Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fullformat

Produkter
(logga in för att koppla)

torparen

Aktiv medlem
Jag äger en canon 50D, har aldrig funderat över dennes format. Läste nu en annons ang ett vidvinkelobj canon 10-22. Enligt säljaren passar inte obj till en fullformatkamera.

Nu undrar jag vad för format min kamera har, samt skillnaden på de olika formaten?

Du har en så kallad crop-kamera det är inte fullformat.
En fullformat kamera har en sensor som motsvarar det gamla småbildsformatet 24x36 medan en crop kamera har en mindre sensor.
Objektivet du nämner passar alldeles utmärkt på din kamera.
På din kamera kan du använda EF och EF-S objektiv, på en fullformat kan du bara använda EF-objektiv.
10-22 är ett EF-S objektiv och alltså meningen att användas på din kamera.

Tack

Tack för din pedagogiska förklaring, tänk vad enkelt när man kan det.
lennart

Du har en så kallad crop-kamera det är inte fullformat.
En fullformat kamera har en sensor som motsvarar det gamla småbildsformatet 24x36 medan en crop kamera har en mindre sensor.
Objektivet du nämner passar alldeles utmärkt på din kamera.
På din kamera kan du använda EF och EF-S objektiv, på en fullformat kan du bara använda EF-objektiv.
10-22 är ett EF-S objektiv och alltså meningen att användas på din kamera.

medan en crop kamera har en mindre sensor.

Ursäkta att jag kidnappar tråden men det kändes som lämpligt att fråga i denna...

Så en crop kamera är alltid en kamera som har en mindre sensor... Så jag kan kalla min kamera cropkamera även fast jag bara har den när den ej är fullformat?
Har aldrig fattat vad ni fotografer bubblar om när det står crop... trodde det var reservkameran, iof kanske den oftast är ej fullformat...

Vad menar du?

Ursäkta att jag kidnappar tråden men det kändes som lämpligt att fråga i denna...

Så en crop kamera är alltid en kamera som har en mindre sensor... Så jag kan kalla min kamera cropkamera även fast jag bara har den när den ej är fullformat?
Har aldrig fattat vad ni fotografer bubblar om när det står crop... trodde det var reservkameran, iof kanske den oftast är ej fullformat...

Vad menar du! Antingen har du en sensor som är 24x36 mm eller så har du en mindre! Läs förklaringen ovan en gång till!

Ha, ha, lite roligt uttryckt.....
Ja, en crop kamera är en med mindre sensor än en fullformatskamera.
Det har inget med reservkamera att göra, utom att man förstås kan ha en reservkamera som har cropsensor.
Jag ser att du har en Nikon D90 och det är en crop kamera, en fullformatskamera brukar också kallas FF :)

Du har säkert snappat upp "reservkamera" i någon tråd. Eftersom fullformatarna är ganska dyra är det många som har en cropkamera som reservkamera =)

Ordet crop är Engelska och betyder typ klippa kort, snagga, hugga av, skära av, bita av tvärt. Används alltså som beskrivning av en 24x36mm bildsensor som man huggt av på mitten, vridit 90 grader och skruvat in i två olika kamerahus. En fullformatsensor räckte till två crop-kameror helt enkelt.

Ordet crap är också Engelska och betyder skit, smörja, skitsnack. Kanske det du tänker på? En crap-kamera?

Ordet crop är Engelska och betyder typ klippa kort, snagga, hugga av, skära av, bita av tvärt.
När det gäller fotografi betyder "crop" beskära och inget annat. Att fotografera med en "crop-kamera" ger i praktiken samma resultat som om man plåtade med en "fullformats"-kamera och sedan beskar bilden.

När det gäller fotografi betyder "crop" beskära och inget annat. Att fotografera med en "crop-kamera" ger i praktiken samma resultat som om man plåtade med en "fullformats"-kamera och sedan beskar bilden.

Det var ju det jag skrev... ;.)

"huggt av på mitten, vridit 90 grader", är inte det att beskära?

Att beskära en bild innebär att man inte utnyttjar kamerans hela film- eller sensorformat. Det kan man naturligtvis göra med kameror av alla format. Det som här alltså på ryslig Fotosidansvengelska kallas "crop kamera" är inte mer "crop kamera" än några andra kameror.

Olle

Att använder ordet "crop" för en APS-C (18x24 mm) är märkligt.
Fullformatssensorn har ju aldrig beskurits till 18x24 mm, utan det har varit tvärtom, nämlingen att sensorn har blivit större. De första digitala systemkamerorna har ju varit konstruerade med denna APS-C-sensorn. Det fanns ingen större.
Men utvecklingen har sedan kunnat skapa en större sensor - fullformatssensorn.
Jag undrar vad man så småningom hitta på för fånigt namn för den, eftersom den är ju faktiskt mindre än en mellanformatssensor.

Att använder ordet "crop" för en APS-C (18x24 mm) är märkligt.
Fullformatssensorn har ju aldrig beskurits till 18x24 mm, utan det har varit tvärtom, nämlingen att sensorn har blivit större. De första digitala systemkamerorna har ju varit konstruerade med denna APS-C-sensorn. Det fanns ingen större.
Nja, man jämförde givetvis med den sensor som de flesta använde i sina systemkameror innan aps-c-sensorerna dök upp -- nämligen 135-film. Den råkar ha negativformatet 24x36 mm och aps-c kunde då uppfattas som en beskärning. När man diskuterar objektiv och lämpliga brännvidder pratar man ju fortfarande om "beskärningsfaktor".

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar