Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Funderar på en analog SLR, köpråd!

Produkter
(logga in för att koppla)

Obbe

Aktiv medlem
Hoj hoj!

Har en 20D med lite EF optik. Nu har jag blivit lite sugen på att fota med film. Är helt rudis inom den analoga världen. Vad kan vara ett lämpligt hus att börja med? Har inga som helst krav igentligen, men vad jag förstår har priserna på analoga hus rasat och man kan få ett ganska hyfsat för liten peng. Hade tänkt mig något beggat 35mm hus för ca. 1500:-
Får gärna vara med automatik och program (AV TV etc.)
Vad ska jag titta efter?
 
EOS 5 eller en EOS 30/33 borde nog gå att få för de pengarna om du letar lite. Båda är utmärkta kameror.

En billigare väg är att leta efter någon av kamerorna i 600-serierna som är betydligt enklare men mycket robusta kameror. Dessa bör gå att hitta för under tusenlappen.
 
Obbe skrev:
Hoj hoj!

Har en 20D med lite EF optik. Nu har jag blivit lite sugen på att fota med film. Är helt rudis inom den analoga världen. Vad kan vara ett lämpligt hus att börja med? Har inga som helst krav igentligen, men vad jag förstår har priserna på analoga hus rasat och man kan få ett ganska hyfsat för liten peng. Hade tänkt mig något beggat 35mm hus för ca. 1500:-
Får gärna vara med automatik och program (AV TV etc.)
Vad ska jag titta efter?


Även om detta är ett Canon-forum,
så tycker jag en Nikon F3 är ett bra köp!

Yrkesfotografernas kamera under många år....
Betyder slitstyrka!!

Och det finns mycket begagnad "analog" Nikon-optik just nu....
 
Re: Re: Funderar på en analog SLR, köpråd!

Benganbus skrev:
Även om detta är ett Canon-forum,
så tycker jag en Nikon F3 är ett bra köp!

Yrkesfotografernas kamera under många år....
Betyder slitstyrka!!

Och det finns mycket begagnad "analog" Nikon-optik just nu....

Om Robert redan har en Canon 20D med en del EF-optik är Nikon inte ett speciellt bra köpråd tycker jag... :)
 
Obbe skrev:
Hoj hoj!

Har en 20D med lite EF optik. Nu har jag blivit lite sugen på att fota med film. Är helt rudis inom den analoga världen. Vad kan vara ett lämpligt hus att börja med? Har inga som helst krav igentligen, men vad jag förstår har priserna på analoga hus rasat och man kan få ett ganska hyfsat för liten peng. Hade tänkt mig något beggat 35mm hus för ca. 1500:-
Får gärna vara med automatik och program (AV TV etc.)
Vad ska jag titta efter?


Jag har en EOS 600 som du kan få för en tusing.

Skick: AA

Max 15 rullar tagna.
 
Jag skulle satsat på en gammal proffskamera som tex. Canon F1 eller Nikon F2 om jag var du.

Gamla manuella objektiv är lätt att hitta till bra pris också.

Satsa på en helt manuell kamera, det blir roligare och mer lärorikt då.


kent.
 
Fint, tack alla för svar.
Kommer ta mig en närmare kik på EOS 5.

Vad gäller EOS 5, något speciellt att kolla på den modellen?

//Robert
 
Det har varit mycket problem med ena inmatningshjulet som havererar. Dock är det inget stort ingrepp att åtgärda om det skulle behövas.
 
Per_tissen skrev:
Det har varit mycket problem med ena inmatningshjulet som havererar. Dock är det inget stort ingrepp att åtgärda om det skulle behövas.


Det är programväljaren som har en benägenhet att haverera om man glömmer att frikoppla stoppet vid vridning. (har även denna kamera)

Microbrytaren för ansluten blixt har även den en liten egenhet att kunna fastna, dock lättfixat.

Ryker väljaren kostar det nog i trakten 1.500:- att få åtgärdat hos Canon. (inte lättfixat)
 
Jag skulle hellre valt en 30:a framför en 5:a.

30:n är mer lik 20d:n!

Det stora inmatningshjulet på baksidan på 20d:n finns också på 30:n, härligt om du är van att köra bländare på den och slutare på pekfingret!

Den ögonstyrda autofokusen(jäkligt smidig) är mycket snabbare och exaktare på 30:n!
30:n är även nyare och känns fräschare!

Men som någon antydde, det är mycket roligare att fota med en helt manuell kamera!
Kör själv med en om1:a och det är verkligen en fröjd att använda gänntemot min nyare canon!
 
EOS 30 är en modernare kamera, inte lika gammal, har fler autofocus punkter (om man gillar det). 30'an har stöd för e-ttl.

en svaghet i eos 600 är om den har stått still ett tag så har slutaren en tendens att kärva. problemet finns kanske på andra modeller oxå, men på 600'an har jag vart med om det på ett par olika exemplar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.