Just nu har jag en Canon EOS 450D, men har planer på att byta upp till ett nytt kamerahus nu i sommar.
Problemet är att jag inte vet om jag ska satsa på en fullformat (Canon 5D Mark ll) eller en Canon 50D. Tidigare hade jag även funderingar på att byta till Nikon, men insåg kort därefter hur omständigt det skulle bli.
Min ekonomi räcker till, så det är inte något hinder för mig i dagsläget.
Här finns lite white papers från canon om du vill dyka lite djupare i skillnaderna mellan 50D och 5D MkII.
http://www.usa.canon.com/dlc/controller?act=GetArticleAct&articleID=1787
Spontana fördelar jag kan nämna om 5D MkII är.
-Fullformat ger ingen brännviddsförlängning vilket enligt mig ger mest fördel på de kortare brännvidderna. Det är större skillnad än vad man tror när man förlorar den där 1,6x brännviddsförlängningen.
-ISO prestandan
-Stor och tydlig sökare
-Kortare skärpedjup
-Många megapixlar erbjuder mer möjlighet för beskäring av bilderna
Nackdelar enligt mig.
-Fota i raw format äter minne nått fruktansvärt mycket.
-Stora bildfiler kräver mer av datorn när du skall jobba med dem i photoshop. Konverterat till t.ex TIF är varje bild 120-140 MB stora. Det blir alltså rätt tungt för datorn att jobba med dessa bildfiler, man bör alltså ha en rätt så vass dator.
-21 megapixel gör att de optiska "skavankerna" i objektiven syns mer på bilderna vilket gör att man snabbt inser att man kommer vilja ha bättre och dyrare objektiv. L-serie gluggar kostar en hel del. Det är alltså minst lika viktigt att investera i bra objektiv och inte bara lägga krutet på kamerahuset.
-Att förlora brännviddsförläningen på 1,6 på teleobjektiven är synd tycker jag. Det blir större skillnad än vad man tror.
-Du kommer märka en ordentlig skillnad i vikt och storlek på kamerautrustningen mot 450D. Givetvist beror detta mycket på vad du "hänger på" på kamerahuset.. batterigrepp och en normalzoom i L serien adderar mycket vikt.
-5D MarkII har förvisso en inbyggd sensorrengöring jämfört med sin föregångare men du kommer att upptäcka att sensorn är rena damm-magneten jämfört med 450D. Trots den inbyggda sensorrengöringen så kommer du upptäcka att du snabbt kommer att få investera i rengöringsutrustning, blåsbälg, penslar, sensorlupp, våtsvabbar osv. Byter du objektiv ofta så kommer du behöva rengöra sensorn regelbundet. Givetvist beror detta på hur mycket damm man själv kan acceptera, fotar du uteslutande på stora bländaröppningar så kommer du inte börja märka av dammet förens det blir väldigt mycket men ska du typ fota landskap så syns dammet rätt snabbt mot en klar himmel t.ex.
Jag har ingen uppfattning om hur 50D hanterar damm men jag tror att det bör vara som 450D eftersom jag tror att detta med dammet är relaterat till sensorstorleken. Större sensor drar åt sig mer damm helt enkelt.
//Fabbe