Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fullformat och Samyang 8mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Rommel

Avslutat medlemskap
Någon som har bildex på kombon? Särkilt utan motljusskyddet som stör samt defished?
Ej ute efter räta vinklar (för det har jag redan 14/2.8), men någorlunda defished så man kan fylla ut en "normal" bildruta utan att förlora så mycket som möjligt.
Funderar skarpt på att köpa ett sånt, men inte helt ute på att ha runda bilder utan mer den effekt man får på en APS-C.

/Stefan

8 mm på fullformat

Ett 8 mm Sigma på Canon 5D
Sen 4 sammanfogade bilder

Bilagor

• sigma-8-stativ_web.jpg
    sigma-8-stativ_web.jpg
    16.1 KB · Visningar: 402
  • sigma8panoweb.jpg
    sigma8panoweb.jpg
    9.5 KB · Visningar: 347
Det lär bli svårt att fylla en "fullformat-ruta" om linjerna ska rätas. Mycket går ju bort när man rätar ut/upp. Kan tänka mig att du landar på ung. vad 14-24 mm ger.
Här är vad jag hittade när jag Googlade, man behöver inte såga av motljusskyddet numera.
http://www.dpreview.com/forums/thread/3358993

Det lär bli svårt att fylla en "fullformat-ruta" om linjerna ska rätas. Mycket går ju bort när man rätar ut/upp. Kan tänka mig att du landar på ung. vad 14-24 mm ger.
Här är vad jag hittade när jag Googlade, man behöver inte såga av motljusskyddet numera.
http://www.dpreview.com/forums/thread/3358993

Nej, jag vet att det nya går att ta bort. Men det är svårt att hitta bilder där folk försökt räta ut bilden.
Som sagt så är jag inte ute efter att får helt räta bilder, men heller inte bilder där man skurit bort resten av bilden så man får det klassiska måttet 2:3.
Klart kommer jag använda den som den ska användas till samt ev. 360 panorama. Men had evarit kul att se hur en bild som rätats ut en aning ser ut.

Någon som kan testa och posta före och efterbild?
Kanske helt enkelt inte går så bra som jag tänker i mitt huvud ;)

/Stefan

Jag blev nyfiken och var "tvungen" att pröva:)
Hoppas att upphovsmannen jag "snott" bilden av förlåter mig. Jag hade ingen egen fiskögebild att testa på.
De jag gjort är: Polar coordinates/ Adaptive Wide Angle/ Warp.

Bilagor

• Flatiron_fisheye_original.jpg
    Flatiron_fisheye_original.jpg
    69.7 KB · Visningar: 268
  • Flatiron_fisheye_modif.jpg
    Flatiron_fisheye_modif.jpg
    36.9 KB · Visningar: 294
Hoppas att upphovsmannen jag "snott" bilden av förlåter mig. Jag hade ingen egen fiskögebild att testa på.

Nice tack! Är nåt mellanting jag kommer göra.
Har för övrigt beställt ett 8mm ;)

Det var visst lite: "omvandla fritt)"där emellan för att göra den kvadratiska bilden till rektangel.

Jag har en av den äldre typen Samyang 8 och crop kamera så för mig är förfarandet inte aktuellt.
Men lycka till med ditt "pixelvrängande"!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar