Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fullformatschips

Produkter
(logga in för att koppla)
Annars hörde jag att OLW gör rätt stora chips, problemet är ju att dom har en flottig hinna. Fönsterputs kanske? =)

Olle Lundström skrev:
"på 10D/300D är sensorn på 22.7x15.1mm"

Innebär detta att min canon 300D har mindre "negativyta" än min APS kamera!! Snacka om århundradets practical joke.

" på Canon Pro1, Nikon 8700, Olympus 8080, m.fl sensor på 8.8x6.6mm"

Jag säger bara "Kodak disc film".

Denna tråd har fått fjällen att falla från mina ögon,i fortsättningen plåtar jag bara med min storformatare med det mystiska negativformatet 240x240mm. Det behövs 2 bärare, en skåpbil och en tvillingsol för att plåta utomhus, men vilken negativyta!!

Hälsningar
Olle L

OBS!!! ironi och medvetna/omedvetna överdrifter kan förekomma i texten.
Vad är det för liten spionkamera du beskriver.
Så här ser en kamera för riktiga MÄN ut!
Ledsen att den är något kapad i högerkanten men det mesta är med.
Us

Bilagor

• kameran.jpg
    kameran.jpg
    42.7 KB · Visningar: 173
Påminner om den där feta linsen för Canon FD...den som iaf är portabel jämfört med den ovan.

5200mm Canon

Ja, det där pyttelilla på höger sida är kameran.

Bilagor

• resize of tv5200cat.jpg
    resize of tv5200cat.jpg
    13.7 KB · Visningar: 143
ulf, du har verkligen hittat en kamera med pondus!! min lilla turist kamera väger bara 50kg med stativ. Undrar verkligen vad som var motivet, både till bygget av "din" monsterkamera och framför gluggen. Fast man kan väl inte direkt kalla det för en glugg detta jätte objektiv.

hälsar

olle L

varning, ironi och medvetna/omedvetna överdrifter kan ha förekommit i texten.

"Jo därom kan jag ge besked
om herr'n så vill, ty jag var med"
som Runeberg skrev i fänrik Ståls sägner.
Nä, jag var inte med men berätta vad det är kan jag.
Så här var det:
"Mammuten" vägde 635 kg när den var laddad med en (1) glasplåt på 225 kg. Den sköttes av ett lag på 15 personer och flyttades med en specialbyggd järnvägsvagn. Storleken på glasplåten var 1,4 x 2,4 meter.
Den konstruerades för att ta en bild åt Chicago Alton Järnvägsaktiebolag då man ville ha en enda bild på sitt senaste lyxtåg. Efter att denna enda bild tagits användes Mammuten aldrig mera.
Bilden vann dock världspriset vid utställningen i Paris år 1900.
En enda bild och världspriset.
Det är annat det än att ranta runt med en digitalkamera och försöka få till bilder med "trial and error-metoden".......;-)).
Us

ANNONS