Annons

Funderingar kring filmfunktion 5D2

Produkter
(logga in för att koppla)

vectrex

Aktiv medlem
Jag fick min 5D Mark II igår. Är mycket nöjd, men det är några saker som förbryllar mig.

När man spelar in film så är enligt Canon slutartiden begränsad till intervallet 1/30-1/125. Detta verkar stämma. Men för att tvinga kameran att använda största bländaren i dagsljus provade jag idag att vrida av objektivet några mm så att det tappade kontakten med kameran. Eftersom det var mitt på dagen och väldigt ljust (vitt snötäcke och växlande molnighet) så tycker jag ju då att filmen borde bli helt utbränd, den kan ju inte gå lägre än ISO 50 och 1/125 och bländaren kunde ju kameran inte påverka i detta läget. På något sätt klarar den av det ändå, filmade t.om mot solen och den sänkte exponeringen så att det gick ändå. Jag fattar bara inte hur, det enda är väl genom att öka slutartiden. Verkar som att 1/125 bara är någon sorts påhittad gräns som gäller när kameran kan ändra bländaren. När jag filmade med objektivet helt på så minskade den ner bländare till f/16.

Verkar vara totalt hjärnsläpp hos Canon hur dom resonerat när dom programmerat detta läge, det finns alltså ingen gräns för slutartiden förutom den "mjuka" gränsen (1/125) dom infört i mjukvaran. Totalt korkat att man inte kan styra bländaren själv när kameran uppenbarligen är kapabel att klara av det.

Några andra som har erfarenhet eller ideér om detta? Några ND filter verkar ju inte alls behövas vid stora bländaröppningar mitt på dagen som det diskuterats så på olika forum, åtminstonde inte om man begränsar kameran till att endast kunna variera slutartid och ISO.

Det har ju stått på diverse ställen att man kan göra just så, ställa in bländare i Av-läget, trycka ner DOF-preview och vrida av objektivet ett par mm så att den tappar kontakten och så får man den bländare man vill ha och kameran styr bara iso och slutartid och kan påsåvis gå ända upp till 1/8000 sägs det

Men visst är det som du säger enormt dumt av canon att inte bygga in denna funktion då det tvingar folk att vrida av objektivet osv för att kunna filma kreativt

Klaga tillräckligt mycket så kommer det en fix i kommande firmware - det är likssom så det hela fungerar. Canon vill som andra företag göra produkter som säljer bra och att reta kunder säljer dåligt... :) Lycka till. Spotta på stenen så blir den tillslut blöt...

det handlar bara om att knäppa loss det, klart risken finns att den ramlar i backen men man får vara försiktig, och det är väl just därför som canon bara måste fixa det

Klaga tillräckligt mycket så kommer det en fix i kommande firmware - det är likssom så det hela fungerar. Canon vill som andra företag göra produkter som säljer bra och att reta kunder säljer dåligt... :) Lycka till. Spotta på stenen så blir den tillslut blöt...

Precis, stenen blir till slut möjligen blöt och på Canon bär alla regnkläder och denna kommande nya firmware heter....5DMkIII

Så tråkigt skall det väl inte behöva vara? Ryktas på en del amerikanska sidor att en del personer högre upp i utveckligsorganisationen fick gå efter fiaskot med 50D, troligen är nuvarande produktledning mer lyhörd för sina kunder.

"Glöm aldrig att varje öre av din lön kommer ifrån dina kunder...."

En bra skylt att ha på kontoret om man bedriver produktutveckling...

Nej det lät väl lite väl pessimistiskt. Fast jag anser nog att det är rätt realistiskt att inte vänta sig några större förbättringar från Canon genom firmware.
Men vad vet man, dom kanske påverkas till slut dom med.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar