Du hade ju inte använt den här skrivaren på ett tag så det kan hända att vissa av de fina munstyckena har satt igen sej i vissa färger. Men det borde visa sej om du använder funktionen "Test av bläckmunstycken" under "Underhåll"
Enstaka igensatta munstycken kan orsaka rejält pyamasrandig utskrift i låg utskriftkvalite, men i högsta utskriftkvalite på fotopapper syns det bara med lupp. Din skrivare liknar mina Canonskrivare och använder samma typ av patroner, men jag har bara 6 färger, inte rött och grönt bland mina färger. Min första skrivare av den här typen, en s820, gick flitigt i 10 år utan större problem, skrev ut mycket tävlingsbilder, bara en eller två gånger plockade jag ut skrivarhuvudet för rengöring. Den nuvarande, en IP6000D hade min fru tidigare, den är från omkring 2005 och går bra, har aldrig behövt service av det slaget. Jag använder både Canons originalpapper i olika kvaliteer och Ilfords Smoth pearl med Canons profiler och en del grafikpapper med fin yta. Resultatet brukar faktiskt bli något bättre på Ilfords papper.
Om utskriften blir smetigt röd kan man misstänka att spillkoppen är full och skrivarhuvudets munstycken "skäggiga". Det syns först på fotopapper eftersom det är tjockare.
Jag brukar ta en rejäl tuss genomblött hushållpapper och torka rent med. Sedan gör jag en dyna av blött hushållspapper och ställer skrivarhuvudet på den. Bläck sugs då ut på pappret och då ser man om det inte kommer något från något munstycke. Det man ska vara försiktig med är att inte ta på kontaktytorna enligt Canon.
Det finns en tråd på FS från 2006 under utrustning och tillbehör/Canonskrivare ger randiga utskrifter om du får anledning att göra rent skrivarhuvudet. Där ges en del goda råd. Jag har använt T-sprit för rengöring ibland.
En annan orsak kan vara dålig kontakt mellan vagnen och skrivarhuvudet beroende på oxid eller dyl. Skrivarhuvudet finns annars som reservdel, men kostar rätt mycket, mellan 2 och 3000 kr och det får du en ny Canon A3-skrivare för.
Prova att göra ett test där du bara skriver ut två provytor, en med magenta och en med cyan. Om det blir rött då också kan man misstänka att rött bläck läckt över mellan munstyckena. Det kan gå att mjölka ur, men prognosen är dålig tror jag.
Men kolla drivrutinerna, det är gratis.