Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Funderingar kring fokusmotorn

Produkter
(logga in för att koppla)

erik_sylvan

Medlem
Jag kan inte så mycket om tekniken bakom objektiv. Jag har en fundering ialla fall;
Har alla objektiv, även de med inbyggs fokusmotor, den lilla skuven på objektivfattningen? Jag antar att obketiv med fokusmotor får veta på elektronisk väg hur de skall fokusera, så då behövs väl inte den lilla skruven på objektivet. Eller fyller den lilla skruven någon mer funktion?

"Den lilla skruven" är kopplingen mellan objektivets fokuseringsmekanism och fokuseringsmotorn inne i kamerahuset. Om objektivtillverkaren väljer att flytta motorn till objektivet, finns det inget behov av att behålla kopplingen och den kan därmed tas bort.

Objektiven har fortfarande "skruven", men den sitter fast. Det brukar bara vara ett fräst spår i fattningen. Anledningen är att husets fokusmotor ska hållas fast. Kanske för att den inte ska låta om mekanismen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar