Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Funderar på att gå en utbildning, vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)

johanhagberg.com

Avslutat medlemskap
Hej!!

Jag funderar på att gå en utbildning.
Vilken är "bäst"? Intressant att se vilken utbildning som får mest positiva/negativa"röster"
av mitt inlägg!

Skall man gå en på 1 år eller 4?? Skillnad?
Hur mycket mer ger en lång utbildning?
Är de inte bara mer självstudier vid längre utbildningar??

Utsikter för jobb mellan att gå en utbildningeller att vara assistent åt en fotograf? Vad ger mest??

Jag hade helst gått som assistent då jag inte är något fantast på att studera,verkiligen avskyr detta.Även om ämnet intresserar mig.Men en assistent har ju ingen VD-lön direkt....måste ju ha mat på bordet,inte sant!!??

Tack så länge

Mvh

Johan
 
biskops arnö, ky på gamleby och film och fotohögskolan i göteborg har bäst rykte i sverige. sen handlar det lite vad du vill intrikta dig på.

dom flesta press fotografer har gått b arnö och många reklam och mode fotografer har gått gamleby.

du säger att du hatar att studera, att lära sig sätta en bouncer och utveckla ditt bildspråk ser jag knappast som att "plugga". om du ser det så tror jag inte du är på rätt spår.

assa är alltid bra om du vill ha in en fot i branchen men du får som sagt slava dygnet runt för en skitlön.
 
http://www.lofoten.fhs.no/
Denna skola känner jag till väldigt väl och har mycket positivt att säga om den.
Ett år + ev ett extra stipendiatår finns att söka,,
Det finns flera konkreta värden i att studera i ett land utanför men ändå nära Sveriges gräns,,,


Om du känner dig determinerad att arbeta som yrkesfotograf så kanske det är bättre att focusera på en kvalificerande yrkesutbildning.

Om du känner att du behöver ett utprövande och utvecklande fotoår med både frihet, ramar och kontaktskapande jäntemot en proff visuell konst/foto-värld så rekommenderar jag Ett år. Tex på http://www.lofoten.fhs.no/


Att tänka på är att Norsk och Svensk Folkhögskola inte är det samma idag som för ca 30-50år sedan tillbaka till ca100år. Detta kan jag berätta 1000 tecken om och gör det gärna om du är nyfiken;)

Det viktigaste tipset dock ÄR att du verkligen förstår om ditt nuvarande utbildningsbehov är yrkesrättat eller mer prövande inom faget. Det gäller att söka rätt instution för att utbildningshungern skall få sin näring,,,


Lycka till!
Mvh Niclas,
 
homeless clubkid skrev:
jag annade att nicklas skulle komma och peppa med hans norska skola;)

;)Hehe jovisst!

Men faktiskt, tro det eller ej så är jag till största delen rent objektiv i det jag skriver.
Jag har erfarenhet av flera Norska folkhögskolor och offentliga konstskolor, och dessutom de Svenska motsvarigheterna.

Lofoten FHS erbjuder inte bara kanske det landets bästa förutsättningar rent utrustningsmässigt men också i perspektivet lärare/föreläsare/workshops och närhet till en speciellt värdefull lokal kultur.

Tänk dig att kombinera Argentina, Alaska och ett snäpp Nya zeeland.... allt detta i ett miniformat endast ca 20 mil från vår Svenska gräns. Vandra från havet upp längs en fjällbäck, fotografera och fiska fjällöring på vägen,, Avnjuter utsikter från 300 - 900m över havet och vandra ned mot havet där man fiskar Torsk, Sej och kanske Makrill och Lax.
Det är helt enkelt världsunikt om jag får säga det milt;)

Så visst är Lofoten FHS inte bara en fagligt mycket fin skola utan också en skola som ligger i minst sagt i en världsunik natur och ett världsunikt kulturellt värde.

Lofoten FHS är ett intressant projekt i en världsunik miljö, den totala produkten är i sitt slag och med sin lokalisation helt klart ett av Europas mest intressanta utbildningsalternativ! OBJektivt sett.
OBS** En ren yrkesutbildning är det dock EJ!

Mvh Niclas, som uppenbart Älskar Lofoten;)!

Ps, Skriver gärna mer om Norsk kontra Svensk folkhögskola för den som är intresserad,, Lofotensnack går också finfint;))!
 
Senast ändrad:
Niclasfoto skrev:

Att tänka på är att Norsk och Svensk Folkhögskola inte är det samma idag som för ca 30-50år sedan tillbaka till ca100år. Detta kan jag berätta 1000 tecken om och gör det gärna om du är nyfiken;)

Utveckla gärna! :)

Ang. Lofoten FHS, hur drygt är det med språket?

Norska är ju lite lättare än Danska dock.
"Sjaelland Hypotetiske FHS" skulle jag aldrig ens fundera på, men det kanske säger sig självt... ;-)
 
Nu blir det säkert låångt:)

LeadHead skrev:
Utveckla gärna! :)

Ang. Lofoten FHS, hur drygt är det med språket?

Norska är ju lite lättare än Danska dock.
"Sjaelland Hypotetiske FHS" skulle jag aldrig ens fundera på, men det kanske säger sig självt... ;-)

Folkhögskolan grundades av en man med namn Gruntvik som hade en ideologi som bestod av personlig utveckling och lärande ur elevens perspektiv. Hans lära var strängt fundamentalistiskt kristen, i alla fall i våra ögon sett idag:)
På senare år så har Den Svenska och den Norska folkhögskolan tagit två lite olika vägar.

Generellt så kan man säga att den Svenska är Mer "pluggskola" i form av fler lektionstimmar per vecka och div former för examinationer/prov etc,, Därmed inte sagt att den Norska är sämre eller mindre bra som utbildning.

Den Norksa folkhögskolan har fortfarande kvar en god portion av mr Gruntviks ideologi. Därmed så lägger man stor vikt ned i att elevernas personliga utvecklinga tas till vara på lik linje med den rent fagliga.
Den kristna ideologin som Gruntvig införde finns det fortfarande spår av i många skolor.


De Norska folkhögskolorna är indelade i två grupper, Kristna och så kallade Frilynta. Tex morgonbönen på morgonsamlingen är numera sällsynt men kan förekomma i de kristna. (Öytun i Alta är en Kristen skola). Jag har själv varit elev på både och. Mer nöjd med den kristna, med det är en annan historia:)

De Kristna Har oftast en tydligt kristen profil i lärarkåren, ledningen och skolplanen.

De Frilynta, alltså äger de icke Kristna ingen religionsbaserad profil. Trots det så finns morgonsamlingen kvar men ingen bön förekommer. Samlingen som är en praktisk genomgång av den dagens agenda upplevs som dryg för många som är van den svenska folkhögskolan. Lite smålöjligt att inte orka den menar jag,,

Dessa två lite förenklade former för FHS,Skolindelning har båda sina för och nackdelar, här är några som jag kommer på nu.

Norsk=
+ Mer tid för egna projekt, skolan lägger vikt på att elevskaran blir en social enhet. Samtidigt som kra på prestationen finns så läggs en stor del av ansvaret på eleven som därmed får chans att utveckla sin oberoende sida som ledare för egna projekt.
- Kanske mindre bra för eleven med dåligt eget initiativ, eller den som inte önskar att ängna den sociala miljön ett smack. Den som önskar ett formellt tungt examensintyg.

Svensk=
+ Fler studietimmar per vecka vilket är bra för den som önskar det såklart,, Ett tyngre intyg än från den Norska. Eleven med mindre utvecklat eget initiativ blir mer styrd av krav osv,,

- Inte samma vikt på den sociala kulturen som i de Norska, om nu det är ngt att stå efter såklart;)
Inte samma frihet att utföra och forma egna projekt, (men visst får man jenomföra egna projekt i även i Sverige, bara så att det är sagt!)
Naturmässigt så slår de flesta Norska de Svenska, även om sverige visst har fina lokaliteter också;)!

**

Så de båda har sina fördelar och nackdelar Men jag anser dock att den Norska generellt sett ligger ett stort steg före, mycket eftersom konseptet personlig utveckling och fagligt lärande idag är modernt och slående effektivt. Men visst krävs det också att eleven har ett eget initivativ och arbetslust.

Att komma in i språket går ganska så fint,, första veckorna så var detlite besvärligt eftersom alla normänn förstår svenska men inte tvärtom;) Efter ett par veckor så går det finfint!
Själv så prater jeg norsk flytende fint,




Mvh Niclas, som gärna skriver mer;)

Ps, Jag är 100% medveten om att det finns vissa som inte håller med mig i Min uppfattning i temat, bara så att det är sagt;)
 
Senast ändrad:
Re: Nu blir det säkert låångt:)

Niclasfoto skrev:
Att komma in i språket går ganska så fint,, första veckorna så var detlite besvärligt eftersom alla normänn förstår svenska men inte tvärtom;)

Klockren formulering. Undrar hur det kommer sig egentligen...?

Tackar för sammanfattningen!
 
KY utbildning i Göteborg

Hallå där,
Vill bara säga att en av landets äldsta fotoutbildningar är Fotoskolan i Göteborg (sen 1966). Den är en liten doldis, men det är många fotografer i västsverige som har gått den. Nu ska den göras om till KY utbildning (förut var den PU). Skillnaden är främst att praktiken ligger inbakad i KY utbildningarna och det är ju ingen nackdel.

Jag går den nu och tycker att det är jättebra. Vi har samarbete med Hoffa (fotohögskolan) och det visar sig att vi har mer och bättre utrustning än dem. Vi kör mycket digitalt och har sakta med säkert avskaffat det mesta av labbet. Vi kör MAC G4or i datasalen, har en LED printer och en RA4 kemimaskin att köra pappret igenom. Det betyder alltså att vi har en "skrivare" som exponerar fotopapper a la lamnda, fast en enklare version av den.

Ett gäng CANON EOS 1Ds, Hasselbladare både med digitalt bakstycke och analoga. Om du vill testa på det mesta så får du det här. Vi körde mycket storformat förra terminen ex.

Allt har ju med inställning och egen ansträngning att göra också. Folk som kommer direkt från gymnasieutbildningar tycker ibalnd att det är slappt, men har man disiplin så behöver man inte schemalagda lektioner 8-17 varje dag.

Intagning sker nu! Kolla in hemsidan för mer info: http://www.studium.goteborg.se/prod...6a5c002ea985/af48954be2e6914ec1256f150031b044!OpenDocument

Rolf (kontaktperson på hemsidan) har koll också så det är bra att ringa el mejla honom.
 
Senast ändrad:
Re: KY utbildning i Göteborg

Millacamilla skrev:
...och det visar sig att vi har mer och bättre utrustning än dem.

Jag tror personligen inte att man ska välja skola efter vilken som har mer/bäst utrustning. Ser man på t.ex. Beckmans och Konstfack; Beckmans har inget, du får ett bord och datorerna är uråldriga - medans på konstfack så finns det allt! Pratar man sen med elever som har gått ut båda utbildningarna så känner konstfackseleverna sig mer handikappade. För när skolan är slut så har de inte tillgång till prylarna längre och de har inte köpt något av dem. Eftersom behovet inte fanns. På Beckmans däremot så var eleverna tvugna att knyta kontakter med tryckeri, ateljéer, köpa saker de behövde osv.

Så se det nödvändigtvis inte som en bra sak att det finns en massa prylar!

Bara mina 2 cent.
 
Absolut inte! Men det är ett plus att ha provat på en del olika utrustningar och vet hur de fungerar. Jag har själv en syster som går på Beckmans så jag vet! :)

Jag tycker ändå att utrustningen spelar större roll på en praktiskt lagd utbildning än på en konstnärlig. Fotohögskolan är ju en konstnärlig utbildning där man så klart ska lära sig vissa praktiska moment, men där den konstnärliga aspekten är viktigast. På Fotoskolan vill man att alla elever ska ha provat på det som finns så att man vet åt vilket håll man vill sen när det är dags att köpa egen utrustning el börja som assistent hos en fotograf. Det är en klar fördel om man har lite koll.

Jag blir sällan imponerad av tekniska aspekter som megapixlar hit och dit, men man fungerar ju olika. En del vill säkert gå en utbildning där man får lära sig allt om sånt.
 
ANNONS