Annons

Funkar Nikon AF 50/1,8 D till D40?

Produkter
(logga in för att koppla)

mlibemelie

Medlem
Jag har kollat in det nämnda objektivet och läst mycket positivt om det, var inne på att köpa 50mm/1,4 men tyckte att det blev lite för dyrt. Nu när jag äntligen bestämt mig för 1,8an så blev jag väldigt fundersam till om det verkligen fungerar till min Nikon D40 som alltså inte har ngn inbyggd autofokusmotor. Stämmer det?
Isf är det ju väldigt tråkigt och vad ska jag titta på då som ligger i samma prisklass och med ungefär samma "funktioner"?
 
autofokusen fungerar inte. Dock allt annat, vill du ha autofokus och liknande objektiv så ska du kolla på nikons 50/1,4 af-s eller 35/1,8 den sista får du för runt 2000 och är enligt mej riktigt bra!
 
Okej tack då vet jag. Va synd för jag vill gärna ha autofokus och tycker 35 är lite för mycket vidvinkel. Får ta mig en funderare.
 
På D40 är 35 mm inte vidvinkel alls, utan ett "normalobjektiv".

Det kan ju fortfarande vara för mycket vidvinkel för hennes smak. Om det är normal eller inte spelar ju liksom ingen roll i sammanhanget. Ett 300 mm kan ju vara för mycket vidvinkel om man skulle behövt ett 600 mm egentligen ;-)

Vill du ha 50 mm med AF på en D40 finns Nikon AF-S 50/1,4 och Sigma har också ett 50 mm med inbyggd fokusmotor. Men om du ska köpa såpass dyra objektiv kan det kanske vara idé att fundera på att byta kameran till en nyare med inbyggd fokusmotor för att kunna använda billigare objektiv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.