Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Funderingar kring uppgraderingar; k10d- k7

Produkter
(logga in för att koppla)
det känns som att det inte finns så mycket att hämta ur min k10d. Så jag kommer nog att behålla den och köper något ur fickan. Om inte annat kan det ju vara bra att ha ett backup om det skulle hända något.

Även jag gick från k10 till k5 (behöll k10'an då jag tycker den är värd mer än vad man får för den). K5'an är himla trevlig, förutom att min (och många andras) frontfokuserar i svagare ljus. Och med svagare ljus menas runt EV 4, (exempelvis iso 1600, f2,8 i/30s med andra ord inte extremt mörkt utan normal dämpad belysning). Mycket irriterande.

Det verkar vara olika beroende på objektiv. (Eller beror det på brännvidd?) Med kit-zoomen på 55mm är fokus helt ok, i 18mm läget frontfokuserar den nästan 1m med ett avstånd till målet på ca 2,5m.

Samma beteende med en sigma 17-70

Med en DA 35mm limited är det bara lite grand, men tänder man en lampa till så blir det perfekt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar