Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Funkar digitala i kyla?

Produkter
(logga in för att koppla)
Min Canon IXUS V, fungerade utmärkt under minusgrader, har fotat i temperaturer ner till -30°C utan problem. Kan dock säga att LCD-skärmen blir lite segare än vanligt, men den kan man ju klara sig utan.
 
Olympus C-2100 och -35 grader i julas var ingen höjdare. 10 bilder å tack å hej. Kameran käkar ju inte mer batterier för att det är kallt utan kapaciteten på batteriet sjunker i kyla. LCD displayer tycker heller inte om kyla då dom kan frysa sönder å då ser man inget med Olympusen.

Kanske man kan ha en kemisk värmepåse på baksidan av kameran så den värmer batteriet och displayen eller hålla den i handen som man håller kameran med..... Whisky idén låter utmärkt ändå.. :)
 
MPP skrev:
Kanske man kan ha en kemisk värmepåse på baksidan av kameran så den värmer batteriet och displayen

En synnerligen dålig idé.
Ha hela kameran kall, annars får du kondens i den och det kan knäcka till och med en robust analog kamera, digitalisarna lär ju knappast vara mer tåliga mot sånt.

En del analoga kameror (bl a Pentax SFX och någon lite äldre Canon vet inte vilken) har separata batteriboxar som man ansluter till kameran med kabel. Då kan man ha batterierna i värmen innanför jackan.
Men jag undrar om det finns till digitalkameror -än.
 
Bryggarn skrev:

En del analoga kameror (bl a Pentax SFX och någon lite äldre Canon vet inte vilken) har separata batteriboxar som man ansluter till kameran med kabel. Då kan man ha batterierna i värmen innanför jackan.
Men jag undrar om det finns till digitalkameror -än.

en lösning som rekommenderas. Jag gjorde ett jobb i Frigoscandias fryslager (-30 grader) med en gammal bronica 6x6 med just en sådan batteriadapter. Funkade utmärkt. Alla sladdar till blixtaggregaten blev dock stela som pinnar och kunde inte rullas ihop föränn dom tinat.
Liknande batteriadapters måste ju finnas åtminstone till de lite mer proffsiga digitalkamerorna. eller hur?

/Jacob
 
Bryggarn skrev:


En synnerligen dålig idé.
Ha hela kameran kall, annars får du kondens i den och det kan knäcka till och med en robust analog kamera, digitalisarna lär ju knappast vara mer tåliga mot sånt.
Ja och när man kommer in i värmen och har en nerkyld kamera ska man låta den ligga kvar i väskan/fickan och långsamt låta den tina upp. Detta för att man inte ska utsätta den för varm,fuktig luft som genast kondenserar i kameran.
 
Vanliga alkaliska och laddningsbara NiMH lägger av vid -10 C. Men värmer du dom i fickan så startar dom upp igen. Ett alternativ är att andvända 1,5 Volts lithum batterier, dom funkar ner till -40 C. Men där är ett problem till med låga temperaturer och det är LCD displayerna kolla i manualen vad de tål. Normalt stoppar dom redan vid -10 C eller -20 C, dock finns det även dom som stoppar redan vid 0 C.
Vill du fotogafera när det är kallt så måste du antingen hålla din kamera varm eller skaffa en mekanisk kamera.
En sak bör på pekas att CCD sensorn mår bara bra när det är kallt. Mindre brus vid lägre temperturer. I forsknings samanhang brukar man kyla ner CCD till -200 C för att få bort allt brus.
Så vet man hur sin kamera fungerar kan man lösa de flesta uppgifter, även att fotografera digital på Nordpolen.
 
Neeej......??....varför skulle dom fungera just i kyla??:D
Har begränsad erfarenhet, bara min Canon S10 men den packade omgående ihop vid -10 trots nyladdat batteri. Däremot har jag färska rapporter att min F100 var pigg och glad under 3 veckor med temperaturer på ned till -35 på Svalbard där man sov i tält hela tiden - ja, kameran också. Som tur var slapp jag åka med själv, Vi lånbytte polarfararen och jag. Men det skall tilläggas att han hade lithiumbaterier i kameran. Men batterierna var desamma hela tiden och är fortfarande pigga.
Us
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.