Nu blir det säkert låångt
LeadHead skrev:
Utveckla gärna!
Ang. Lofoten FHS, hur drygt är det med språket?
Norska är ju lite lättare än Danska dock.
"Sjaelland Hypotetiske FHS" skulle jag aldrig ens fundera på, men det kanske säger sig självt... ;-)
Folkhögskolan grundades av en man med namn Gruntvik som hade en ideologi som bestod av personlig utveckling och lärande ur elevens perspektiv. Hans lära var strängt fundamentalistiskt kristen, i alla fall i våra ögon sett idag
På senare år så har Den Svenska och den Norska folkhögskolan tagit två lite olika vägar.
Generellt så kan man säga att den Svenska är Mer "pluggskola" i form av fler lektionstimmar per vecka och div former för examinationer/prov etc,, Därmed inte sagt att den Norska är sämre eller mindre bra som utbildning.
Den Norksa folkhögskolan har fortfarande kvar en god portion av mr Gruntviks ideologi. Därmed så lägger man stor vikt ned i att elevernas personliga utvecklinga tas till vara på lik linje med den rent fagliga.
Den kristna ideologin som Gruntvig införde finns det fortfarande spår av i många skolor.
De Norska folkhögskolorna är indelade i två grupper, Kristna och så kallade Frilynta. Tex morgonbönen på morgonsamlingen är numera sällsynt men kan förekomma i de kristna. (Öytun i Alta är en Kristen skola). Jag har själv varit elev på både och. Mer nöjd med den kristna, med det är en annan historia
De Kristna Har oftast en tydligt kristen profil i lärarkåren, ledningen och skolplanen.
De Frilynta, alltså äger de icke Kristna ingen religionsbaserad profil. Trots det så finns morgonsamlingen kvar men ingen bön förekommer. Samlingen som är en praktisk genomgång av den dagens agenda upplevs som dryg för många som är van den svenska folkhögskolan. Lite smålöjligt att inte orka den menar jag,,
Dessa två lite förenklade former för FHS,Skolindelning har båda sina för och nackdelar, här är några som jag kommer på nu.
Norsk=
+ Mer tid för egna projekt, skolan lägger vikt på att elevskaran blir en social enhet. Samtidigt som kra på prestationen finns så läggs en stor del av ansvaret på eleven som därmed får chans att utveckla sin oberoende sida som ledare för egna projekt.
- Kanske mindre bra för eleven med dåligt eget initiativ, eller den som inte önskar att ängna den sociala miljön ett smack. Den som önskar ett formellt tungt examensintyg.
Svensk=
+ Fler studietimmar per vecka vilket är bra för den som önskar det såklart,, Ett tyngre intyg än från den Norska. Eleven med mindre utvecklat eget initiativ blir mer styrd av krav osv,,
- Inte samma vikt på den sociala kulturen som i de Norska, om nu det är ngt att stå efter såklart
Inte samma frihet att utföra och forma egna projekt, (men visst får man jenomföra egna projekt i även i Sverige, bara så att det är sagt!)
Naturmässigt så slår de flesta Norska de Svenska, även om sverige visst har fina lokaliteter också
!
**
Så de båda har sina fördelar och nackdelar Men jag anser dock att den Norska generellt sett ligger ett stort steg före, mycket eftersom konseptet personlig utveckling och fagligt lärande idag är modernt och slående effektivt. Men visst krävs det också att eleven har ett eget initivativ och arbetslust.
Att komma in i språket går ganska så fint,, första veckorna så var detlite besvärligt eftersom alla normänn förstår svenska men inte tvärtom
Efter ett par veckor så går det finfint!
Själv så prater jeg norsk flytende fint,
Mvh Niclas, som gärna skriver mer
Ps, Jag är 100% medveten om att det finns vissa som inte håller med mig i Min uppfattning i temat, bara så att det är sagt