Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Fullformat
- Trådstartare torparen
- Start datum
SD40T-2
Avslutat medlemskap
Du har en så kallad crop-kamera det är inte fullformat.
En fullformat kamera har en sensor som motsvarar det gamla småbildsformatet 24x36 medan en crop kamera har en mindre sensor.
Objektivet du nämner passar alldeles utmärkt på din kamera.
På din kamera kan du använda EF och EF-S objektiv, på en fullformat kan du bara använda EF-objektiv.
10-22 är ett EF-S objektiv och alltså meningen att användas på din kamera.
En fullformat kamera har en sensor som motsvarar det gamla småbildsformatet 24x36 medan en crop kamera har en mindre sensor.
På din kamera kan du använda EF och EF-S objektiv, på en fullformat kan du bara använda EF-objektiv.
torparen
Aktiv medlem
Tack
Tack för din pedagogiska förklaring, tänk vad enkelt när man kan det.
lennart
Tack för din pedagogiska förklaring, tänk vad enkelt när man kan det.
lennart
Du har en så kallad crop-kamera det är inte fullformat.
MrGiant
Aktiv medlem
medan en crop kamera har en mindre sensor.
Ursäkta att jag kidnappar tråden men det kändes som lämpligt att fråga i denna...
Så en crop kamera är alltid en kamera som har en mindre sensor... Så jag kan kalla min kamera cropkamera även fast jag bara har den när den ej är fullformat?
Har aldrig fattat vad ni fotografer bubblar om när det står crop... trodde det var reservkameran, iof kanske den oftast är ej fullformat...
Tonyeagle
Aktiv medlem
Vad menar du?
Vad menar du! Antingen har du en sensor som är 24x36 mm eller så har du en mindre! Läs förklaringen ovan en gång till!
Ursäkta att jag kidnappar tråden men det kändes som lämpligt att fråga i denna...
Så en crop kamera är alltid en kamera som har en mindre sensor... Så jag kan kalla min kamera cropkamera även fast jag bara har den när den ej är fullformat?
Har aldrig fattat vad ni fotografer bubblar om när det står crop... trodde det var reservkameran, iof kanske den oftast är ej fullformat...
Vad menar du! Antingen har du en sensor som är 24x36 mm eller så har du en mindre! Läs förklaringen ovan en gång till!
SD40T-2
Avslutat medlemskap
Ha, ha, lite roligt uttryckt.....
Ja, en crop kamera är en med mindre sensor än en fullformatskamera.
Det har inget med reservkamera att göra, utom att man förstås kan ha en reservkamera som har cropsensor.
Jag ser att du har en Nikon D90 och det är en crop kamera, en fullformatskamera brukar också kallas FF
bjoele
Aktiv medlem
Här är en illustration av olika sensorstorlekar:
http://www.offrench.net/photos/articles/digital_camera_sensor_sizes.php
24x46 är ju då den "fullstora" sensorn.
http://www.offrench.net/photos/articles/digital_camera_sensor_sizes.php
24x46 är ju då den "fullstora" sensorn.
Olle
Aktiv medlem
I princip är väl alla kameror, utom möjligen den här http://www.rleggat.com/photohistory/history/unusual.htm ,"crop kameror".
Olle
Olle
skogsbaronen
Aktiv medlem
Du har säkert snappat upp "reservkamera" i någon tråd. Eftersom fullformatarna är ganska dyra är det många som har en cropkamera som reservkamera =)
Kvitung
Aktiv medlem
Du har säkert snappat upp "reservkamera" i någon tråd. Eftersom fullformatarna är ganska dyra är det många som har en cropkamera som reservkamera =)
I regel bruker de flesta behälla sin, låt säga canon 450D när de köper en 5D alt så köper man en crop som back-up
gpq
Aktiv medlem
I princip är väl alla kameror, utom möjligen den här http://www.rleggat.com/photohistory/history/unusual.htm ,"crop kameror".
Olle
Det där är en "crop".
http://www.legacyphotoproject.com/index2.php
and30ers
Aktiv medlem
Ordet crop är Engelska och betyder typ klippa kort, snagga, hugga av, skära av, bita av tvärt. Används alltså som beskrivning av en 24x36mm bildsensor som man huggt av på mitten, vridit 90 grader och skruvat in i två olika kamerahus. En fullformatsensor räckte till två crop-kameror helt enkelt.
Ordet crap är också Engelska och betyder skit, smörja, skitsnack. Kanske det du tänker på? En crap-kamera?
ErlandH
Aktiv medlem
När det gäller fotografi betyder "crop" beskära och inget annat. Att fotografera med en "crop-kamera" ger i praktiken samma resultat som om man plåtade med en "fullformats"-kamera och sedan beskar bilden.Ordet crop är Engelska och betyder typ klippa kort, snagga, hugga av, skära av, bita av tvärt.
and30ers
Aktiv medlem
När det gäller fotografi betyder "crop" beskära och inget annat. Att fotografera med en "crop-kamera" ger i praktiken samma resultat som om man plåtade med en "fullformats"-kamera och sedan beskar bilden.
Det var ju det jag skrev... ;.)
"huggt av på mitten, vridit 90 grader", är inte det att beskära?
Wolfgang
Aktiv medlem
Att använder ordet "crop" för en APS-C (18x24 mm) är märkligt.
Fullformatssensorn har ju aldrig beskurits till 18x24 mm, utan det har varit tvärtom, nämlingen att sensorn har blivit större. De första digitala systemkamerorna har ju varit konstruerade med denna APS-C-sensorn. Det fanns ingen större.
Men utvecklingen har sedan kunnat skapa en större sensor - fullformatssensorn.
Jag undrar vad man så småningom hitta på för fånigt namn för den, eftersom den är ju faktiskt mindre än en mellanformatssensor.
Fullformatssensorn har ju aldrig beskurits till 18x24 mm, utan det har varit tvärtom, nämlingen att sensorn har blivit större. De första digitala systemkamerorna har ju varit konstruerade med denna APS-C-sensorn. Det fanns ingen större.
Men utvecklingen har sedan kunnat skapa en större sensor - fullformatssensorn.
Jag undrar vad man så småningom hitta på för fånigt namn för den, eftersom den är ju faktiskt mindre än en mellanformatssensor.
ErlandH
Aktiv medlem
Nja, man jämförde givetvis med den sensor som de flesta använde i sina systemkameror innan aps-c-sensorerna dök upp -- nämligen 135-film. Den råkar ha negativformatet 24x36 mm och aps-c kunde då uppfattas som en beskärning. När man diskuterar objektiv och lämpliga brännvidder pratar man ju fortfarande om "beskärningsfaktor".Att använder ordet "crop" för en APS-C (18x24 mm) är märkligt.
Wolfgang
Aktiv medlem
När man diskuterar objektiv och lämpliga brännvidder pratar man ju fortfarande om "beskärningsfaktor".
När man pratar objektiv i kombination med APS-C så diskuterar man faktiskt "förlängningsfaktor",
till exempel 1,5x för Nikons DX-objektiv.
Göran Larsson
Aktiv medlem
Vilket man absolut inte bör göra då ingen brännvidd förlängs. Att lura i nybörjare att deras kamera förlänger brännvidden resulterar bara i en hel del missförstånd.När man pratar objektiv i kombination med APS-C så diskuterar man faktiskt "förlängningsfaktor" ...
ErlandH
Aktiv medlem
Det beror på vem "man" är och vilket språk man talar. På engelska har jag nog aldrig stött på något annat uttryck än crop factor.När man pratar objektiv i kombination med APS-C så diskuterar man faktiskt "förlängningsfaktor", till exempel 1,5x för Nikons DX-objektiv.