Annons

Funktioner på en Olympus sp-570?

Produkter
(logga in för att koppla)

Trippelmamman

Ny medlem
Hej jag är en amatör som vill lära mig att fotografera riktigt fina bilder men jag har inte tillräckligt med kunskaper om min kamera. Jag hade en Kodak Easyshare Z812SI men jag sålde den eftersom jag inte behärskade den. Trist jag vet men jag önskar att jag hittade denna sida tidigare.

Men iaf så var jag och köpte mig en "halvt" digitalsystemkamera igår men jag fattar fortfarande inte vad alla dess funktioner står för.På ratten där man väljer olika funktioner så står det P A S och M. Har ingen som helst aning om vad detta är. Det är ingen idé att läsa i instruktionsboken för jag fattar inget av det som står där. Så om någon kunde förklara vad dessa inställningar används till så vore jag glad. Det känns ju dumt att bara använda auto liksom. Då kunde jag ha köpte en vanlig kompaktkamera.

Sen skulle jag vilja veta mer angående ISO.

Och sist så undrar jag hur man väljer en ny Scene efter att man valt en först och sedan tagit kort. Jag trycker på OK/FUNC-knappen men jag kommer bara till någon meny och inte till Scene-väljaren.

Tackar på förhand och jag ber om ursäkt för mina undermåliga kunskaper men jag VILL lära mig hantera min nya kamera så att den inte blir liggandes som med den förra.

Hej och roligt att du hittade hit. Jag är inte den mest tekniskt kompetenta här men jag skall göra mitt bästa för att hjälpa dig.

P står för program dvs kameran bestämmer bländare och slutartid, på vissa kameror finns det en programshift funktion vilket innebär att man kan ändra slutartiden och bländaren men kameran parar ihop slutartider och bländare som passar ihopp.

A står för bländarförval dvs du väljer bländare och kameran väljer slutartiden. Detta är ett ganska smidigt sätt att bestämma över skärpedjupet (större bländar siffra ger ett längre skärpedjup mindre ett kortare)

S står för slutarförval dvs du väljer slutartiden och kameran väljer bländaren. En snabb tid minimerar risken för rörelseoskärpa hos dig eller hos motivet.

M står för manuell vilket innebär att du bestämmer såväl bländaren som stuartiden. M läget tycker jag är bra när man har gått om tid för att ställa in och mäta ljuset, här är det fotografen som har kontrollen över hur exponeringen ska bli. Med lite övning behärskar du snart alla metoderna.

Iso är (sensorns eller filmens) "ljuskänslighet". Iso inställningen påverkar hur långslutartiden blir. En slutartid på iso 100 blir dubbelt så snabb om du ändrar inställningen till iso 200 osv. Det är eftersträvansvärt att fotografera med ett så lågt iso som möjligt. Högre iso 400 och uppåt brukar ge korniga bilder på kompaktkameror.

Ett tips för att lära sig mer om grunderna i digitalfotografering är att läsa en bok. En bok som jag läste när jag började fotografera var stora fotoboken av John Hedgecoe. I boken tas grunderna upp samt en hel del tips när det gäller olika motiv. Rekommenderas.

Lycka till med fotandet.

Tackar så mycket för ett snabbt svar. Jag skall kolla om jag hittar boken på Biblioteket. Har en bok om digitalfotografering men den är på finska.

Glöm inte bort bruksanvisningen, som skickas med kameran för att underlätta handhavandet. Det är en ofta förbisedd sak och som en del helt "glömmer bort".

Komplettera med att testa dig fram. Blir det inte bra så är det ju bara att radera och testa på nytt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar