Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Fungerar Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS till Canon 5d Mark II?
- Trådstartare MiaG
- Start datum
Oskari Ylitolva
Avslutat medlemskap
nej tyvärr inga EF-S objektiv funkar till 5D mk II eller andra Fullformat kameror
God Jul!
God Jul!
apersson850
Aktiv medlem
Köp en begagnad EF 70-300mm f/4-5,6 IS USM. Finns alltid någon som har en sådan som de inte använder. Jag vet, för jag har en själv...
Bland Canons objektiv passar alla som heter EF, men inte de som heter EF-S.
MiaG
Avslutat medlemskap
Köp en begagnad EF 70-300mm f/4-5,6 IS USM. Finns alltid någon som har en sådan som de inte använder. Jag vet, för jag har en själv...
Tack för tipset. Har läst recensioner på det objektivet precis och folk verkar klaga på bildkvaliten efter 200mm. Är det därför ditt ligger och dräller ;-) ? Skämt åsido, får börja kolla objektiv för idag blev kameran inköpt. MediaMarkts 20%-iga rea avgjorde att det blev dax att slå till. Kanske har du fler objektivtips? (Och så blir jag ju ändå lite nyfiken på priset för ditt drällande objektiv... ;-))
God fortsättning på julen!
Mvh Mia
dsa1979
Aktiv medlem
Suck! Då blir det dyrt.......... Men stort tack för ditt svar! Och fortsatt God Jul till dig också!
Mvh Mia
Jag ägde 70-300mm ett tag till min 350D + 5D mark I och jag tyckte det var trevligt. Det enda jag störde mig på var mikro-USM motorn.
//Daniel
apersson850
Aktiv medlem
Jag använde mitt 70-300mm en hel del tills jag skaffade en EF 70-200mm f/4L IS USM och sen dessutom en EF 100-400mm f/4,5-5,6L IS USM. Sen finns det liksom ingen anledning att använda 70-300 längre... De andra är bättre på allt, utom på att vara lätt att bära (gäller 100-400mm).
MiaG
Avslutat medlemskap
Jag ägde 70-300mm ett tag till min 350D + 5D mark I och jag tyckte det var trevligt. Det enda jag störde mig på var mikro-USM motorn.
//Daniel
Ok, tack för inlägget! Alltid bra få fleras upplevelser! Mvh /Mia
MiaG
Avslutat medlemskap
Jag använde mitt 70-300mm en hel del tills jag skaffade en EF 70-200mm f/4L IS USM och sen dessutom en EF 100-400mm f/4,5-5,6L IS USM. Sen finns det liksom ingen anledning att använda 70-300 längre... De andra är bättre på allt, utom på att vara lätt att bära (gäller 100-400mm).
Ok, det kan jag förstå. Funderar lite på 70-200 som du ju också har. Tycker du att skärpan är bättre på det än på 70-300?
/Mia
Skarström
Aktiv medlem
Ok, det kan jag förstå. Funderar lite på 70-200 som du ju också har. Tycker du att skärpan är bättre på det än på 70-300?
/Mia
70-200 IS är dubbelt så dyrt så det bör vara bättre 70-300 är väldigt prisvärt, lätt och har stort omfång. Går få beg för 300kr.
MiaG
Avslutat medlemskap
Mia, ett alternativ är ju ett EF 70-200mm utan IS.
Brukar finnas beg för 4500 kr (nytt för 5500-6000 kr). Det var min första L-telezoom. (köpte den efter 70-300 IS USM).
Numera äger jag 70-200mm f/4 L IS och det är helt underbart, men det kostar ju också.
//Daniel
Ja, jag stod och höll läääänge i ett i affären i em men vågade mig inte på ett utan IS. Och de hade inget annat hemma så jag lade tillbaka det. Tror jag behöver IS. Är inte så bra på att hålla tillräckligt stilla tror jag.......
/Mia
MiaG
Avslutat medlemskap
70-200 IS är dubbelt så dyrt så det bör vara bättre 70-300 är väldigt prisvärt, lätt och har stort omfång. Går få beg för 300kr.
Ja, du ser! Jag erkänner villigt att jag inte är insatt alls. Hade tänkt vänta med kamerainköpet men nu blev det ju redan i dag så objektivbehovet är hastigt uppkommet liksom....
Mvh Mia
(antar att du inte menar 300kr dock. Då hade man ju inte tvekat.... )
Mr Davidson
Aktiv medlem
Efter att ha ägt ett EF 70-300 IS USM...
... har jag svårt hitta något skäl till att använda det till en 5D mkII, om jag skall vara ärlig.
Var inte den trevligaste gluggen jag använt ens till min dåvarande 30D, så vad den skulle tillföra på en såpass kompetent fullformatare kan jag inte se alls. Instegsoptik i mitt tycke.
Tror mycket mer på en beggad 70-200 4L USM, kompletterad med en 1,4x extender. Bör gå att hitta för 4+2 loppor och det är himmelsvid skillnad. Den med IS är inte så förtvivlat dyr beggad heller nu. Sett flera neråt 7-8 loppor.
Ungefär som reklamen; har Du HDTV men inga program att se på den, när en åsna drar ut en Formel 1 bil ur depå... Om Du ursäktar liknelsen.
;-)
Edit: f'låt... läser som en kråka... var ju 75-300 IS USM jag menade ... ursäkta igen. Ovan 70-300 IS USM har jag inte testat. Har fått hygglig kritik. Målgruppen är nog inte 5D mkII ägarna, men kanske kan det funka. Köpte L-optik själv efter försöket med 75-300 och har inte ångrat detta.
... har jag svårt hitta något skäl till att använda det till en 5D mkII, om jag skall vara ärlig.
Var inte den trevligaste gluggen jag använt ens till min dåvarande 30D, så vad den skulle tillföra på en såpass kompetent fullformatare kan jag inte se alls. Instegsoptik i mitt tycke.
Tror mycket mer på en beggad 70-200 4L USM, kompletterad med en 1,4x extender. Bör gå att hitta för 4+2 loppor och det är himmelsvid skillnad. Den med IS är inte så förtvivlat dyr beggad heller nu. Sett flera neråt 7-8 loppor.
Ungefär som reklamen; har Du HDTV men inga program att se på den, när en åsna drar ut en Formel 1 bil ur depå... Om Du ursäktar liknelsen.
;-)
Edit: f'låt... läser som en kråka... var ju 75-300 IS USM jag menade ... ursäkta igen. Ovan 70-300 IS USM har jag inte testat. Har fått hygglig kritik. Målgruppen är nog inte 5D mkII ägarna, men kanske kan det funka. Köpte L-optik själv efter försöket med 75-300 och har inte ångrat detta.
Senast ändrad:
MiaG
Avslutat medlemskap
;-)
Ha ha ha. Klarar liknelsen. Är lite noga med objektivet eftersom jag inte vill att just det fenomenet ska uppstå nu när jag äntligen inköpt min åtrådda önskekamera.
Extender är ju också en idé. Det har jag faktiskt aldrig prövat. Ska lägga det på minnet. Sedan får man väl hoppas att man hittar ngt begagnat objektiv i bra kvalitet och pris också. /Mia
MiaG
Avslutat medlemskap
Vad är det för motiv du fotar med ditt tele? Det kan ju vara ganska avgörande för om du behöver IS eller inte, konverter eller ej osv.
Mest rörliga "mål" som fåglar o dyl. Men ibland sitter de ju stilla också........och då är det lite småirriterande att själv tycka att man har händer som går som lärkvingar. /Mia
Mr Davidson
Aktiv medlem
Mest rörliga "mål" som fåglar o dyl. Men ibland sitter de ju stilla också........och då är det lite småirriterande att själv tycka att man har händer som går som lärkvingar. /Mia
IS är nog ingen dum idé då... Och ljusstyrka så att man med hjälp av så högt ISO man ha utan brus (och det är ju rejält på mkIIan som jag förstått) kan köra med så korta slutartider som möjligt. Värsta är att det Du beskriver är inte i den billigare änden på sortimentet av objektiv...
MiaG
Avslutat medlemskap
IS är nog ingen dum idé då... Och ljusstyrka så att man med hjälp av så högt ISO man ha utan brus (och det är ju rejält på mkIIan som jag förstått) kan köra med så korta slutartider som möjligt. Värsta är att det Du beskriver är inte i den billigare änden på sortimentet av objektiv...
Mmmm, kanske är det helt enkelt så att man får "uppgradera" sig efter hand. Det är ju tyvärr inte alltid så att man kan skaffa det optimala direkt. Även om man skulle vilja. /Mia
Fredrik AVT
Aktiv medlem
Skall du fota fåglar med en 5DII behöver du minst 400mm. Titta istället på 100-400 L eller 400/5,6 L eller skaffa en crop kamera istället 60D, 7D med en av dessa gluggar. Det billigaste sättet idag att uppnå 400mm med skärpa (och enbensstativ) är annars beg 300/4 L utan IS 6000:- plus extender 1,4 version 1 (1500 eller version två (2000. Blir 420/5,6. Beg 400/5,6 =10.000:-