Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Funderar på köp av en Canon EOS 1D Mark II

Produkter
(logga in för att koppla)

nordengrahn

Medlem
Finns det någon som har testat EOS 1D Mark II? Vad tycker ni? Fördelar och nackdelar och personliga reflektioner vore jättetrevligt.
Såg att de skall testa den i FOTO i nästa nummer. Men ju fler åsikter man kan få in desto bättre.

Tack på förhand

Anders
 
Den är testad i Allt om digtalfoto!

Hej
Om jag inte missminer mig så är den testad i Allt om digtalfoto!

/Thomas
 
Hej

Själv tycker jag att bilderna från Canon 300D blir lika bra som från Mark2. Men eftersom jag fotograferar mycket aktion så har jag större möjlighet att få bra bilder på typ snabba fåglar med Mark2, pga snabbare och bättre AF, fler bilder per sekund, uppstart tid och så vidare. Sysslar man inte med aktion fotografering kan typ en Canon 300D eller Canon 10D vara ett bra alternativ. Får nästan intrycket ibland att jag får skarpare bilder med Canon 300D, har inte gjort någon riktig test på detta dock.
 
Tack

för svaret.
Jag fotograferar hundar mest och de står ju sällan stilla. Det är hastigheten som gör att jag vill ha Mark II. Har testat "slöare" kameror och det går inte.
 
Hej

Tog ett par testserier på hoppande hundar igår, fick ju kameran i måndags.

www.roine.nu/a

Det e en klar skillnad mot vad man kan gära med en D60 då man i princip han filma med den.
 
Man

ser hur snabb den är när hunden hoppar över hindret. Usch nu blev jag ännu mer sugen.
Tack så jätte och bra bilder.
 
-Förutsatt att man har "Pengarna och det Viktiga ärligt-motiverande-direkta Behovet" så finns det inte många alternativ, eller? Att erfarenheterna skulle vara direkt dåliga är inte troligt.

Löp och köp blir mitt råd! Lycka till!

:::
Filma,,, krävs nog ngr bilder till per sec för det, kanske ca15st ytterligare;),,,
 
Hmmm... vänd på det hela...

vi satt faktiskt med en bekant pressfotograf och diskuterade framtiden: vad händer när de digitala videokamerorna har så bra bildkvalitet att du kan plocka ut en bild ur en videoinspelning som håller lika hög kvalitet som stillbilder i tryck?

Räkna själv: 24 bilder/sekunden, 1440 i minuten...

Sen tar det förstås lite tid för nån stackars bildredaktör att sålla igenom alla bilder...

Men kanske det är verklighet om tio-tjugo år...

Ok, det här är kanske lite off-topic, men intressant no the less...

:)
 
Hej

Japp, o så vore det väl f-n om man inte skulle få till en bra bild, om än av en ren slump.


För att anknyta till grundfrågan så upplever ajg den största skillnaden mot D30 och D60 som jag haft:
Autofukusen är bättre på två sätt. Den är snabbare, men den har även fler punkter på samma sätt som min EOS 3 hade, dvs flera som kan grupperas osv, man klarar rörliga mål bättre (läs fåglar som flyger i mitt fall)

Buffertstorleken, 20 råbilder är rätt bra mot 8 i D60 då man tar serier, tex motosport och avåkningar. http://www.roine.nu/bol3/ Se sista raden där F3 bilen kör av rakt mot mig, fick alla 8 skarpa och lyckades vara så kall jag tog i "lagom tempo" men det hade inte gjort nått med mer buffert än 8 som D60 har

Sen har MK II fler kul saker, men de kan man nog leva utan med tanke på priset är nästan 3st D10:eek:r.



Roine
 
Ack den som hade råd med en mk2 just nu. Den om något borde räcka för det mesta.

En del av dom animeringarna funkar fint, lägg på lite motion blur och den ser fortfarande bättre ut än många choppad animeringar man ser i låga bitrates, etc.

vi satt faktiskt med en bekant pressfotograf och diskuterade framtiden: vad händer när de digitala videokamerorna har så bra bildkvalitet att du kan plocka ut en bild ur en videoinspelning som håller lika hög kvalitet som stillbilder i tryck?

Räkna själv: 24 bilder/sekunden, 1440 i minuten...

Sen tar det förstås lite tid för nån stackars bildredaktör att sålla igenom alla bilder...

Men kanske det är verklighet om tio-tjugo år...

Ok, det här är kanske lite off-topic, men intressant no the less...
Det ligger väldigt långt in i framtiden, visst finns det kameror som kan använda vanliga EOS objektiv, men annars brukar ju dessa ha ett zoomomfång som gör det svårt att göra ett riktigt bra objektiv. Sen är kamerorna fortfarande bara på någon MP, och lite annat fuffens. Men för mindre kopior eller trycksaker räcker det redan. Men dom där stora fina trycken kommer dröja några år.

Det behöver inte ta så lång tid att redigera dock, man kollar på filmen, sen saktar du bara ner till det intervall där du vill ha en bild från, och bläddrar som vanligt när man redigerar för att klippa, etc.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.