ANNONS
Annons

funktions makro/accions

Produkter
(logga in för att koppla)

lenell

Aktiv medlem
Kanske är en stor fråga men jag har försökt spela in ett sk macro i photoshop 7, och får det inte till att funka. Det jag vill kunna göra är att spara en hel mapp med bilder i t,ex save for webb. Man scannar in bilder och de sparas ju kanska i tiff eller psd men om man vill ha en serie bilder för bruk här på sidan eller annat webbruk hade det varit kanon att kunna spara hela mappar istället för att öppna en o en och spara om dem. Såg här på sidan att någon rekommenderade detta, men inte hur man gjorde. Har Mac. osx 10.2.5 och Ps 7
mvh lenell

tack roine, ska prova under dagen men nu måste jag leka lite med dottern som tycker jag är tråkig framför datorn, kommer att skriva hur det går senare idag, ha de fint

går åt fanders, detta

ja det är bara erkänna att här går gränsen för vad jag fixar verkar det som.
Alltså jag typ tar en bild och sparar den för webben. under tiden kör jag inspelning under accions, men behöver jag göra något speciellt med, make,export och accion. Är det någon som orkar förklara detta steg för steg för jag fixar inte det, och dte verkar vara inte allt för komplicerat, men sånt är livet, man lär sig något nytt varje dag

Vet inte om detta förklarar det annorlunda, enda skillnaden från Roines förklaring är väl att trycka på stopp då macrot är klart. Du måste också välja en mapp att spara ner bilderna till. Klipper in ett inlägg jag gjort tidigare som svar på batchkonvertering.

Du går in på actions, längst ner där har du knappar varav en är för inspelning (håller du pekaren på ser du vilken), sedan gör du det med en öppen bild som du vill att macrot du tillverkar ska göra och sparar som du vill ha bilderna i mappen sedan. När macrot är klart tryck stoppknappen. I arkivmenyn hittar du automate och där är det batch du ska välja för att kunna välja ny mapp att spara till.
/Lotta

ok jag gjorde nya försök och tror jag närmar mig fick det till att funka en gång, men den tog med sig tiff filen och den nya, andra gången så sparade den i samma mapp/ och det kan jag leva med, men det var inte i den mapp jag valt längst ner i batch,konstigt? ja får prova mer imorgon, känns som huvet inte är med mig idag, men tror att det löser sig annars får jag väl be om telefon support om nån ställer upp. Ha det bra och tack, blir väl litet svar här i morgon om det lyckas
mvh lenell

Ok, har du gjort en ny actions som ligger sparad så kan du se valen du gjort då du tillverkade den. I den mappen du sparade då sparas bilderna ner fortsättningsvis också. Det du väljer i batch under source folder är mappen där bilderna du vill göra om ligger. Sen brukar jag kryssa i destination save and close (fast jag är inte 100% på att det är nödvändigt men det har inte skadat.) Alla andra alternativ låter jag vara orörda. Jag brukar låta allt jag gör om gå in i samma mapp och flyttar dem därefter till rätt plats. Vi sitter i samma operativ och med samma PS, förmodar att du också har en engelsk variant? Det är ok att maila via kontaktalänken om du vill.
/Lotta

ok, ja försöker imorgon, det är läggsdags för dottern nu så det blir inte mer idag förmodar jag, tack

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar