Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Funderingar kring macro.

Produkter
(logga in för att koppla)

m-Sundsvall

Medlem
Canon EF 100/2,8 USM Macro 1:1
Sigma EX 150/2,8 DG HSM Macro

De ligger ungefär i samma prisklass, sigma några hundringar dyrare. Båda får bra omdömen.

Som jag ser det så leder sigma't lite med sina 50mm extra samt stativfäste och den fåniga anledningen att jag tycker det är snyggare ;) Dock, jag har en Canon 350d så Canon macrot kanske fungerar lite bättre ihop med kameran.

Vilket skulle ni rekomendera?

Beror lite på användningsområdet.

Om det samtidigt skall fungera som tex porträttfoto så rekommenderar iaf jag 100mm. SPEciellt om man fotar med 1,6ggr förlängning!

Fotar du mest insekter så rekommenderar jag helt klart 150mm

Jag har själv 105 EX Sigma och är mycket nöjd med det.

Jag tror dock att canons 100 Macro är en del skarpare än Sigmat. Har inga belägg för det men jag menar mig har läst ovetenskapliga rapporter om det..

Mvh Niclas,

Som det blev, så blev det och nu sitter ett maffigt Sigma 150mm macro på min lilla 350d, ska bli spännande att utforsta dess möjligheter :)

Jag har inte sett några tester som visar Canons 100/2,8 som skarpare än Sigmas 150. Det verkar snarare vara tvärtom. Men Niclas har ju rätt i att om man även vill använda den till annat än macro kan det finnas poänger i Canons. Annars skulle jag nog för närvarande välja Sigmat.

mvh

Bent (som har Canons 100/2,8, och ofta använder det till annat än macro)

m-Sundsvall skrev:
Som det blev, så blev det och nu sitter ett maffigt Sigma 150mm macro på min lilla 350d, ska bli spännande att utforsta dess möjligheter :)
Grattis du kommer att bli jättenöjd

Om du vill se på FS-bilder gå in på BILDER ovan sedan SÖK BILDER och SÖKFORMULÄR där du under UTRUSTNING skriver Sigma 150/2,8 så får du upp en massa kanonbilder tagna med detta objektiv.
Lycka till

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar