Annons

fungerar det lika bra med smörpapper?

Produkter
(logga in för att koppla)

zerihoun

Aktiv medlem
satan i gatan, har helt glömt att köpa en omnibouncer till min blixt och nu har jag inte tid innan jag drar till afrika.

tänkte... finns det inget som jag kan typ sätta/klistra på blixten som får samma effekt som en omnibouncer?
typ smörpapper?

alla råd är fina och goda...

: m

vit halvgenomskinlig plast...
böj över blixten framifrån/bak tejpa...

eller skrivpapper.

eler vad som helst som ser ut som en Omnibounce...

/b

Är du inomhus och taket är vitt så fungerar det här bra. En pappersbit och en tape eller gummiband.
.

Bilagor

• r0012292 w.jpg
    r0012292 w.jpg
    20.8 KB · Visningar: 987
Bertil Lindgren skrev:
vit halvgenomskinlig plast...
böj över blixten framifrån/bak tejpa...

eller skrivpapper.

eler vad som helst som ser ut som en Omnibounce...

/b

Använd gummiband istället för tejp så är det lättare att ta bort om du inte vill ha den på i något sammanhang.

Greven

Är Agfas filmburkar fortfarande gjorda av vit halvgenomskinlig plast? Väck med botten, snitta upp - e subito il omnibouncer con molto "snap-on"!

Det här är ett experiment. En Heinz ketchupflaska av plast. Funkar rätt hyggligt, finns dessutom i minst två olika storlekar för att passa olika blixtar
;)

Bilagor

• r0012249 heinz w.jpg
    r0012249 heinz w.jpg
    19.9 KB · Visningar: 924
plast + smör + sandpapper + gummiband = omnibouncer

tack för ALLA minst sagt innovativa och underbara tips!

lutar nog åt "frostat glas" och "ketchupsflaskan"...

:)

: maria HOBBYFIXAREN

Jag skulle just kolla eftert något sådant här, och så låg detta där och väntade på mig. Någon som har tips på hur man räknar ut hur många bländarsteg man ska sänka när man använder dessa bouncers?

Niklas

Nissinblixten med ketchupflaskan har ledtal 36 vid ISO 100 och så värst mycket lägre bör du inte ha, då orkar inte blixten ösa på vid behov.

Annars kan man köpa en sådan där halvt genomskinnlig plastmapp som man lägger A4-papper i, finns ju att köpa i bokhandeln. Sedan skär man ut ett opropertionerligt "kors" som man sedan viker och limmar ihop. Fästes på blixten med ett gummiband.

/Joakim

Jag har en gammal blixt med ledtal någonstans 40 - 50. Har ingen TTL så jag måste kunna beräkna exponeringen. Men, det är väl inte värre än att jag får testa med lite olika exponeringar och så ser jag.

Niklas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar