Annons

Funderingar kring första objektiv - 40mm f2.8

Produkter
(logga in för att koppla)
Köpte en 1100d häromveckan, med kitobjektiv. Funderar nu på att köpa ett 40mm 2.8 objektiv, men är fortfarande inte helt säker. Jag gillar mest att fota gatufotografi, och gillar tanken på att ha ett litet objektiv till kameran.

Tror Ni att detta objektiv skulle passa bra till gatufotografering? Jag har bara sett bilder tagna med detta 40mm och fullformatskamera, och det skiljer sig ju från storleken på min sensor. Hur blir skillnaderna, och hur stora?

Skulle gärna ha ett vidvinkelobjektiv också, men pengarna räcker inte till för det. Är det kanske bättre att spara till vidvinkel enligt er?

Argumentera gärna för och emot. Vilket objektiv skulle ni rekommendera?
 
Hej,
Ditt kitobjektiv täcker denna brännvidd. Hade jag varit du så hade jag satt zoomen på 40mm och provat lite. Det enda du inte kan testa är bakgrundsoskärpan som kommer att bli lite bättre med det fasta 40mm.

Sedan har jag också varit sugen på det fasta 40mm just för att det är så smidigt. Det kan du ju i och för sig inte heller testa med kitobjektivet.

Mvh,
/Ola
 
Beror på vad du tänker fotografera, är det miljöer, hus, större vyer så hade jag nog valt ett mer vidvinkligt objektiv, i området 10-25 ung på en cropkamera. Är det däremot mer mäniskor en eller kanske 2-3 st i grupp så fungerar en 40 bra på din kamera. Den ger faktor 1,6

Du har väl en Zoom av något slag gissar jag, sätt den på 40 och ge dig ut och fota, funkar det så har du svaret, vill du hela tiden skruva ner den till 18 så har du svaret där också

Typiskt Ola någon sekund före ;)
 
Beror på vad du tänker fotografera, är det miljöer, hus, större vyer så hade jag nog valt ett mer vidvinkligt objektiv, i området 10-25 ung på en cropkamera. Är det däremot mer mäniskor en eller kanske 2-3 st i grupp så fungerar en 40 bra på din kamera. Den ger faktor 1,6

Du har väl en Zoom av något slag gissar jag, sätt den på 40 och ge dig ut och fota, funkar det så har du svaret, vill du hela tiden skruva ner den till 18 så har du svaret där också

Typiskt Ola någon sekund före ;)

40mm blir 64mm på din kamera
Jag har objektivet för sin smidighet o skärpa
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.