Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Funderingar kring en A580

Produkter
(logga in för att koppla)

Hans_J

Aktiv medlem
Jag har sedan en vecka en A580 i min ägo och har några funderingar kring den.

I sökaren ser jag fina svarta linjer från samtliga AF-områdena. Är det något som ni andra ser i era kameror och syns de i så fall från samtliga AF-punkter. I manualen står ju att det kan synas linjer från ett AF-område, men skall man verkligen se fina linjer från samtliga punkter?

Jag hör också något som jag skulle beskriva som "elektroniskt surrande" ifrån kameran hela tiden den är aktiv. Om jag trycker ned avtryckaren för att fokusera och sedan släpper den hörs ljudet i ca 10 sekunder innan det tystnar. Så fort jag aktiverar kameran igen återkommer ljudet. Det är inget högt ljud utan hörs endast när du har kameran nära örat, men jag tycker faktist det är lite störande eftersom jag ofta använder sökaren istället för live viewn. Någon som kan ha en teori om vad det kan vara som låter och om det är normalt. Kan det vara live view sensorn som hörs och är den aktiv även när du använder sökaren?

Jag har en A850 och en A450 och har haft en A700 men inte upplevt något av ovanstående symptom tidigare.

/Hans

Det är normalt att alla AF-rutorna syns svagt. Under fokusering lyses de av dessa som är aktiva upp. Personligen har jag ställt in spotfokus (den centrala AF-sensorn), eftersom den vanligen är noggrannast.

Skulle tro att surrandet du hör beror på att du har aktiverat ögonstyrningen av autofokusen. Gå in i menyn och slå av ögonstyrningen (vilket de flesta gör - fast några älskar att ha den på), så bör det bli tyst.

Du lär aldrig någonsin få höra ett endaste litet pip vare sig från liveview-sensorn eller från huvudsensorn... :)

Senast ändrad:
Tack för ditt svar.
Att alla AF rutorna syns svagt är helt normalt. Men ifrån varje AF ruta går en svag tunn linje från AF rutan i en vinkel ut till vänster resp. höger kant i sökaren (beroende på vilken AF ruta). Om vi ser på spot fokus punkten går linjen först nedåt och sedan i rät vinkel ut i vänster kant av sökaren.

Det första jag gjorde när jag fick kameran var att avaktivera ögonfokuseringen så det bör inte vara det som orsakar ljudet jag hör. Ljudet hörs kontinuerligt om jag väljer Live view om än lite svagare efter ca 10 sek. Väljer jag OVF så tystnar det helt efter ca 10 sek. Märkligt.

/Hans

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar