättre makromöjligheter än de flesta andra objektiv i klassen.
 
Det nya, det med OS, har något bättre ljusstyra i teleändan; f/4,0 mot f/4,5.

Men jag tror att du blir nöjd oavsett vilken du väljer, även när det gäller "macrofunktionen".
 
Tack

Tackar för all input.

Som det känns nu så är det nog rätt köp för mig. Troligtvis satsar jag nog på OS varianten, även om den har lite sämre makro-egenskap. De tester jag läst så har den förbättrats lite jämfört med den gamla versionen. Säkerligen inte något som jag skulle märka, men man blir så petig när man läser in sig på massa tester.

/
Christian
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.