Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Fullformatschips
- Trådstartare agge28
- Start datum
Asyvan
Aktiv medlem
En fullformatssensor är alltså lika stor som filmrutan på en 35mm filmrulle, dvs 36x24mm. Med 10D/300D är sensorn på 22.7x15.1mm. Det ger en faktor 1.6x på brännvidden.
Att tillverka större sensorer, CCD eller CMOS, kostar en slant extra. De billigare kamerorna, typ semi-pro (Canon Pro1, Nikon 8700, Olympus 8080, m.fl) är ju närmast dSLR-kamerorna... men dess storlek är endast 8.8x6.6mm. En enorm skillnad!
Att tillverka större sensorer, CCD eller CMOS, kostar en slant extra. De billigare kamerorna, typ semi-pro (Canon Pro1, Nikon 8700, Olympus 8080, m.fl) är ju närmast dSLR-kamerorna... men dess storlek är endast 8.8x6.6mm. En enorm skillnad!
sagan
Avslutat medlemskap
Mindre sensor är ju inte endast nackdel..ger bättre tele med samma objektiv, exempelvis "640mm" på en 400mm (1.6x) med 6.3mp istället för att använda en fullstor sensor med samma antal pixlar och bara få 6.3mp vid 400mm.
Det ger även möjlighet att använda mindre och lättare specialgjorda objektiv för de mindre sensorerna
Det ger även möjlighet att använda mindre och lättare specialgjorda objektiv för de mindre sensorerna
sagan
Avslutat medlemskap
Japp..om man ska få fram motsvarande utsnitt som med småbild så blir det 3.92x (sensor som är 8.8x6.6mm)agge28 skrev:
Då måste omräkningen bli en helt annan på dessa.
sagan
Avslutat medlemskap
Nej, de har redan räknat om det till 200..den har 50.8mm i teleläget 50.8 x 3.92 = 199.136.agge28 skrev:
Den nya kameran från Canon semi pro med 8mp har ett L objektiv upp till 200, då blir det 200x3,92 eller har jag förstått det rätt.
Asyvan
Aktiv medlem
agge28 skrev:
Den nya kameran från Canon semi pro med 8mp har ett L objektiv upp till 200, då blir det 200x3,92 eller har jag förstått det rätt.
Om du menar Canon Powershot Pro1 så har den ett L-objektiv på 7,2-50,8 mm, vilket motsvarar 28-200 mm.
/BaraJag
sagan
Avslutat medlemskap
Det kan även innefatta att kontrasterna blir bättre (skillnaden mellan mörkt och ljust).müsli skrev:
Större dynamik (dynamic range mm) innebär helt enkelt större exponeringsomfång (i en och samma bild). Dvs en större dynamik ger möjlighet till bättre teckning i extremområdena i bilden, dvs i hög/lågdagrar.
Det jämnar ju ut sig genom att teleobjektiven blir mycket billigare.Lizard skrev:
Det tråkiga med dlsr är ju i allmänhet vidvinkel, som blir väldigt dyrt att införskaffa om man vill ha kvalitet..
Juhani
Avslutat medlemskap
sagan skrev:
Det jämnar ju ut sig genom att teleobjektiven blir mycket billigare.
Jupp.. Man ska vara optimist
Om man köper ett 300mm så blir det nästan ett 500mm...
och då blir det alltså mycket billigare jämfört med att ha fullforat och köpa ett 500mm
Priser från cyberphoto:
Canon EF 300/4,0 L IS USM 13120 kr
Canon EF 500/4,0 L IS USM 66245 kr
Dvs en skillnad på 53125kr ;-)
Men vill man däremot ha mer vidvinkel än motsvarande 22,4mm på tex en Canon 10D så är det rätt så kört idag... iofs så finns sigmas 12-24 (motsvarar 19-38) men den sägs ha urusel skärpa.
Olle Lundström
Aktiv medlem
"på 10D/300D är sensorn på 22.7x15.1mm"
Innebär detta att min canon 300D har mindre "negativyta" än min APS kamera!! Snacka om århundradets practical joke.
" på Canon Pro1, Nikon 8700, Olympus 8080, m.fl sensor på 8.8x6.6mm"
Jag säger bara "Kodak disc film".
Denna tråd har fått fjällen att falla från mina ögon,i fortsättningen plåtar jag bara med min storformatare med det mystiska negativformatet 240x240mm. Det behövs 2 bärare, en skåpbil och en tvillingsol för att plåta utomhus, men vilken negativyta!!
Hälsningar
Olle L
OBS!!! ironi och medvetna/omedvetna överdrifter kan förekomma i texten.
Innebär detta att min canon 300D har mindre "negativyta" än min APS kamera!! Snacka om århundradets practical joke.
" på Canon Pro1, Nikon 8700, Olympus 8080, m.fl sensor på 8.8x6.6mm"
Jag säger bara "Kodak disc film".
Denna tråd har fått fjällen att falla från mina ögon,i fortsättningen plåtar jag bara med min storformatare med det mystiska negativformatet 240x240mm. Det behövs 2 bärare, en skåpbil och en tvillingsol för att plåta utomhus, men vilken negativyta!!
Hälsningar
Olle L
OBS!!! ironi och medvetna/omedvetna överdrifter kan förekomma i texten.