Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Funkar Pentax k10d + Nissin 3200 GS??

Produkter
(logga in för att koppla)

m_ab

Ny medlem
Jag har en gammal Nissin 3200 GS stavblixt som jag skulle vilja använda till min Pentax k10d. Då kameran saknar uttag för blixtkabeln så undrar jag om det fungerar med en blixtskoadapter typ Hama 6951?

/mattias

hamas adpater funkar på min k10, vad gäller såna småtillbehör brukar det sällan vara ngåot problem då det inte är så mkt som kan gå fel i dem...är min erfarenhet i alla fall.

Det enda man skall vara försiktig med när det gäller gamla blixtar och nya kameror är vilken spänning som blixten använder i blixtkontakten. I gamla mekaniska kameror så var det ju ett par rejäla metallbleck i slutaren som slöt kretsen så det var inte så noga vilken spänning blixten använde i kontakten, det fanns liksom ingenting som kunde gå sönder. Idag är allt elektroniskt och om man skulle råka sätta på en gammal blixt som använder flera hundra volt direkt i blixtskon finns det risk att något ryker (bokstavligt alltså).

Jag har också en gammal Nissin som jag inte kommer ihåg beteckinge på nu, men den har inbyggd slavblist så den har jag låtit styras av kameran inbyggda blixt istället, fast det går ju inte så bra nu med förblixtar och sånt.

Jag har för mig jag läste en artikel om spänning och gamla blixtar för några år sedan men kommer inte ihåg var. Så vitt jag kommer ihåg kunde man helt enkelt mäta spänningen på blixtkontakten på en uppladdad blixt med en multimeter, kommer inte ihåg vilka nivåer som var säkra, men jämför med en modern blixt.

Jag läste också en artikel om hur man kunde bygga om en blixt till att skrämma liv i gamla trasiga NiCd-batterier, men det är en helt annan historia :)

tack för alla svar! Köpte en adapter och har nu provat.... det funkade fint:) Men lite nervöst var det allt hehe :p Den var helt klart bättre än den inbyggda blixten i kameran trots att Nissin blixten är rätt gammal.. Dock känns det rätt klumpigt med den inkopplad.. :p

//Mattias

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar