Annons

Fullständigt olika färg beroende på val av papper

Produkter
(logga in för att koppla)
Har du rätt drivrutin till det OS du använder?

Uppenbarligen inte. Som du kanske såg i mitt inlägg ovan har jag just försökt ominstallera min drivrutin från cd-skivan som följde med skrivaren och det går inte, den drivrutinen är inte kompatibel med 64-bitars versionen av Windows 7 som jag nu har (när jag köpte skrivaren hade jag Vista). Har just kontaktat Canon för att se om de kan ge/visa mig till ny drivrutin. (Hittar den inte själv på nätet)

Uppenbarligen inte. Som du kanske såg i mitt inlägg ovan har jag just försökt ominstallera min drivrutin från cd-skivan som följde med skrivaren och det går inte, den drivrutinen är inte kompatibel med 64-bitars versionen av Windows 7 som jag nu har (när jag köpte skrivaren hade jag Vista). Har just kontaktat Canon för att se om de kan ge/visa mig till ny drivrutin. (Hittar den inte själv på nätet)

Jag hann inte se ditt svar innan jag svarade. Har kollat lite på drivrutiner för din skrivare, men det finns inte för W7-64 som jag kan se.
Jag har jagat runt förr på Canons sidor för att se om min och hustruns skrivare kan köras under W7 och det lär gå om jag håller mej till 32-bitars för min om jag minns rätt. Hustruns går nog att köras på 64-bitars.

Nuvarande drivrutin för min i9950 klarar inte W7/64. Ingen av de hänvisningar jag fått för nätet funkar heller. Har nu frågat Canon, få se om de svarar. Skrivaren är faktiskt snart 9 år visar det sig.
Om det ska bli en ny,är jag sugen på ngn som klarar A2. Har för mig att Epson 3880 har fåt fina vitsord - men också denna har redan nästan 3 år på nacken. Förslag?

Nuvarande drivrutin för min i9950 klarar inte W7/64. Ingen av de hänvisningar jag fått för nätet funkar heller. Har nu frågat Canon, få se om de svarar. Skrivaren är faktiskt snart 9 år visar det sig.
Om det ska bli en ny,är jag sugen på ngn som klarar A2. Har för mig att Epson 3880 har fåt fina vitsord - men också denna har redan nästan 3 år på nacken. Förslag?

Det här hittade jag vid en snabb googling. i9950 finns med i den lista som finns på sajten. Är det till någon hjälp?
:
http://software.canon-europe.com/software/0035868_0010043.asp?model=
Canon Inkjet Printer Driver Add-On Module
This product is a module that expands the functionality of the printer driver for Canon Inkjet printers as included in Windows Vista and 7.
Version 1.10
Released on 23-10-2009
Compatibility:
Operating system(s): Windows 7, Windows 7 64bit, Windows Vista 32bit, Windows Vista 64bit
Language(s): Arabic, Czech, Danish, Dutch, English, Finnish, French, German, Greek, Hungarian, Italian, Norwegian, Polish, Portuguese, Russian, Spanish, Swedish, Turkish

This product is a module that expands the functionality of the printer driver for Canon Inkjet printers as included in Windows Vista and 7.
Version 1.10
Released on 23-10-2009
Compatibility:
Operating system(s): Windows 7, Windows 7 64bit, Windows Vista 32bit, Windows Vista 64bit
Language(s): Arabic, Czech, Danish, Dutch, English, Finnish, French, German, Greek, Hungarian, Italian, Norwegian, Polish, Portuguese, Russian, Spanish, Swedish, Turkish[/QUOTE]

Win7/64 har en egen drivrutin för i9550. Den drivrutinen som det hänvisas till här är ett tillägg för att få fler av skrivarens funktioner att fungera i win7/64.

Har själv denna skrivare och den fungerar alldeles förträffligt med windows egna drivrutiner.

Version 1.10
Released on 23-10-2009
Compatibility:
Language(s): Arabic, Czech, Danish, Dutch, English, Finnish, French, German, Greek, Hungarian, Italian, Norwegian, Polish, Portuguese, Russian, Spanish, Swedish, Turkish

Win7/64 har en egen drivrutin för i9550. Den drivrutinen som det hänvisas till här är ett tillägg för att få fler av skrivarens funktioner att fungera i win7/64.

Har själv denna skrivare och den fungerar alldeles förträffligt med windows egna drivrutiner.[/QUOTE]

Det låter bra, då borde det kunna gå att fixa också för mig. Om du följer tråden längre tillbaka kan du se att mitt problem eg är färghanteringen som jag inte kan få rätt. Tänkte därför installera om cd- skivan med drivrutinen men då kommer medd att drivrutinen inte klarar w7/64.
Men har OS egen drivrutinen ska det ju funka. Men mina färger blir totalfel (knallrött hela tiden) och det är knappast ett problem bara med fel färgprofil. Glad om du har fler synpunkter.
Slår mig att jag nog har den gamla drivrutinen för skrivaren kvar
Hälsningar/ Björn T

Har själv denna skrivare och den fungerar alldeles förträffligt med windows egna drivrutiner.

Det låter bra, då borde det kunna gå att fixa också för mig. Om du följer tråden längre tillbaka kan du se att mitt problem eg är färghanteringen som jag inte kan få rätt. Tänkte därför installera om cd- skivan med drivrutinen men då kommer medd att drivrutinen inte klarar w7/64.
Men har OS egen drivrutinen ska det ju funka. Men mina färger blir totalfel (knallrött hela tiden) och det är knappast ett problem bara med fel färgprofil. Glad om du har fler synpunkter.
Hälsningar/ Björn T[/QUOTE]

Nu kör jag engelsk version så du får väl översätta själv :)

Start - devices and printers
Högerklicka på din skrivare - printer properties - advanced - new driver
Tryck nästa på rutan som kommer upp
Välj windows update (det kan ta ett tag innan den laddat alla drivrutiner)
Välj Canon och i9950

Nu är windows drivrutin installerad.
Testa om det fungerar.

Hälsningar/ Björn T

Välj Canon och i9950

Testa om det fungerar.[/QUOTE]

Tack för tips! Ska testa om det funkar så snart jag är på hemmaplan igen.
Just nu hos barnbarn i Gbg. Hemma igen på måndag, kommer igen med besked hur det går.
Hälsningar/ Björn T

Hälsningar/ Björn T

Välj Canon och i9950

Känner mig lite uppgiven vad det gäller den här skrivaren. Har gjort uppdatering enl dina "instruktioner" och det var inga problem att hitta rätt, däremot är utskriftsresultatet lika knallrött som tidigare. Fick i princip samma svar som från dig också från Canon (dvs att drivrutin finns i W7 liksom instruktioner för uppdatering) men vid uppdatering enl Canon får jag medd att jag har senaste drivrutin.
Jag får alltså knallröda(magentaröda) kopior hur jag gör. Väljer normalt att färghanteringen hanteras via skrivare men har också provat följande färgprofiler
Canon i9950 SP1
Canon i9950 MP1
Canon i9950 PR2
Canon i9950 PR1
IGPGP11_CANi9950PPPGn (profil som jag laddat ner för Ilford papper)
sRGB IEC61966-2.1
och alla ger samma knarrröda färg

Det känns som det finns ngn grundinställning som är fel, alternativt att skrivaren inte funkar som den ska helt enkelt.

Hälsningar/ Björn T

Välj Canon och i9950

Gjorde nyss ngt jag borde provat för länge sen, kopplade in skrivaren till min bärbara ( en snart 5 år gammal McBook Pro). Har aldrig haft skrivaren ansluten till denna så den började med att hämta hem en drivprofil. Därefter skriver jag ut en provbild, fortfarande med färghantering via skrivare. Nästan perfekt utskrift direkt! Skrivaren är det definitivt inget fel på. Dock har jag alla mina bilder på den andra datorn. Fattar verkligen inte varför det inte funkar.

Som flera har sagt, kontrollera att du har valt rätt profil och media setting för ditt papper. Profilen lägger du oftast bäst in i ditt bildbehandlingsprogram, mediainställningen ställer du in i din skrivardrivrutin.

Stefan Ohlsson
www.profiler.nu

Vet ju att du om ngn kan det här med färghantering. Har du möjlighet att kika på de senaste inläggen för att se om du har ngn ide?
Hälsn/ Björn T

Ledsen, var lite för snabb med resultaten från Macen. Hade inte kollat valt media och det var normalpapper. Alltså samma resultat som från PC´n, dvs rätt färger när jag valt vanligt skrivarpapper, men rött när jag valt ngt av fotopappersalternativen. Detta gällde också Macen.

Ledsen, var lite för snabb med resultaten från Macen. Hade inte kollat valt media och det var normalpapper. Alltså samma resultat som från PC´n, dvs rätt färger när jag valt vanligt skrivarpapper, men rött när jag valt ngt av fotopappersalternativen. Detta gällde också Macen.

Kolla på min hemsida, där hittar du en test för att kontrollera om profilen är korrekt. Du kan skicka den till mig för att få den uppmätt, men oftast räcker det med att skriva ut bilden och se om de grå rutorna verkligen blir grå. Om inte är det något fel på profilen. Inte helt ovanligt.

Stefan Ohlsson
www.profiler.nu

Liknande problem - med Canon

Jag har liknande problem, med en Canon iX4000: Inte helt rödfärgat, men ca 20% för mycket magenta vid utskrift på (Canons eget) fotopapper, och normala färger på vanligt kontorspapper. Har också gått igenom alla kombinationer av uppdateringar, inställningar och profiler som brukar föreslås, men utan resultat: Det enda som gör någon väsentlig skillnad är vilket papper jag faktiskt har i skrivaren..

Kolla på min hemsida, där hittar du en test för att kontrollera om profilen är korrekt. Du kan skicka den till mig för att få den uppmätt, men oftast räcker det med att skriva ut bilden och se om de grå rutorna verkligen blir grå. Om inte är det något fel på profilen. Inte helt ovanligt.

Stefan Ohlsson
www.profiler.nu

Tack för svar Stefan. Som du kanske såg har jag skrivit ut med ett antal olika profiler, alla med samma dåliga (röda) resultat. Har kollat din hemsida men jag förstår inte riktigt. Dessutom skriver jag ut från Lightroom, och har en Canon, men det kanske inte spelar ngn roll? Jag har ju sett att jag kan skriva ut från lilla skrivaren med olika profiler och det ger ju mindre skiftningar, men inte alls så käpprätt fel som de röda utskrifter som kommer ut från i9950.

Jag har liknande problem, med en Canon iX4000: Inte helt rödfärgat, men ca 20% för mycket magenta vid utskrift på (Canons eget) fotopapper, och normala färger på vanligt kontorspapper. Har också gått igenom alla kombinationer av uppdateringar, inställningar och profiler som brukar föreslås, men utan resultat: Det enda som gör någon väsentlig skillnad är vilket papper jag faktiskt har i skrivaren..

Betyder det att du faktiskt inte använder skrivaren för fotoutskrifter?

Betyder det att du faktiskt inte använder skrivaren för fotoutskrifter?

Jo, problemet uppstår när jag försöker skriva ut foton - speciellt svartvitt som blir bruntonat i stället (men även färgutskrifter får ett stick åt det hållet). När jag försökt ställa frågor till Canon eller på olika forum får jag de vanliga råden att se till att ha rätt skrivarprofil etc. Men därför har jag också testat alla tänkbara kombinationer, inklusive att skriva ut med fotopappersprofil på vanligt kopieringspapper, och det som gör skillnad vad gäller magentasticket verkar vara vilket papper jag skriver på - oavsett hur jag ställer in skrivaren.

Om jag scannar en utskriven "svartvit" bild och sen tar ett färgprov på den scannade bilden verkar mättade partier innehålla ungefär 10-15% mer magenta än cyan eller gult (det är det närmaste jag kan komma en kolorimeter..).

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto