Annons

Funkar Nikon D40 x i studion?

Produkter
(logga in för att koppla)

FotoKotten

Aktiv medlem
Hej! Jag är på G att bygga upp en mindre fotostudio där mestadels produktfoton kommer att tas. Även en del modell/porträttfoton kommer att tas i studion. Min fråga är om kamerapaketet Nikon D40x kit med 18-55 och 55-200 objektiv är ett "bra" köp till det användningsområdet som jag tidigare nämnt. Budgeten är begränsad så därav denna fråga. Andra alternativ är välkomna.

Beror på vilka krav du har. Har du krav på att kunna ta modellbilder med kort skärpedjup, så nej. Då räcker inte utrustningen till (eller rättare sagt, objektiven). D40 (x) är dessutom en lite begränsad modell, den vill ha AF-S objektiv om, du ska få tillgång till AF. Detta innebär att objektivsortimentet minskar ganska radikalt. Om det är Nikon du bestämt dig för, titta på D80 istället, tillsammans med ett fast 50/1.8 så har du en bra bas för porträtt/studiofoto.

Nu vet jag inte hur det är med D40x och blixtsynk m.m, annars är det väl optiken som är "flaskhalsen" i det där paketet. Vet inte vad du har för planer med bilderna du kommer att ta, men det känns som om det kanske skulle behövas ett "bra" objektiv om du ska ta foton för uppdrag och annat. Mycket optik för pengarna är ju nikkor 50/1.8, men jag vet inte hur brännvidden skulle passa för ändamålet. Jag tror knappast du kommer att behöva ett teleobjektiv om det är en mindre fotostudio du pratar om.

Det beror ju också på vad du har för ljus. Köper du till exempels blixtar som inte går att sänka särskilt mycket, då får du svårt att utnyttja stora bländaren. Jag hållar nog med Per om din budget är begränsat. Tänk också på hur du vill koppla kamera och blixt, med sladd eller radio/ir sändare. Jag vet inte så mycket om D40x, men många billigare modeller saknar möjlighet att koppla blixt-sladd, så då får man köpa adapter.

Lycka till,
Thorsten

Otvivelaktigt är det ju ett bättre val än Fuji s7000, som är det jag har nu. D 70s + 18-70 skulla jag alltså klara mig med i studion enligt dig. (jag är i köpatagen nu därav min ivrighet;)

Problemet är ju igentligen bara objektivet, annars har jag väl varit hyfsat nöjd.Men har fått för mig att den inte duger till det jag skall använda kameran till.

FotoKotten skrev:
D 70s + 18-70 skulla jag alltså klara mig med i studion enligt dig.
D70s + 18-70 + 50/1,8 räcker långt. Du kan i princip koppla vilka blixter som helst till D70, en mycket lättarbetad kamera dessutom. 50/1,8 ger dig knivskärpa samt kort skärpedjup vid behov. 18-70 är bra all-around objektiv när 50 mm blir för begränsande.

t_mauritsen skrev:Köper du till exempels blixtar som inte går att sänka särskilt mycket, då får du svårt att utnyttja stora bländaren.
Då är det väl bara att köpa ett ND filter?

Det är allt från beslag till möbler (bord, stolar m.m.) Men även viss form av modell/porträttbild också. Detta oftast i samband med själva produkten.

Ska du bara göra småbilder till broschyrer och bilder till webben funkar kameran du har. Fast en systemkamera är ju manligare. :)

PerFogelberg skrev:
Ska du bara göra småbilder till broschyrer och bilder till webben funkar kameran du har. Fast en systemkamera är ju manligare. :)

Nej, det är inte bara småbilder utan en hel del bilder skall dras upp ganska rejält. Men det viktigaste är ju faktiskt ditt sistnämnda uttalande.... man vill ju bli manligare!!!;)

Men nu vet jag inte vad jag skall välja längre. D70, D80 eller D40x?

Ska du plåta människor och vill vara lite manlig tycker jag du ska köpa en D80. :) Mest därför att till en D80 kan du köpa vertikalgrepp. När jag plåtar stående människor vrider jag oftast kameran till vertikalläge. Då är det väldigt skönt med ett vertikalgrepp. Såg någonstans att man kan köpa den med 18-70 för under 10000 kr. Den finns även i paket tillsammans med 18-135. Hur bra det objektivet låter jag andra uttala sig om.

FotoKotten skrev:
Det är allt från beslag till möbler (bord, stolar m.m.) Men även viss form av modell/porträttbild också. Detta oftast i samband med själva produkten.

Du bör ha ett raktecknande macroobjektiv Nikon 60 eller 105mm, Tamron SP90 eller liknande om du pysslar med mindre saker som beslag, stolar etc.

Vad du väljer för kamera är upp till dig men Nikon har blivit bättre på det mesta med sina senare modeller, exv brushantering internt.
En d80 rek pga bättre sökare, mindre brus vid intern uppräkning än de äldre 70 modellerna. Kort sagt en bättre, modernare kamera till ett hyggligt pris.

Mikael

Det finns ingen AutoFokusMotor i D40x!!! Du har alltså ingen nytta av ett 50mm/1,8 fast dom är väldigt skarpa och bra i övrigt. Finns väl bara zoomar och 105mm Macro VR till D40x? D80 är ett bättre val.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar