Annons

Fullständigt olika färg beroende på val av papper

Produkter
(logga in för att koppla)

Khalad

Aktiv medlem
Sitter nu för att skriva ut några bilder. Körde först min allroundskrivare Pixma 6250 med gott resultat men färgen tog slut. Plockade därför fram min lite äldre fotoskrivare, Canon i9950. Efter att ha bytt färgpatroner skriver jag ut och bilderna blir starkt rödfärgade, inte ett svagt stick utan dom ser ut som bara rött har använts. Har kollat att jag inte satt ngn patron fel, vilket jag inte har. Efter att ha checkat att patronerna sitter rätt skriver jag ut igen men för att spara på fotopappret skriver jag ut på standardpapper och med det inställt i skrivarinställningar. Helt rätt färger, men så klart inte fotokvalitet eftersom det är ett vanligt skrivarpapper. Glatt tänker jag att problemet löst , sätter i ett fotopapper och skriver ut - mer eller mindre klarrött igen.
Vad är det som är fel?

Jag har aldrig lyckats få rätt färger med annat än originalpapper. Skillnaderna kan vara jättestora mellan olika papper. Jag kör Epson.

Sitter nu för att skriva ut några bilder. Körde först min allroundskrivare Pixma 6250 med gott resultat men färgen tog slut. Plockade därför fram min lite äldre fotoskrivare, Canon i9950. Efter att ha bytt färgpatroner skriver jag ut och bilderna blir starkt rödfärgade, inte ett svagt stick utan dom ser ut som bara rött har använts. Har kollat att jag inte satt ngn patron fel, vilket jag inte har. Efter att ha checkat att patronerna sitter rätt skriver jag ut igen men för att spara på fotopappret skriver jag ut på standardpapper och med det inställt i skrivarinställningar. Helt rätt färger, men så klart inte fotokvalitet eftersom det är ett vanligt skrivarpapper. Glatt tänker jag att problemet löst , sätter i ett fotopapper och skriver ut - mer eller mindre klarrött igen.
Vad är det som är fel?

Helt fel skrivarprofil vald?

Det gäller att antingen skruva bilden eller färgprofilen för varje papperssort. Färgprofilen är nog lämpligast. Men det kan vara extremt svårt, det medges. Det finns bilder jag fått ge upp att skriva ut på den papperssort jag tänkt.
Har en Epson Stylus Pro 3880.

Kalibrera

Om du ska få färgerna under kontroll behöver du använda kalibrerade skärmar och skrivare, och ta fram en färgprofil för varje skrivare, papper och bläck du använder. Hur du än vänder och vrider på det kommer dock en påsiktsbild på papper aldrig att vara lika klar som du ser på bildskärmen men du borde åtminstone kunna bli av med rödsticket.

Vad är det som är fel?

Som flera har sagt, kontrollera att du har valt rätt profil och media setting för ditt papper. Profilen lägger du oftast bäst in i ditt bildbehandlingsprogram, mediainställningen ställer du in i din skrivardrivrutin.

Stefan Ohlsson
www.profiler.nu

Fortfarande problem

Tackar er alla men problemen är kvar. Gav upp igår kväll och har nu suttit ytterligare några timmar utan resultat.
Tar gärna emot fler synpunkter!!

Så här är läget:
1
OK, jag har inte kalibrerat skärmen av den enkla orsaken att jag har skrivit ut massor med bilder på min nya skrivare, en Canon Pixma 6250. Den är från i år, och trots att det inte är en dedicerad fotoskrivare ger den alldeles utmärkta resultat. Jag skriver ut från LR4, väljer profil i färghanteringen som "Hanteras av skrivare", i dialogrutan för Egenskaper hos skrivare väljer jag mediatypen "Photo Paper Plus Glossy", hög utskriftskvalitet och automatisk Färg/intensitet, helt rakt på alltså. Och resultat och färger blir alldeles utmärkta, utan krusiduller. Har nog ibland valt annan mediatyp, tex Photo Paper Pro, och det fortf utmärkt resultat. Kunde den här skrivaren hantera papper större än A4 skulle jag hålla mig till den.

i9950 klarar A3+ så den vill jag såklart använda ibland, just nu har jag dessutom slut på färgpatroner till Pixman men gott om till i9950 varför jag vill köra den.

2
i9950 är betydligt äldre, 5(?) år. Jag skriver fortfarande ut från LR4. Har läst i Scott Kelby1s bok "Lightroom 4 för digitalfotografer" följande under "De slutliga inställningarna för utskrift och färghantering" följande

"Standardinställningen i Profil är "Hanteras via skrivare", vilket innebär att skrivaren sköter färghanteringen åt dig. Förr var det otänkbart, men dagens skrivare har blivit såpass bra att man faktiskt får hyfsat resultat genom att använda den här inställningen."

Kanske är min Inkjet i9950 för gammal för att den vägen skall vara möjlig?

3
Nuläget är att oavsett hur jag väljer inställningar, så länge jag skriver ut på fotopapper blir resultatet helrött.
Jag menar helrött, inte rödstick. Bilderna ser ut som de är skrivna med Magenta eller rött enbart. Jag har provat med olika inställningar, både Färghantering via skrivare och via färgprofil, och här har jag utnyttjat flera olika profiler, bla en nedladdad för papperet fråga (Ilford). Allt är helrött.! Vore det inte för punkt 4 nedan skulle jag tro att det vore fel på skrivaren eller skrivarhuvudet

4
Om jag tar ett helt vanligt skrivarpapper, väljer Färghantering via skrivare och i skrivarens dialogruta väljer Vanligt papper som mediatyp, Utskriftskvalitet standard och Färghantering automatisk kommer det ut en färgmässigt helt korrekt ( men såklart matt och utan intensitet) kopia! Detta har jag provat flera gånger med samma resultat. Lägger jag nu i ett fotopapper (Ilford igen) utan att ändra inställningarna, kommer det ut en helröd kopia igen!

Dom här resultaten får mig att tro

I Skrivaren fungerar i princip (inget igensatt skrivarhuvud tex, vilket jag också testkört med prov)
II Nej, jag har inte färgkalibrerat skärmen, men det är inte huvudproblemet
III Jag känner på mig att ngt är fel med inställningarna
IV Det är inte fel på papperet (funkar på andra skrivaren)

Hälsningar/ Björn T

Jag ser att du kollat munstyckena men det var en av de tips jag tänkte ge.
Nästa tips är ominstallation av drivrutiner, kolla också om Canon har lagt upp nya för din skrivare på sin hemsida.

Någonstans i bakhuvudet tycker jag mej ha minnen av något liknande för många år sedan med en Canon-skrivare men minns inte hur jag löste det.

Lägger jag nu i ett fotopapper (Ilford igen) utan att ändra inställningarna, kommer det ut en helröd kopia igen!

Hälsningar/ Björn T

Men du måst ju ändra inställningar. Mediainställning måste ju ändras till det som pappret kräver.

Men sedan kan det vara en dålig profil. Canons skrivare av äldre modeller hade ofta dåliga profiler med till sina egna papper. Men det verkar ju som om du har tagit hem en profil från Ilford för deras papper och använder den istället.

Stefan Ohlsson
www.profiler.nu

Nu vet jag inte alls hur sånt här funkar, men vad händer om du skriver ut utan nån profil alls? Blir det fortfarande rött? Om man nu kan välja "utan profil".

Men du måst ju ändra inställningar. Mediainställning måste ju ändras till det som pappret kräver.

Men sedan kan det vara en dålig profil. Canons skrivare av äldre modeller hade ofta dåliga profiler med till sina egna papper. Men det verkar ju som om du har tagit hem en profil från Ilford för deras papper och använder den istället.

Stefan Ohlsson
www.profiler.nu

Det är klart att jag måste ändra inställningarna till vad papperet jag använder kräver när jag väl är "där" och ska skriva ut bilder.
Att jag noterade att det funkade med vanligt skrivarpapper var mer en slump, jag ville spara fotopapper medan jag provade med olika val av färghantering och olika profiler, och då blev det helt plötsligt rätt färger. När jag så provade fotopapper igen med för det riktiga inställningar blev det ju rött igen. Då blev jag nyfiken, gick tillbaka till vanligt papper och inställningar för det, och det funkade igen. I det läget kändes det naturligt att prova med fotopapper men inställningar för vanligt skrivarpapper . Att inte heller det tog bort det den röda färgen gör mig faktiskt mest konfunderad.

Det är klart att jag måste ändra inställningarna till vad papperet jag använder kräver när jag väl är "där" och ska skriva ut bilder.
Att jag noterade att det funkade med vanligt skrivarpapper var mer en slump, jag ville spara fotopapper medan jag provade med olika val av färghantering och olika profiler, och då blev det helt plötsligt rätt färger. När jag så provade fotopapper igen med för det riktiga inställningar blev det ju rött igen. Då blev jag nyfiken, gick tillbaka till vanligt papper och inställningar för det, och det funkade igen. I det läget kändes det naturligt att prova med fotopapper men inställningar för vanligt skrivarpapper . Att inte heller det tog bort det den röda färgen gör mig faktiskt mest konfunderad.

Hej !

Nu använder jag inte Ilford, men har gjort några prov på detta (Gloss Galleri) och
av någon anledning blir färgerna påtagligt intensivare, framförallt rött,
varför vet jag inte, men givetvis finns nån förklaring.
( Håller ihop fägrdroppen mera, eller sprider den mer eller nått i den stilen ).
Kanske helt olika beroende på bläcktyp/fabrikat.

Kanske onödigt vetande här, ev en del av förklaring.

Prova nått helt annat papper.

Har du inte i skrivrdriv. en möjlighet att manuellt påverka mättnad osv ?
Prova något annat mediaval.

//MW

Hej !

Nu använder jag inte Ilford, men har gjort några prov på detta (Gloss Galleri) och
av någon anledning blir färgerna påtagligt intensivare, framförallt rött,
varför vet jag inte, men givetvis finns nån förklaring.
( Håller ihop fägrdroppen mera, eller sprider den mer eller nått i den stilen ).
Kanske helt olika beroende på bläcktyp/fabrikat.

Kanske onödigt vetande här, ev en del av förklaring.

Prova nått helt annat papper.

Har du inte i skrivrdriv. en möjlighet att manuellt påverka mättnad osv ?
Prova något annat mediaval.

//MW

Som du ev såg i ett av mina inlägg ovan har jag just provat ett Canon orginalpapper (Photo Paper Pro PR 101) utan ngn förbättring, fortfarande knallrött.

Har provat mediavalen Glossy Photo Paper, Glättat Fotopapper Plus, Photo Paper Pro och som sagt, också Vanligt papper, alla med samma knallröda resultat.

Som du ev såg i ett av mina inlägg ovan har jag just provat ett Canon orginalpapper (Photo Paper Pro PR 101) utan ngn förbättring, fortfarande knallrött.

Har provat mediavalen Glossy Photo Paper, Glättat Fotopapper Plus, Photo Paper Pro och som sagt, också Vanligt papper, alla med samma knallröda resultat.

Hej !

Det kanske framgår nånstans ovan , men blev inte vanligt papper bra
på valet "vanligt papper" ?

Blir vanligt papper rött på valet "Glossy" och liknande ?

//MW

Hej !

Det kanske framgår nånstans ovan , men blev inte vanligt papper bra
på valet "vanligt papper" ?

Blir vanligt papper rött på valet "Glossy" och liknande ?

//MW

Ja, det gör det. Har tex kört vanligt skrivarpapper med mediavalet inställt på Glättat Fotopapper Plus och då blir det (vanliga) pappret också rött

Du hade ju inte använt den här skrivaren på ett tag så det kan hända att vissa av de fina munstyckena har satt igen sej i vissa färger. Men det borde visa sej om du använder funktionen "Test av bläckmunstycken" under "Underhåll"

Enstaka igensatta munstycken kan orsaka rejält pyamasrandig utskrift i låg utskriftkvalite, men i högsta utskriftkvalite på fotopapper syns det bara med lupp. Din skrivare liknar mina Canonskrivare och använder samma typ av patroner, men jag har bara 6 färger, inte rött och grönt bland mina färger. Min första skrivare av den här typen, en s820, gick flitigt i 10 år utan större problem, skrev ut mycket tävlingsbilder, bara en eller två gånger plockade jag ut skrivarhuvudet för rengöring. Den nuvarande, en IP6000D hade min fru tidigare, den är från omkring 2005 och går bra, har aldrig behövt service av det slaget. Jag använder både Canons originalpapper i olika kvaliteer och Ilfords Smoth pearl med Canons profiler och en del grafikpapper med fin yta. Resultatet brukar faktiskt bli något bättre på Ilfords papper.

Om utskriften blir smetigt röd kan man misstänka att spillkoppen är full och skrivarhuvudets munstycken "skäggiga". Det syns först på fotopapper eftersom det är tjockare.

Jag brukar ta en rejäl tuss genomblött hushållpapper och torka rent med. Sedan gör jag en dyna av blött hushållspapper och ställer skrivarhuvudet på den. Bläck sugs då ut på pappret och då ser man om det inte kommer något från något munstycke. Det man ska vara försiktig med är att inte ta på kontaktytorna enligt Canon.

Det finns en tråd på FS från 2006 under utrustning och tillbehör/Canonskrivare ger randiga utskrifter om du får anledning att göra rent skrivarhuvudet. Där ges en del goda råd. Jag har använt T-sprit för rengöring ibland.

En annan orsak kan vara dålig kontakt mellan vagnen och skrivarhuvudet beroende på oxid eller dyl. Skrivarhuvudet finns annars som reservdel, men kostar rätt mycket, mellan 2 och 3000 kr och det får du en ny Canon A3-skrivare för.

Prova att göra ett test där du bara skriver ut två provytor, en med magenta och en med cyan. Om det blir rött då också kan man misstänka att rött bläck läckt över mellan munstyckena. Det kan gå att mjölka ur, men prognosen är dålig tror jag.

Men kolla drivrutinerna, det är gratis.

Du hade ju inte använt den här skrivaren på ett tag så det kan hända att vissa av de fina munstyckena har satt igen sej i vissa färger. Men det borde visa sej om du använder funktionen "Test av bläckmunstycken" under "Underhåll"

Enstaka igensatta munstycken kan orsaka rejält pyamasrandig utskrift i låg utskriftkvalite, men i högsta utskriftkvalite på fotopapper syns det bara med lupp. Din skrivare liknar mina Canonskrivare och använder samma typ av patroner, men jag har bara 6 färger, inte rött och grönt bland mina färger. Min första skrivare av den här typen, en s820, gick flitigt i 10 år utan större problem, skrev ut mycket tävlingsbilder, bara en eller två gånger plockade jag ut skrivarhuvudet för rengöring. Den nuvarande, en IP6000D hade min fru tidigare, den är från omkring 2005 och går bra, har aldrig behövt service av det slaget. Jag använder både Canons originalpapper i olika kvaliteer och Ilfords Smoth pearl med Canons profiler och en del grafikpapper med fin yta. Resultatet brukar faktiskt bli något bättre på Ilfords papper.

Om utskriften blir smetigt röd kan man misstänka att spillkoppen är full och skrivarhuvudets munstycken "skäggiga". Det syns först på fotopapper eftersom det är tjockare.

Jag brukar ta en rejäl tuss genomblött hushållpapper och torka rent med. Sedan gör jag en dyna av blött hushållspapper och ställer skrivarhuvudet på den. Bläck sugs då ut på pappret och då ser man om det inte kommer något från något munstycke. Det man ska vara försiktig med är att inte ta på kontaktytorna enligt Canon.

Det finns en tråd på FS från 2006 under utrustning och tillbehör/Canonskrivare ger randiga utskrifter om du får anledning att göra rent skrivarhuvudet. Där ges en del goda råd. Jag har använt T-sprit för rengöring ibland.

En annan orsak kan vara dålig kontakt mellan vagnen och skrivarhuvudet beroende på oxid eller dyl. Skrivarhuvudet finns annars som reservdel, men kostar rätt mycket, mellan 2 och 3000 kr och det får du en ny Canon A3-skrivare för.

Prova att göra ett test där du bara skriver ut två provytor, en med magenta och en med cyan. Om det blir rött då också kan man misstänka att rött bläck läckt över mellan munstyckena. Det kan gå att mjölka ur, men prognosen är dålig tror jag.

Men kolla drivrutinerna, det är gratis.

Jag har kört Test av bläckmunstycken på Underhåll och det funkar fint.

Ingen av utskrifterna är randiga, har kollat med inställn för Fotoutskrift och skrivit ut ppå fotopapper - rött, men ingen randighet whatsoever

Inga smetiga utskrifter heller, fin blank yta men bara rött

Har just försökt ominstallera drivrutinerna från CD-skivan som följde med skrivaren och då kommer det upp en dialogruta som säger att "Detta program har kända kompabilitetsproblem med den här versionen av Windows" så jag ska börja leta lösningar på nätet

Jag har kört Test av bläckmunstycken på Underhåll och det funkar fint.

Ingen av utskrifterna är randiga, har kollat med inställn för Fotoutskrift och skrivit ut ppå fotopapper - rött, men ingen randighet whatsoever

Inga smetiga utskrifter heller, fin blank yta men bara rött

Har du rätt drivrutin till det OS du använder?

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto