Annons

Fungerar min gamla Nikonblixt på min nya Olympuskamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Freddesix

Medlem
Har nyligen inhandlat en ny kamera med tillbehör. Sedan tidigare hade jag en Nikon SB-15 (från mitten av 80-talet...hehe...) som jag gärna skulle använda tillsammans med den nya kameran, en Olympus C-750 UZ.

Frågan är nu om den fungerar?

Spänningen måste som bekant vara densamma, annars riskerar man att skada kameran. Varken i manualen till blixten eller till kameran verkar det stå något om detta, kanske någon här som vet om det går?

SB-15 är ju en relativt modern blixt så den har nog rätt låg synkspänning. Vad har din digitalkamera för blixtanslutning?

jimh skrev:
SB-15 är ju en relativt modern blixt så den har nog rätt låg synkspänning. Vad har din digitalkamera för blixtanslutning?

TTL Hot Shoe är vad jag läst mig till.

Tyvärr är jag inte modig nog att testa blixten innan jag vet säkert, kan som bekant bli rätt dyrt. Så jag inväntar svar från någon som vet mer säkert =)

Har samma dilemma, en något äldre Olympus och en senare Nikonblixt SB 24. Törs heller inte testa, men har tejpat över styrkontakterna för TTLstyrning och ska testa blixten med A-läge på blixten vid tillfälle. Men TTL är väl oslagbart.

En utopisk önskan vor väl att styrkontakternas läge och funktioner vore standardiserd, men alla konstruktörer vill nog inte lösa problemen på samma sätt och framför allt vill ju alla sälja sitt system. Och piraterna kunde bara göra en serie av varje modell.

Har nu fått svar från Cyberphoto...

"...Nej, din Nikonblixt är inte anpassad till den kameran. Det kan gå att använda den helmanuellt, men blixten fungerar inte alls med kamerans automatik. Blixtar är nästan alltid skräddarsydda för ett visst fabrikat och kan mycket sällan användas på kameror av andra fabrikat, men bibehållen automatik.

Synkspänningen måste inte vara densamma, men den ska vara relativt låg på moderna kameror. Normalt bör den ligga kring eller under 10-15 Volt. SB-15 ger mellan 1,5 och 4,5 Volt, så ur det hänseendet ska det inte vara någon fara..."

Ska förhoppningsvis testa blixten ikväll, är streetrace i natt där den lär komma till användning =)

Jag har nu testat den gamle trotjänaren på kameran utan resultat. Kmaeran verkar inte hajja att det sitter en extern blixt monterad och blixten gör heller inte sitt jobb utan förblir släckt.

=(

En liten tanke bara. Det är inte så att du måste in i nån meny i kameran & ställa om att du ska använda extern blixt? Hade en Camedia 2020z som var så om jag inte missminner mig totalt.

Larsa

larsaz skrev:
En liten tanke bara. Det är inte så att du måste in i nån meny i kameran & ställa om att du ska använda extern blixt? Hade en Camedia 2020z som var så om jag inte missminner mig totalt.

Larsa

Det är inte omöjligt, dock har jag inte hittat någon sådan meny. Ska ta en titt i handboken, men såvitt jag förstått av de tester jag läst så ska kameran själv hitta blixten.

Tack för tipset iaf.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar