Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fullformatschips

Produkter
(logga in för att koppla)

agge28

Aktiv medlem
Undrar varför det inte ligger fullformatschips i alla Canon EOS digitalkameror. Är dom så mkt större? då slapp man ju omräkningen på objektiven 1,6.
Det hade ju varit mkt enklare..

Agneta

Senast ändrad:
Det är helt enkelt av kostnadsskäl..en fullstor sensor kostar betydligt mer.
Men när de fått ned produktionskostnaden så kommer givetvis fullstor sensor att bli vanligare...kanske t.o.m standard.

En fullformatssensor är alltså lika stor som filmrutan på en 35mm filmrulle, dvs 36x24mm. Med 10D/300D är sensorn på 22.7x15.1mm. Det ger en faktor 1.6x på brännvidden.

Att tillverka större sensorer, CCD eller CMOS, kostar en slant extra. De billigare kamerorna, typ semi-pro (Canon Pro1, Nikon 8700, Olympus 8080, m.fl) är ju närmast dSLR-kamerorna... men dess storlek är endast 8.8x6.6mm. En enorm skillnad!

Mindre sensor är ju inte endast nackdel..ger bättre tele med samma objektiv, exempelvis "640mm" på en 400mm (1.6x) med 6.3mp istället för att använda en fullstor sensor med samma antal pixlar och bara få 6.3mp vid 400mm.

Det ger även möjlighet att använda mindre och lättare specialgjorda objektiv för de mindre sensorerna

Den nya kameran från Canon semi pro med 8mp har ett L objektiv upp till 200, då blir det 200x3,92 eller har jag förstått det rätt.

agge28 skrev:
Den nya kameran från Canon semi pro med 8mp har ett L objektiv upp till 200, då blir det 200x3,92 eller har jag förstått det rätt.
Nej, de har redan räknat om det till 200..den har 50.8mm i teleläget 50.8 x 3.92 = 199.136.

agge28 skrev:

Om du menar Canon Powershot Pro1 så har den ett L-objektiv på 7,2-50,8 mm, vilket motsvarar 28-200 mm.

/BaraJag

hehehe,
det verkar som om Kim och jag sitter och skriver samtidigt... ursäkta alla dubbla svaren.
:)

Den viktigaste effekten av en större sensor är naturligtvis brusnivån. Med större sensor får man lägre brus och högre känslighet.
En annan påtaglig skillnad är att skärpedjupet blir mindre med större sensor vid samma bländare och samma bildutsnitt (bildvinkel).

Det tråkiga med dlsr är ju i allmänhet vidvinkel, som blir väldigt dyrt att införskaffa om man vill ha kvalitet..

Tror att Kim menar att varje pixel har högre kvalitet och därmed bättre förmåga att registrera det den ska..

Större dynamik (dynamic range mm) innebär helt enkelt större exponeringsomfång (i en och samma bild). Dvs en större dynamik ger möjlighet till bättre teckning i extremområdena i bilden, dvs i hög/lågdagrar.
Detta är bl a en följd av det lägre bruset.

müsli skrev:
Större dynamik (dynamic range mm) innebär helt enkelt större exponeringsomfång (i en och samma bild). Dvs en större dynamik ger möjlighet till bättre teckning i extremområdena i bilden, dvs i hög/lågdagrar.
Det kan även innefatta att kontrasterna blir bättre (skillnaden mellan mörkt och ljust).

Lizard skrev:
Det tråkiga med dlsr är ju i allmänhet vidvinkel, som blir väldigt dyrt att införskaffa om man vill ha kvalitet..
Det jämnar ju ut sig genom att teleobjektiven blir mycket billigare.

sagan skrev:
Det jämnar ju ut sig genom att teleobjektiven blir mycket billigare.

Jupp.. Man ska vara optimist :)

Om man köper ett 300mm så blir det nästan ett 500mm...
och då blir det alltså mycket billigare jämfört med att ha fullforat och köpa ett 500mm

Priser från cyberphoto:
Canon EF 300/4,0 L IS USM 13120 kr
Canon EF 500/4,0 L IS USM 66245 kr

Dvs en skillnad på 53125kr ;-)

Men vill man däremot ha mer vidvinkel än motsvarande 22,4mm på tex en Canon 10D så är det rätt så kört idag... iofs så finns sigmas 12-24 (motsvarar 19-38) men den sägs ha urusel skärpa.

"på 10D/300D är sensorn på 22.7x15.1mm"

Innebär detta att min canon 300D har mindre "negativyta" än min APS kamera!! Snacka om århundradets practical joke.

" på Canon Pro1, Nikon 8700, Olympus 8080, m.fl sensor på 8.8x6.6mm"

Jag säger bara "Kodak disc film".

Denna tråd har fått fjällen att falla från mina ögon,i fortsättningen plåtar jag bara med min storformatare med det mystiska negativformatet 240x240mm. Det behövs 2 bärare, en skåpbil och en tvillingsol för att plåta utomhus, men vilken negativyta!!

Hälsningar
Olle L

OBS!!! ironi och medvetna/omedvetna överdrifter kan förekomma i texten.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto