Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Funkar digitala i kyla?
- Trådstartare Walkerboh
- Start datum
julgus
Aktiv medlem
japp.
Nja, fyll dina fickor med ett gäng nyladdade batterier och håll dem varma. Byt sedan enligt löpande band principen då de kastar in handduken. Jag hade 2 batterislädar till min E10, när första omgången blev kall/tog slut så bytte jag, och sedan växlade jag fungerade ganska bra men blir ju aningen tröttsamt efter ett tag.
Mvh
Johan
Nja, fyll dina fickor med ett gäng nyladdade batterier och håll dem varma. Byt sedan enligt löpande band principen då de kastar in handduken. Jag hade 2 batterislädar till min E10, när första omgången blev kall/tog slut så bytte jag, och sedan växlade jag fungerade ganska bra men blir ju aningen tröttsamt efter ett tag.
Mvh
Johan
julgus
Aktiv medlem
julgus skrev:
japp.,,
odugliga i kylan alltså!
Mitt privata korståg fortsätter mot digitalkameror. Vet inte varför eftersom jag ju var en sån digital förespråkare förr. Antagligen för jag känner mig så lurad på alla pengar jag slängt ut på grejor som halvåret efter känns gamla. Ett vettigt beslut har jag iallafall fattat; avvakta till tekniken stabiliseras, köp då eventuellt.
Mvh
Johan
JDH
Guest
Tacka vet jag min trogna gamla Canon F1n, den sviker inte i första taget!
Jo, men 801 är ju en Nikon. G2 är ju det där andra märket;-)Min 801s grejade utan vidare 3 exp á en timme i -4 grader (leoniderna) - batterierna satt sedan i i ytterligare ett par månader utan problems. Testa det med en G2.
Off topic:
När kan man se Leoniderna igen?
Linmajon
Aktiv medlem
Vad ska man ut i KYLAN att göra? Och det med en fin kamera??... Näe, whisky inomhus var ingen du ide' och vänta tills det går att vara ute. Man kan ju alltid putsa på kameran lite .
Annars kan man ju åka till varmare länder o plåta.
Eller följ min devis: "Varför antigen-eller när det finns både-och", dvs. skaffa en Leica eller Nikon FM för att plåta i kyla, och något annat till vardags.
Annars kan man ju åka till varmare länder o plåta.
Eller följ min devis: "Varför antigen-eller när det finns både-och", dvs. skaffa en Leica eller Nikon FM för att plåta i kyla, och något annat till vardags.
Malm
Aktiv medlem
Tråkigt att du har haft en sådan negativ upplevelse med digitalt. Jag har fotat en del med t.ex D30 och den äter inte nämnvärt mycket mer batterier vid -10grader som den gör vid "vanliga" temperaturer. Jag hade med mig 2 batterier för en hel dags fotande med cirka 200 bilder och fortfarande var det en del kraft kvar så det beror väldigt mycket på märke och modelljulgus skrev:
odugliga i kylan alltså!
Mitt privata korståg fortsätter mot digitalkameror. Vet inte varför eftersom jag ju var en sån digital förespråkare förr. Antagligen för jag känner mig så lurad på alla pengar jag slängt ut på grejor som halvåret efter känns gamla. Ett vettigt beslut har jag iallafall fattat; avvakta till tekniken stabiliseras, köp då eventuellt.
Mvh
Johan
julgus
Aktiv medlem
Malm skrev:
Tråkigt att du har haft en sådan negativ upplevelse med digitalt. Jag har fotat en del med t.ex D30 och den äter inte nämnvärt mycket mer batterier vid -10grader som den gör vid "vanliga" temperaturer. Jag hade med mig 2 batterier för en hel dags fotande med cirka 200 bilder och fortfarande var det en del kraft kvar så det beror väldigt mycket på märke och modell
kan nog stämma. E10 äter batterier. D30 hade nog varit ett bättre köp än E10 med facit i hand. Å andra sidan fel märke.
Mvh
Johan
PS! Digital kamerorna fick mig att återuppta ett intresse för fotografering - ett intresse som svalnat pga taskiga reslutat (berodde på trasig kamera - oxiderade kontakter tydligen). Nu med ny analog kamera är det roligare än någonsin tidigare.
Linmajon
Aktiv medlem
Precis samma sak här, och jag har hört samma historia från >många< andra. Jag tror att anledningarna är två, dels digitalfotandet och dels -internet- som gör det möjligt att visa sina bilder för andra och hålla intresset vid liv som aldrig någonsin förut.julgus skrev:
PS! Digital kamerorna fick mig att återuppta ett intresse för fotografering - ett intresse som svalnat pga taskiga reslutat (berodde på trasig kamera - oxiderade kontakter tydligen). Nu med ny analog kamera är det roligare än någonsin tidigare.
julgus
Aktiv medlem
Linmajon skrev:
Precis samma sak här, och jag har hört samma historia från >många< andra. Jag tror att anledningarna är två, dels digitalfotandet och dels -internet- som gör det möjligt att visa sina bilder för andra och hålla intresset vid liv som aldrig någonsin förut.
det roliga i sammanhanget är att filmförsäljningen ökat och intresset överlag likaså. Sedan är det riktigt att detta o liknande forum också bidragit. Kul hursomhelst.
Mvh
Johan
PS: Sitter fn o skannar bröllopsbilder tagna på uppdrag. Filmtekniken har verkligen utvecklats, Fuji 800 asa i stearinljus belysning, vem hade trott att det skulle bli kalasbra?!
Jag har plåtat obehindrat med min Canon G2 i minus 30. Kameran fungerade perfekt. Jg utgår från att den suger mer batterier i kylan, men batteriet räckte iaf för hela min fotografering under nyårshelgen.
julgus
Aktiv medlem
magnum75 skrev:
Jag har plåtat obehindrat med min Canon G2 i minus 30. Kameran fungerade perfekt. Jg utgår från att den suger mer batterier i kylan, men batteriet räckte iaf för hela min fotografering under nyårshelgen.
Hej
G2 har en bra batteri lösning (lång batteritid) jmf med andra digitalkameror, synd bara att extra batterier kostar skjortan.
Mvh
Johan
Fredrik80
Aktiv medlem
Om man läser om Canons nya D60 står det att den fungerar i temperaturer mellan 0 - +40. Om den inte fungerar i minusgrader låter det inte särskilt kul! Dessutom tror jag det stod max 80% luftfuktighet. Isåfall funkar den ju varken under vintern eller i tropikerna!! Trist!
Fredrik,
www.worldsphotos.com
Fredrik,
www.worldsphotos.com
Rasmus83
Medlem
Jag vart uppe i norge för två veckor sen och plåtade ca 200 bilder på raken med en Canon EOS D30 med dess standardbatteri. Det höll säkert i 4 timmar. Jag kollade nivåer efter varje tagen bild eller serie. Batteriet va nyladdat.
Kamera: Can. EOS D30
Batteri: Standard
Temperatur: ca -20C till -25C
Däremot, om du tar ett annat exempel:
Jag var ute och filmade med en Sony DSR-PD150P och sonys biffigaste Lithium-ion batteri. (skall hålla ca 350 min.) - Kameran la av helt efter ca en timme!! Det vart nästan 30 minusgrader ute och LCD-displayen var på hela tiden.
Så jag håller med de andra, ta med extra batterier och gärna en extra kamera om det är viktiga grejer du plåtar!
Kamera: Can. EOS D30
Batteri: Standard
Temperatur: ca -20C till -25C
Däremot, om du tar ett annat exempel:
Jag var ute och filmade med en Sony DSR-PD150P och sonys biffigaste Lithium-ion batteri. (skall hålla ca 350 min.) - Kameran la av helt efter ca en timme!! Det vart nästan 30 minusgrader ute och LCD-displayen var på hela tiden.
Så jag håller med de andra, ta med extra batterier och gärna en extra kamera om det är viktiga grejer du plåtar!
Linmajon
Aktiv medlem
Det största problemet är just batteriet. Man kan ju ha det i fickan så mycket som möjligt. En variant är att göra ett batteri som man kan ha i fickan med en sladd upp till kameran.
En fördel med Li-ion batterier är att de klarar kyla lite bättre än andra typer, men 20-25 minus knäcker vad som helst.
Jag har plåtat med en liten Fuji digitalkamera i svinkall snålblåst. Hela kameran var garanterat under fryspunkten, och det gick hur bra som helst.
En fördel med Li-ion batterier är att de klarar kyla lite bättre än andra typer, men 20-25 minus knäcker vad som helst.
Jag har plåtat med en liten Fuji digitalkamera i svinkall snålblåst. Hela kameran var garanterat under fryspunkten, och det gick hur bra som helst.
Linmajon
Aktiv medlem
Det betyder "bara" att canon GARANTERAR att den klarar dessa temperaturer och att de är att rekommendera. Några få minus är sällan något problem alls.Fredrik80 skrev:
Om man läser om Canons nya D60 står det att den fungerar i temperaturer mellan 0 - +40. Om den inte fungerar i minusgrader låter det inte särskilt kul! Dessutom tror jag det stod max 80% luftfuktighet. Isåfall funkar den ju varken under vintern eller i tropikerna!! Trist!
Fredrik,
www.worldsphotos.com
Digitalkameror kommern nog aldrig att bli fullt så robusta som en helmekanisk. Å andra sidan har de färre rörliga delar som kan kompensera lite för det.