Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Funderingar kring 430EX

Produkter
(logga in för att koppla)

Niklas Olsson

Aktiv medlem
Har några funderingar ang. blixten 430EX...

*När jag vinklar upp den eller vrider den åt sidan försvinner zoomtalet...normalt?
*Problem med att den skickar ut på tok för lite ljus i E-TTL läget...på histogrammet blir det oftast ingen "aktivitet" på högersidan...vad är störst sannolikhet att det beror på?

Har testat både manuellt och automatiskt (P) på kameran med samma resultat...
 
Niklas Olsson skrev:
Har några funderingar ang. blixten 430EX...

*När jag vinklar upp den eller vrider den åt sidan försvinner zoomtalet...normalt?
*Problem med att den skickar ut på tok för lite ljus i E-TTL läget...på histogrammet blir det oftast ingen "aktivitet" på högersidan...vad är störst sannolikhet att det beror på?

Har testat både manuellt och automatiskt (P) på kameran med samma resultat...

1. Ja
2. Oavsett avstånd till motiv? Kan du visa ex?
 
Niklas Olsson skrev:
Har några funderingar ang. blixten 430EX...

*När jag vinklar upp den eller vrider den åt sidan försvinner zoomtalet...normalt?
*Problem med att den skickar ut på tok för lite ljus i E-TTL läget...på histogrammet blir det oftast ingen "aktivitet" på högersidan...vad är störst sannolikhet att det beror på?

Har testat både manuellt och automatiskt (P) på kameran med samma resultat...

Första frågan redan besvarad.

Andra frågan: Kan du visa några bildex.? Min gissning är att det är väldigt ljusa motiv, då luras ljusmätaren och blixten underexponerar. Den jobbar ihop med kamerans ljusmätning och det fungerar på samma sätt med blixtfotografering som vanligt. Är det ett väldigt ljust motiv får man +kompensera.
 
Sen kanske det kan bero lite på ytan som du vill studsa ljuset mot. Även om kameran skickar en testblixt så kanske ljuset helt enkelt inte räcker till om du har väldigt högt till ett mörkt tak?
/Conny
 
Här kommer två st bilder...den översta är tagen med min 400D och den understa med en 10D (som jag fått lånat av en kompis).
Det är samma blixt på bägge kamerorna, även samma objektiv.
Inställningarna är desamma på båda som samma ISO, AWB, Mätmetod o.s.v.
Körde med valet P på dessa bilder.
Blixten är riktad rakt på utan bouncer.
 

Bilagor

  • 400.jpg
    400.jpg
    40.1 KB · Visningar: 454
Kolla på 400:an så att du inte ligger av misstag med 1 steg eller mer under med exponeringskompensationen.

när man kompenserar 1 1/2 steg till i adobe blir det nämligen rätt exponering......... annars är det lite lurigt

hadé
 
Senast ändrad:
Kankse kan det vara så att mätmetoderna är olika programmerade? Bilden innehåller ju väldigt mycet vitt till höger och om vi antar att kamerorna har olika vikt för olika delar av motivet skulle det kanske kunna förklara det här?

Om du använder den inbyggda blixten - blir det fortfarande dessa skillnader?

Mvh
Anders
 
Ingen kompensering på kameran...

Här en bild med den inbyggda blixten...i övrigt samma inställningar.
Avståndet jag har fram till brandsläckaren är ca: 4 meter.
 

Bilagor

  • img_4068.jpg
    img_4068.jpg
    41.8 KB · Visningar: 326
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.