Annons

Fungus på linsen!

Produkter
(logga in för att koppla)

Supr3m3

Medlem
Jag märkte igår en liten "spindelnät" på andra linsen bakifrån på min AF 180mm f2.8. Kan man låta det vara eller blir det värre med tiden? Vet nån nåt firma som rengör objetiv och hur mycket det kostar ungefär?

Tack!
 
Läste för några år sedan en artikel som behandlade skador på linser. Visserligen handlade det om kikare, men det är ju sak samma.
Det var hur som helst ingen bra idé att köpa en begagnad kikare med svampangrepp.
Nu är minnet ytterst svagt på följande utsago, men jag har för mig att svampen skadade antireflexbehandligen.
Jag minns iaf att det var o-bra =)

Har svampen kommit dit i din ägo kan man anta att din förvaring/hantering/osv är gynnsamm för svampen.
Då kan man nog även anta att det kan bli värre.

Frågan är vad verkstaden kan göra. Byter dom lins direkt kan du ju lika gärna fota på tills bildkvaliteten tar stryk.
 
fungus

Ett tips som är att se till att du får mycket solljus genom linsen, uvstrålningen tar bort fungusen. Du ska inte ha linsen på kameran då utan du får palla upp den ute under uppsikt så att den inte startar någon brand.

mvh
Lasse
 
fungus

Jag har inte själv gjort det utan hört av vänner att det fungerar, uv-ljuset ska tydligen bryta ner fungusen och det försvinner. Det skadar ju inte att prova i alla fall.

mvh
Lasse
 
Solljus tar inte bort det. Det _kan_ stoppa tillväxten. Det måste tvättasbort. Att ljus skulle få materia att försvinna är en myt, långlivad sådan.

Skicka in den på reparation om du inte är kapabel att ta av den och tvätta den själv. Kemikalierna som används är direkt dödliga.

Dessutom ska du hålla objektiven ifrån andra objektiv och kameror då det _kan_ vid olyckliga tillfällen sprida sig från objektiv till objektiv. Och i värsta fall till kameran.

PS. Se över hur du lagrar dina objektiv. De ska vara på torra, ljusa platser. Gärna utan främre objektivlock så solen kan kika in i dem. Har du det mycket fuktigt hemma, så ha dem i en väl ventilerad transparent plastlåda med någon slags värme som håller den torr och/eller silica påsar.
 
Jag märkte igår en liten "spindelnät" på andra linsen bakifrån på min AF 180mm f2.8. Kan man låta det vara eller blir det värre med tiden? Vet nån nåt firma som rengör objetiv och hur mycket det kostar ungefär?

Tack!

Förslagsvis lämnar du in den till Lasses Kameraservice eller Nikon för rengöring. Sannolikheten att en svamp ska växa i ditt objektiv vid svenska förhållanden (svensk luftfuktighet inomhus) är försvinnande liten. (Enligt en artikel jag hittade behövs 80-100% luftfuktighet och över 25 graders temperatur, förmodligen under lång tid, för att det ska växa till sig och kunna orsaka problem (Appl Microbiol Biotechnol (1997) 47: 337-346).) Med andra ord, om du har kommit till den punkt att det växer en svamp i ditt objektiv lär du ha stora problem med mögel i huset i övrigt, givet att du inte förvarat dina objektiv varmt i en stängd fukt-bevarande väska. En gissning är att det är en liten spindel som tagit sig in i ditt objektiv.
 
Förslagsvis lämnar du in den till Lasses Kameraservice eller Nikon för rengöring. Sannolikheten att en svamp ska växa i ditt objektiv vid svenska förhållanden (svensk luftfuktighet inomhus) är försvinnande liten. (Enligt en artikel jag hittade behövs 80-100% luftfuktighet och över 25 graders temperatur, förmodligen under lång tid, för att det ska växa till sig och kunna orsaka problem (Appl Microbiol Biotechnol (1997) 47: 337-346).) Med andra ord, om du har kommit till den punkt att det växer en svamp i ditt objektiv lär du ha stora problem med mögel i huset i övrigt, givet att du inte förvarat dina objektiv varmt i en stängd fukt-bevarande väska. En gissning är att det är en liten spindel som tagit sig in i ditt objektiv.

Nu finns det ju förvisso ganska många arter som har de mest konstiga levnadsnischer.
Generellt sett krävs fukt för tillväxt, men sporer kan överleva länge i torrt tillstånd. Det kan ju ha varit flera år sedan som svampen började växa, och sedan har den vuxit lite varje gång utrustningen blivit utsatt för fukt.
 
Fungus

Jag lämnade gluggen på Lasses idag. Han borde kunna ta bort hela skiten.
Det är ju konstig att svampen har kommit för jag har förvarat gluggen i torrt ställe hela tiden. Men för en månad sen tappade jag det i snö och det blev lite blött. Jag torkade gluggen efter det. Svampen måste har kommmit då eller den har varit på linsen längre tid. I alla fall informerar jag när gluggen kommer tillbaks att hur har det gått med svampen
 
Nu finns det ju förvisso ganska många arter som har de mest konstiga levnadsnischer.
Generellt sett krävs fukt för tillväxt, men sporer kan överleva länge i torrt tillstånd. Det kan ju ha varit flera år sedan som svampen började växa, och sedan har den vuxit lite varje gång utrustningen blivit utsatt för fukt.

Jo, sporer från de aktuella arterna (Aspergillus-arter, Penicillum-arter, Trichoderma-arter m.fl.) finns överallt och är härdiga. Däremot brukar det levande mycelet inte vara så härdigt. Så om man väl torkar ut det hela ordentligt lär det behöva gro från sporer igen. Fast nu börjar vi vara utanför tråden ämne med att diskutera svamp-biologi :) Jag är övertygad om att vi lugnt kan konstatera att risken för att få mögel-påväxt som går så långt att den ger permanent skada på vår optik i Sverige är så liten att det är bättre att oroa sig för andra saker, som risken att tappa gluggen i golvet.

Till diskussions-skaparen: Det låter som ett klokt beslut att lämna in den. Tror inte du behöver oroa dig i framtiden för att råka ut för det igen! Om det var fukt och mögel, eller en spindel/kvalster som spunnit väv på linsen lär du aldrig få reda på, annat än om du tar till vara på ditt fynd och analyserar det i mikroskop! (Är det mögel skulle det varit kul med ett prov för att artbestämma det!)

Mikael
 
Hämtade gluggen idag från Lasses. Linserna är rena och hela jobbet kostade 625 kr. Är jattenöjd och rekommenderar Lasses till alla!
 
Eftersom mitt 50/1,4 felfokuserar så grymt mycket hade en kompis ett likadant som han ville sälja. Det felfokuserade lika mycket, men invändigt var det en mögeltillväxt som var stor nog för att påverka bildkvalitén.

Kommer själv överge stället där jag bor under två veckors tid och därmed blir rumstemperaturen runt 15 grader. Jag antar att detta inte är något problem för objektiven?

Btw, har blivit galen på felfokusen hos 50/1,4. Gick igår till Canons serviceverkstad här i Japan. 82 kr ville de ha för att kalibrera autofokusen. 164 kr om med objektiv + kamera.
 
Jag blev också galen på felfokusen på mitt 50f1.4, men när allt testades ordentligt kan man nog konstatera att problemet inte var på objektivsidan av kameran.
När man fotograferar med f1.4 är skärpedjupet väldigt kort på någorlunda nära avstånd, rör man kameran någon mm hit eller dit mellan fokuseringen och avtrycket så hamnar fokusen fel. Nu kör jag i stort sett alltid med följande fokus med f1.4 och får nästan alltid bra fokusering.

Med andra ord, sätt kameran på stativ för att kolla fokuseringen allt annat brukar bara bli fel.

/Karl
 
Btw, har blivit galen på felfokusen hos 50/1,4. Gick igår till Canons serviceverkstad här i Japan. 82 kr ville de ha för att kalibrera autofokusen. 164 kr om med objektiv + kamera.


Kan jag skicka över en väska med hus och gluggar till dig? Nu är jag inte helt allvarlig men det skulle bli billigare än att få det gjort i sverige..
 
Jag blev också galen på felfokusen på mitt 50f1.4, men när allt testades ordentligt kan man nog konstatera att problemet inte var på objektivsidan av kameran.
När man fotograferar med f1.4 är skärpedjupet väldigt kort på någorlunda nära avstånd, rör man kameran någon mm hit eller dit mellan fokuseringen och avtrycket så hamnar fokusen fel. Nu kör jag i stort sett alltid med följande fokus med f1.4 och får nästan alltid bra fokusering.

Med andra ord, sätt kameran på stativ för att kolla fokuseringen allt annat brukar bara bli fel.

/Karl
Fokusen sätter sig oftast när jag fokuserar manuellt. Det blir iaf alltid bättre än med autofokus. Ju längre avstånd jag använder autofokusen mot, desto längre bort sätter sig den, d.v.s. om jag fotograferar en staty 10 meter bort på bländare 2,8 blir statyn suddig, medan bilarna 10 meter bakom statyn blir skarpa. Resultatet blir likadant med följande fokus.
Objektivet fungerade bra i ett år från första kalibreringen. Sedan kan den väl ha fått sig en stöt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.