Annons

funderingar från en amatör.. tacksam för svar!

Produkter
(logga in för att koppla)

cstinaaa

Aktiv medlem
Jag söker tips och råd om hur man smart kan organisera och jobba med sina fotografier. Det börjar bli rörigt nu (har bilder lite här och var) och vet inte riktigt vart jag ska börja... Är iallafall duktig och lägger alltid bilderna i mappar med datummärkning :)

Jag fotar med:
systemkamera (oftast i RAW) ganska ofta. Ibland bara några bilder i taget och ibland flera hundra (resa el uppgift i skolan)
kompaktkamera när systemen är för klumpig.
mobilkameran lite då och då.

Jag vill ofta ladda in bilderna direkt efter fotografering. Håller bland annat på med "projekt 365" och då vill jag undvika att behöva redigera 30 bilder på en dag istället för att sitta en kort stund flera gånger.

...................................................

fråga 1.
kan man jobba mot en extern hårddisk utan att behöva oroa sig? (redigera bilderna medan de ligger på hårddisken). känns farligt... men det är så drygt att behöva flytta runt dem.

fråga 2.
har inte tillgång till Bridge under sommaren då skoldatorn är inlämnad. Finns det att få tag på något liknande program? Olympus Master som följde med min systemkamera är jag inget fan av.. Gillar camera RAW som verkar vara kopplat till Bridge?

fråga 3.
Nån som har något bra system för att göra backup på sina bilderna? Jag brukade bränna ner på DVD eller RW-DVD tidigare men går ju in i mapparna på datorn ibland och ändrar (får något infall att börja rensa upp) men då förblir ju skivorna "ouppdaterade". + Att jag har bilder på olika datorer (familjens gemensamma kamera osv)

fråga 4.
Jag fotar oftast i RAW för att lätt kunna redigera många bilder snart och snyggt. Men det blir ju krångligt om jag sen vill visa upp de nånstans där Bridge inte finns? Eller om någon i familjen vill titta på de bilderna.

fråga 5.
Man ska alltid spara originalbilderna? Bör de redigerade bilderna sparas i samma mapp som originalen?

............................................

Okej, det var de frågor jag kunde komma på nu. Har säkert massa fler, men nu blire fotbolls-VM.

Tacksam för alla svar!!
puss
 
Du kommer nog att få lika många åsikter som svar ;)

Men mitt _personliga_ arbetsflöde är:

1. Ja.

2. Jag vill gärna säga "Lightroom 3" som är storebror till Bridge. Men det kostar ju drygt tre tusenlappar. Men, eftersom du sa "skolan" så bör ju nämnas att det i studentutgåva ligger på drygt 800 kr. Trettiodagars kostnadsfri testversion finns att ladda ner hos Adobe.

3. När jag läser in mina bilder med LR så har jag ställt in programmet på att automatiskt köra en kopia till en annan lagringsvolym (servern i garderoben, fyra STORA diskar i en RAID5-volym). Därefter använder jag F-Secure Online backup, och skickar iväg all min backupdata. (299kr/år per dator för obegränsad lagringsmängd)

4. Du kan snabbkonvertera råformatsbilder till whatever med exempelvis IRFanView som är kostnadsfritt.

5. Jag är (som nog märkts) en stor fan av Lightroom, och dess databassystem gör att jag inte bryr mig så mycket om var bilderna ligger rent fysiskt. Dessutom, när man arbetar med råformatsbilder så har man ju ALLTID kvar originalbilden, all redigering görs ju i virtuella kopior av något slag.
 
oj snabbt svar!

då kan jag alltså jobba mot hårddisken som är inkopplad via usb - bra! men jag litar ändå inte på externa hårddiskar, om man klantar till det och tappar den i golvet är det väl adjöss och goodbye?

Vi har genom skolan fått bärbara datorer med lincenser till CS3 så hittills har jag inte behövt lägga pengar på att köpa program. Saknar det under sommaren då datorerna lämnas in.
 
oj snabbt svar!

då kan jag alltså jobba mot hårddisken som är inkopplad via usb - bra! men jag litar ändå inte på externa hårddiskar, om man klantar till det och tappar den i golvet är det väl adjöss och goodbye?

Vi har genom skolan fått bärbara datorer med lincenser till CS3 så hittills har jag inte behövt lägga pengar på att köpa program. Saknar det under sommaren då datorerna lämnas in.

Ptja, om du klantar och tappar din dator i golvet så är det ju ungefär liga adjöss där. Skivorna i en modern hårddisk är ju trots allt tillverkade av glas.
 
Räkna med att alla diskar kan gå sönder. Vill du inte tappa något av ditt arbete, så får du kopiera. Själv använder jag externa hårddiskar till backup då DVD inte räcker till för mitt fotograferande.
Frågan är inte om utan när en disk går sönder. Ställ dig frågan vad skulle hända om datorn totalförstördes.

Jag är också en stor fan av Lightroom och kan rekommendera det varmt. Det hanterar hela bildflödet. Hoppas du blev lite klokare.

Lise-Lott
 
Räkna med att alla diskar kan gå sönder. Vill du inte tappa något av ditt arbete, så får du kopiera. Själv använder jag externa hårddiskar till backup då DVD inte räcker till för mitt fotograferande.
Frågan är inte om utan när en disk går sönder. Ställ dig frågan vad skulle hända om datorn totalförstördes.

Jag är också en stor fan av Lightroom och kan rekommendera det varmt. Det hanterar hela bildflödet. Hoppas du blev lite klokare.

Lise-Lott


okej! verkar som att jag får kolla upp det där med lightroom ;)
 
Demokopia av Lightroom

Om jag var du så skulle jag ladda ner en demoversion av Lightroom från Adobe och använda det under sommaren. Du kan testa programmet under 30 dagar så att du vet om du tycker om det eller inte. Sedan kan du bestämma dig om du vill köpa det. Som de sa ovan har du studentrabatt så din kopia kostar bara ett par hundra. Min dotter som är student har köpt det och hon använder det varje dag.

När det gäller dina andra frågor så har jag alla mina bilder, både raw och jpg, på min lokala hårddisk. den kopierar jag en gång i veckan till min externa backupdisk och dessutom lägger jag upp det på nätet. Jag har hitta flera billiga webbhotel som jag använder till det. Jag har visserligen en site upplagd men jag använder hotellet mer som en lagringsplats. Det enda är att det tar en himla tid att ladda upp bilderna eftersom det är många gb som måste upp. Det tar oftast hela natten men det är det värt.



//Jens
 
Om jag var du så skulle jag ladda ner en demoversion av Lightroom från Adobe och använda det under sommaren. Du kan testa programmet under 30 dagar så att du vet om du tycker om det eller inte. Sedan kan du bestämma dig om du vill köpa det. Som de sa ovan har du studentrabatt så din kopia kostar bara ett par hundra. Min dotter som är student har köpt det och hon använder det varje dag.

När det gäller dina andra frågor så har jag alla mina bilder, både raw och jpg, på min lokala hårddisk. den kopierar jag en gång i veckan till min externa backupdisk och dessutom lägger jag upp det på nätet. Jag har hitta flera billiga webbhotel som jag använder till det. Jag har visserligen en site upplagd men jag använder hotellet mer som en lagringsplats. Det enda är att det tar en himla tid att ladda upp bilderna eftersom det är många gb som måste upp. Det tar oftast hela natten men det är det värt.



//Jens


okej!

ja det är ju bra med så mycket backup som möjligt, får väl be mina tekniska småbröder om hjälp vid behov ;)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.