Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fungerar SB-24/SB-25 till D40?

Produkter
(logga in för att koppla)
Som rubriken säger:
Fungerar dessa blixtar till Nikon D40 måntro..?

Ja, men de använder inte Nikons nya, mycket kompetenta, blixtsystem. Det får du bara med SB400,600,800 och 900. Och med den inbyggda blixten, förstås.

Rådet blir: om du får SB-24/25 mycket billigt kan det vara köpvärt, annars inte.

Per.

Sb-24 o Sb-400

Hej!

Jag har både en sb-24 sedan gammalt och en nyare sb-400 jag kan bara förmedla min erfarenhet med dessa tillsammans med en D50. Jag använder i princip bara min Sb-24 när jag fotar med stativ antingen blixten på stativ eller kameran med blixten monterad på stativ. Varierar avståndet och motivets ljushet mellan bilderna orkar jag inte "hålla på" då får det bli sb 400an jag använder.

Jag kan för övrigt säga att min mor fotade dopet på min son med en sb400 och D50 på Iso 1600 i en kyrka och om man bortser från bruset så blev bilderna jättebra och blixten klarade att lysa upp kyrkan på ett jättebra sätt och då med ljushuvudet vinklat 90 gradet upp i kyrktaket.

Jag tycker sb 400 är toppen och använder den nästan jämt, delvis pga att jag vill komma förbi motljusskyddet på mitt 18-70 objektiv.

i-TTL heter det på d60 .

TTL är det gamla systemet som fanns innan i-TTL.

Blixten funkar men inte fullt ut med kamerans ljusmätning.

Man måste köra SB-24/25 i A-läge. Dvs ett mycket gammalt automatiksystem som användes innan TTL. Blixten har själv en liten sensor på framsidan som känner hur mycket ljus som reflekteras. Funkar faktiskt bättre än man kan tro.

M

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar