Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fungerar Canon objektiv (VITA) till Nikon d90?

Produkter
(logga in för att koppla)

SuperOsse

Aktiv medlem
Hej alla kunniga!

Jag äger en Nikon D90 och funderar på att köpa en bra tele-zoom. Har varit inne på diverse sidor som Köp/Sälj- Fotosidan, Ebay, Blocket m.fl. och det som slog mig var att Canons L-objektiv d.v.s de "Vita" objektiven går att hitta till bättre priser än Nikons egna.
Dessutom så verkar det finnas fler av Canons L-objektiv än vad det finns Nikon objektiv.

Därför har jag haft funderingar på att skaffa mig ett Canon objektiv (Canon EF 70-200mm f/4L IS USM) eller större, men min fråga är:

Är dessa objektiv kompatibla med Nikon kameror som ex. Nikon D90? Om JA, uppstår det då någon form av prestandaförlust som ex. vinjetering osv.?

Mer problem som skulle kunna dyka upp kommer jag inte på i skrivande stund, men vore oerhört tacksam ifall ni med kunskap kunde ta upp sådanna?

MVH//Osse
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.