Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fullformat eller dyrt objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

advon

Ny medlem
Ska köpa ny kamera och vidvinkelobjektiv för runt 20 000.
Är sugen på en Canon 5d Mark II och canons 35 mm 1,4. Men det skulle gå loss på runt 27 000.
Något måste jag antagligen pruta på.
Frågan är vad som är viktigast: ett riktigt bra objektiv eller en fullformatskamera?

Du sticker väl i princip hål på en getingbilla med en sådan fråga på FS. :)
Allt annat lika så är svaret givet. Med mindre sensor måste Du förstora mer och det kräver skarpare objektiv. Nu är inte allt annat lika och det driver debatterna här.
Det beror givetvis extremt mycket på vad Du lägger tonvikten på vid Din fotografering. Det måste Du nog utveckla mer för att få bra råd.

Jag skulle helt klart lagt pengarna på objektiv istället en fullformatare. Det ger mycket mer bildkvalitetsmässigt än vad du får ut från ett fullformatshus.

/ Magnus

Jag skulle helt klart lagt pengarna på objektiv istället en fullformatare. Det ger mycket mer bildkvalitetsmässigt än vad du får ut från ett fullformatshus.

/ Magnus

Det är alltid bra med bra optik men med en uppgradering till fullformat så blir alla dina objektiv bättre, förutsatt att de tecknar ut den större bildcirkeln. Detta på bekostnad av att dina teleobjektiv blir kortare. Även om du inte är ute efter det kortare skärpedjupet som blir med FF så försvinner en del av de färg och skärpefel som blir med fullt öppen bländare. Det kanske å andra sidan är en ickefråga för dig om du redan idag alltid bländar ner ändå. Valet beror på din fotostil alltså.
Brukar du ha fullt öppen bländare så är fullformat det naturliga valet. Gillar du långt tele så är APS-C en stark kandidat. Det går visserligen att beskära bilderna och få samma effekt men det är ganska irriterande tycker jag att försöka komponera bilderna i en "för stor" sökare.

Svårt att svara på med den begränsade information du gett.
Vad har du för hus och gluggar idag?
Har du instegskamera med endast kitobjektiv? Satsa då först på ett vasst FF objektiv, fortsätt sedan spara till nytt FF hus längre fram.
Eller har du skapliga gluggar men enl instegskamera av äldre modell, då skulle jag först gå för FF hus och sen jobba fram pengar till uppgraderingen av vidvinkellinsen snarast möjligt.

Tack för svaren!
Jag har en sex år gammal 350d med en pytteskärm, så ny kamera måste jag ha. Objektiv: canon 50 mm 1,8 och en Tamronzoom 24-70 mm. Normalobjektivet är ett felköp (förstod inte då det här med förlängningsfaktorn) men skulle naturligtvis bli bra på en fullformatare.
Jag är extremt sugen på 35 mm-objektivet eftersom jag intresserad av reportageformen och vet att objektivet säkert skulle stå för 70 procent av bilderna.

Som någon tipsade är det bästa kanske att köpa en begagnad 5d. Men det känns som om att det kostar mer än 5000 när jag kollat annonserna här på FS.

Såg på din sida att du har äldre modell av både hus och lins.
Du verkar inte heller direkt objektivbunden till modell. :)
Ge lite tid till att testa olika modeller innan du väljer, vem vet kanske du t o m kan tänka dig att byta till Nikon?

Tänk på att det val du nu gör säkert blir modellbindande många år framåt i tiden.
Alltså, läs gärna diverse råd på fotosidan men framförallt, testa själv ORDENTLIGT och GRUNDLIGT innan du väljer hus, det är trots allt du som sedan skall leva med ditt val.
Kvalitetsmässigt så är väl Canon och Nikon hugget som stucket men vi är alla olika vad gäller känsla i handen, upplevelse av placering av knappar och menysystemets logik etc.

Ska köpa ny kamera och vidvinkelobjektiv för runt 20 000.
Är sugen på en Canon 5d Mark II och canons 35 mm 1,4. Men det skulle gå loss på runt 27 000.
Något måste jag antagligen pruta på.
Frågan är vad som är viktigast: ett riktigt bra objektiv eller en fullformatskamera?

Här några alternativ:
1. Köp 5DMKII + 35/1.4 begagnat, borde finnas för under 20.000:-

2. Köp 5DMKII ny för 14.000 på Japanphoto och 35/2 för 2500:-. f2 och f1.4 är ändå "bara" ett steg ifrån varandra och du får ett mindre smidigare objektiv. Spara dom 3500:- och när du sparat ihop till ett 35/1.4 kan du sälja 35/2 för inte många hundralappars förlust.

3. Köp begagnad 5DI (går runt 5000:) och nytt 35/1.4

4. Vänta lite och köp nya 6D istället. Använd sen ditt Tamron 24-70 i 6 månader. Utvärder sen vilken brännvidd du använder mest och dessutom om det är värt pengar för att få ett fast ljusstarkare.

5. Avvakta hela inköpet tills du har pengar till det du vill ha

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar