Annons

Fullformat eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

SantaPola

Aktiv medlem
Just nu har jag en Canon EOS 450D, men har planer på att byta upp till ett nytt kamerahus nu i sommar.

Problemet är att jag inte vet om jag ska satsa på en fullformat (Canon 5D Mark ll) eller en Canon 50D. Tidigare hade jag även funderingar på att byta till Nikon, men insåg kort därefter hur omständigt det skulle bli.

Min ekonomi räcker till, så det är inte något hinder för mig i dagsläget.

Utan att vara helt säker tror jag inte att bildresultatet kommer att bli så mycket annorlunda om du byter till en 50D. Men det verkar som om småbildsformatet (fullformat) är det som kommer att gälla i framtiden, vilket kan vara bra att ha i bakhuvudet när man köper nya objektiv. Ett alternativ är att leta rätt på en fin begagnad 5D, alltså förra modellen. Det är en mycket bra kamera som man kan hitta billigt. Det finns en fördel med färre pixlar om man inte skall göra jätteförstoringar, bildfilerna blir inte så fasligt stora. Och om man inte utnyttjar alla megapixlar kommer dom bara att ta plats på hårddiskar och minneskort och göra det segare att jobba med filerna i photoshop tex.

Beror ju på vad du ska fota för något. Fullformat har två stora fördelar:

* lägre brus vid höga ISO
* ingen brännviddsförlängning.

Det senare kan samtidigt vara en nackdel om du fotar fåglar med teleobjektiv då du kommer "mindre nära".

En annan fördel om du ska fota med vidvinkel är att du kan få mera vidvinkel med fullformat, fotar du med t.ex. ett 16mm objektiv så får du 16mm och inte 16x1,6=26mm som på 1,6 FOV-crop kameror som 50D t.ex.

Bröllop, konserter, vimmel och andra fotograferingar där ljuset är minimalt är tillfällen då fullformat kommer ge dig bättre bilder.

Visst kostar det lite men har du råd så investera, du kommer inte ångra dig.

Sitter i samma tankar, om jag skall byta till småbilds format. Jag kör en Nikon D80 idagsläget och väntar på att uppföljaren till D300 skall komma. Men jag sneglar också på D700, men den är stor och tung.

Jag gillar ljusstarka objektiv. I dagsläget har jag Sigma 18-50 EX 2.8 och Sigm 50-150 EX 2.8. Jag gillar framför allt den senare, där bokhe'n är vacker och djupet i skärpan är kort (pga av tele länden) JAg får inte fram detta med min 18-50. På DX format blir 2.8 samma som 4.0, två 1/3 steg till om jag mins rätt.

Fullformat ger kortare skärpedjup vid samma bländare och samma utsnitt med ett och samma objektiv. Önskvärt vid porträttfoto t.ex.

Jag köpte nyligen en 5D mkII för att jag är en gammal 24x36 mm-gubbe som alltid längtat tillbaka till mitt gamla invanda format. MEN, jag behöll min 40D för just teleförlängningen som gör 200mm till 320 mm. Man får inte så mycket för begagnade hus så varför inte köpa en 5D mkII och behålla din 450D. Om den vet jag dock inte så mycket. Min 40D är snabbare än 5D mkII och med tele bra på hundar, barnbarn och knattefotboll. Därför fick den stanna kvar tills vidare och efter ett halvår känns det fortfarande rätt.
För långsammare motiv och vidvinkel som t ex landskap kör jag med 5D:an. Med 17-40 blir det rätt roligt.

Just nu har jag en Canon EOS 450D, men har planer på att byta upp till ett nytt kamerahus nu i sommar.

Problemet är att jag inte vet om jag ska satsa på en fullformat (Canon 5D Mark ll) eller en Canon 50D. Tidigare hade jag även funderingar på att byta till Nikon, men insåg kort därefter hur omständigt det skulle bli.

Jag tycker att 5dMk2 verkar intressant just för att bruset vid högre ISO är så pass lågt, plus att det ger en möjlighet till större beskärningar utan att kvalitén försämras lika mycket. Kan även tillägga att jag ofta beskär mina foton i efterbehandlingen.

Nackdelen är att bränvidden blir kortare. Jag vill kunna fortsätta använda mitt 50/1,4 till porträttfoto och mitt macro på 90mm från Tamron utan att brännvidden blir kortare. Men å andra sidan kan det vara en vanesak.

Några av orsakerna till varför jag vill byta upp mig:
- Jag upplever att greppet är för litet, vilket gör att kameran inte känns bra i handen. Innan jag köpte min 450D hade jag köpt en Nikon D80, den hade ett betydligt skönare och stabilare grepp. Ibland ångrar jag att jag inte valde den kameran istället, då jag nu vet hur viktigt ett bra grepp är.
- Jag vill kunna fota i sämre ljusförhållanden med en synligt bättre ISO-prestanda
- Vill få möjlighet till att göra större beskärningar (detta hör dock inte till det viktigaste)

Frågan är om det blir ett för litet hopp till 50D? Kanske kommer jag bli besviken med tanke på att jag inte bara vill känna någon förbättring, utan även se den.

bytte min 40D mot 5D MK II, och känner fördelar med mer vidvinkel, högre upplösning bättre vid höga ISO. dock så betyder inte högre upplösning böttre kvalitet när man beskär. om objetiven inte kan leverera den skärpa som kameran "kräver" så kanman inte beskära med bibehållen kvalitet på bilden. alla svagheter med missad focus och dålig objektiv syns mycket bättre med högre upplösning.

fast jag ångrar mig inte inte en seuknd att jag bytte :)

Jag köpte nyligen en 5D mkII för att jag är en gammal 24x36 mm-gubbe som alltid längtat tillbaka till mitt gamla invanda format. MEN, jag behöll min 40D för just teleförlängningen som gör 200mm till 320 mm. Man får inte så mycket för begagnade hus så varför inte köpa en 5D mkII och behålla din 450D. Om den vet jag dock inte så mycket. Min 40D är snabbare än 5D mkII och med tele bra på hundar, barnbarn och knattefotboll. Därför fick den stanna kvar tills vidare och efter ett halvår känns det fortfarande rätt.
För långsammare motiv och vidvinkel som t ex landskap kör jag med 5D:an. Med 17-40 blir det rätt roligt.
Känner igen mig i Morrisons text ovan och gjorde precis så.
Köpte en 5DMKII i helgen och har valt att behålla min gamla 40D som reservkamera eller vid vissa situationer.
Och som någon skrev:
- Lågt brus vid höga ISO.
- Ingen brännviddsförlängning.
- Ljusstark och större sökare.
- HD filmning ser jag som ett plus.

Om du väntat så här länge på att uppgredera och kan tänka dig en större kamera lär det inom det närmaste året komma en uppföljare till 1Ds mark III och då lär bagagnatpriset på den äldre modellen bli riktigt bra. Vad jag har sett verkar det som om 5D mark II applicerar en något aggressivare brusreducering än 1Ds Mark III vilket kan förklara dess lägre brus. Det är inte osannolikt att samma brusreducering kan appliceras i efterhand på filer från 1Ds mark III i efterhand, jag har bara sett jämförande bilder på hög ISO men inte provat själv. Dessutom får du en betydligt bättre autofokus med 1Ds serien. Med så hög upplösning blir fokusering av stor vikt för att få nytta av alla pixlar. Just nu är Canonpriser på "all time high" så det blir dyrt med hus och "L" optik just nu om du inte passar på att funda på begagnade utgående 24/1,4 "I", 24/3,5 TSE t ex.

tveksam på om det är brusreducering i RAW filerna ....så jämför du bilder från RAW så borde det inte spela någon roll. det är dessutom olika sensorer i 5D MKII och 1Ds MKIII....

Om du väntat så här länge på att uppgredera och kan tänka dig en större kamera lär det inom det närmaste året komma en uppföljare till 1Ds mark III och då lär bagagnatpriset på den äldre modellen bli riktigt bra. Vad jag har sett verkar det som om 5D mark II applicerar en något aggressivare brusreducering än 1Ds Mark III vilket kan förklara dess lägre brus. Det är inte osannolikt att samma brusreducering kan appliceras i efterhand på filer från 1Ds mark III i efterhand, jag har bara sett jämförande bilder på hög ISO men inte provat själv. Dessutom får du en betydligt bättre autofokus med 1Ds serien. Med så hög upplösning blir fokusering av stor vikt för att få nytta av alla pixlar. Just nu är Canonpriser på "all time high" så det blir dyrt med hus och "L" optik just nu om du inte passar på att funda på begagnade utgående 24/1,4 "I", 24/3,5 TSE t ex.

Här finns lite white papers från canon om du vill dyka lite djupare i skillnaderna mellan 50D och 5D MkII.

http://www.usa.canon.com/dlc/controller?act=GetArticleAct&articleID=1787

Spontana fördelar jag kan nämna om 5D MkII är.

-Fullformat ger ingen brännviddsförlängning vilket enligt mig ger mest fördel på de kortare brännvidderna. Det är större skillnad än vad man tror när man förlorar den där 1,6x brännviddsförlängningen.

-ISO prestandan

-Stor och tydlig sökare

-Kortare skärpedjup

-Många megapixlar erbjuder mer möjlighet för beskäring av bilderna

Nackdelar enligt mig.

-Fota i raw format äter minne nått fruktansvärt mycket.

-Stora bildfiler kräver mer av datorn när du skall jobba med dem i photoshop. Konverterat till t.ex TIF är varje bild 120-140 MB stora. Det blir alltså rätt tungt för datorn att jobba med dessa bildfiler, man bör alltså ha en rätt så vass dator.

-21 megapixel gör att de optiska "skavankerna" i objektiven syns mer på bilderna vilket gör att man snabbt inser att man kommer vilja ha bättre och dyrare objektiv. L-serie gluggar kostar en hel del. Det är alltså minst lika viktigt att investera i bra objektiv och inte bara lägga krutet på kamerahuset.

-Att förlora brännviddsförläningen på 1,6 på teleobjektiven är synd tycker jag. Det blir större skillnad än vad man tror.

-Du kommer märka en ordentlig skillnad i vikt och storlek på kamerautrustningen mot 450D. Givetvist beror detta mycket på vad du "hänger på" på kamerahuset.. batterigrepp och en normalzoom i L serien adderar mycket vikt.

-5D MarkII har förvisso en inbyggd sensorrengöring jämfört med sin föregångare men du kommer att upptäcka att sensorn är rena damm-magneten jämfört med 450D. Trots den inbyggda sensorrengöringen så kommer du upptäcka att du snabbt kommer att få investera i rengöringsutrustning, blåsbälg, penslar, sensorlupp, våtsvabbar osv. Byter du objektiv ofta så kommer du behöva rengöra sensorn regelbundet. Givetvist beror detta på hur mycket damm man själv kan acceptera, fotar du uteslutande på stora bländaröppningar så kommer du inte börja märka av dammet förens det blir väldigt mycket men ska du typ fota landskap så syns dammet rätt snabbt mot en klar himmel t.ex.

Jag har ingen uppfattning om hur 50D hanterar damm men jag tror att det bör vara som 450D eftersom jag tror att detta med dammet är relaterat till sensorstorleken. Större sensor drar åt sig mer damm helt enkelt.

//Fabbe

Det går att svara mycket kortare, än tidigare argument, för att fullbildsformatet (FF) är det absolut bästa formatet, nu och i framtiden!

Tag en klassisk A-SLR, titta i sökaren, titta på brännvidden för optiken!

- En standard storlek på en sökare, som bara fanns i den storleken, ingen mindre, likt dagens halvformat (APS-C ) D-SLR. Den standard storleken på sökare, från A-SLR, har FF D-SLR.

- Brännvidden du ser på optiken, det är just den du använder, enkelt, ingen cropfaktor, rakt på bara.

- Brus på en FF? Vad är det, att bekymra sig om? Obefintlig vid ISO 100-400-800, vid mycket höga ISO kan den visa sig något, men hur ofta behövs den känsligheten?

Ännu bättre format är visserligen MF, men samtidigt mycket dyrare, med klumpiga kamerahus, som en klar nackdel

Utan att vara helt säker tror jag inte att bildresultatet kommer att bli så mycket annorlunda om du byter till en 50D. Men det verkar som om småbildsformatet (fullformat) är det som kommer att gälla i framtiden, vilket kan vara bra att ha i bakhuvudet när man köper nya objektiv. Ett alternativ är att leta rätt på en fin begagnad 5D, alltså förra modellen. Det är en mycket bra kamera som man kan hitta billigt. Det finns en fördel med färre pixlar om man inte skall göra jätteförstoringar, bildfilerna blir inte så fasligt stora. Och om man inte utnyttjar alla megapixlar kommer dom bara att ta plats på hårddiskar och minneskort och göra det segare att jobba med filerna i photoshop tex.

Satsa på en fullformat. Det där att de är utrymmeskrävande är ingenting att tänka på. Fotografera alltid i RAW format.
I en fullformatskamera kan du faktiskt fotografera i olika utrymmeskrävande format. Du kan aldrig gå upp i fullformat med t.ex. 50D
Mitt råd, satsa på bildkvalitet och inte på utrymmen på minneskort. lycka till.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto