Annons

Fulla hårddiskar, vad göra?

Produkter
(logga in för att koppla)
MWPhoto skrev:
Hans, har du läst vad jag skrev i början? Jag har redan ett externt chassie med 250gb disk. Denna kan jag koppla på mitt nätverk eller med USB2.
Den ligger allt som oftast i sin original kartong och tas fram då och då för backup. jag kör den på USB för tillfället.

Och snälla ni som oroar er för om jag har städat bland bilderna, vill ni komma över å kika. Jag plåtar allt i RAW och hela 2006 sparade jag alla mina original i TIFF. Detta tar PLATS. Har nu gått över till att göra tiff av mina RAW men när jag har en färdig bild så sparar jag den i JPG och slänger tiffen. Alltså har jag nu mitt original i RAW och den färdiga i JPG. Tänker inte gå in och spara om alla mina TIFFAR i JPG, köper hellre flera diskar.
Tack annars för alla seriösa och vänliga tips. :)
Kommer skaffa två 250 GB WD Pro Series My Books. De är bra för att de sköter sig själva utan manuellt på/av.

Smidigast är nog som du är inne på.

Att köpa 2 st likadana externa diskar.

En för skarp drift ansluten till datorn och en för backup av den skarpa disken som du plockar fram och synkar med den andra en gång i veckan eller efter viktiga projekt.

När dom är fulla köper du två till och börjar om.
 
MWPhoto skrev:
Hans, har du läst vad jag skrev i början? Jag har redan ett externt chassie med 250gb disk. Denna kan jag koppla på mitt nätverk eller med USB2.
Den ligger allt som oftast i sin original kartong och tas fram då och då för backup. jag kör den på USB för tillfället.

Och snälla ni som oroar er för om jag har städat bland bilderna, vill ni komma över å kika. Jag plåtar allt i RAW och hela 2006 sparade jag alla mina original i TIFF. Detta tar PLATS. Har nu gått över till att göra tiff av mina RAW men när jag har en färdig bild så sparar jag den i JPG och slänger tiffen. Alltså har jag nu mitt original i RAW och den färdiga i JPG. Tänker inte gå in och spara om alla mina TIFFAR i JPG, köper hellre flera diskar.
Tack annars för alla seriösa och vänliga tips. :)
Kommer skaffa två 250 GB WD Pro Series My Books. De är bra för att de sköter sig själva utan manuellt på/av.
Ser inte at du skriver om något externt chassi i ditt första inlägg.
Har du vaknat på fel sida idag?
Vill du inte ha en diskussion så låt bli att starta trådar.
 
hasse lundberg skrev:
Ser inte att du skriver om något externt chassi i ditt första inlägg.
Har du vaknat på fel sida idag?
Vill du inte ha en diskussion så låt bli att starta trådar.

Hans, jag har inte vaknat på fel sida, men vad manar du med detta?

"Alternativet att ha hårddisken lös vid sidan om."

Jag skriver ju i första inlägget att jag använder en extern disk...alltså, lös vid sidan om.

Dessutom ahr det varit ett himla tjaffsande om huruvida jag bara har de "bra " bidlerna på disken eller inte. (från andra)
 
Walle skrev:
med två 400GB-diskar i, givetvis RAID level 1 (spegling).
Nu vet jag inte om du använder dina olika lådor som backup åt varandra men tänk på att speglingen är ett rätt klent substitut för backup.
Går lådans kontrollerkort åt pipan på fel sätt så står du lätt där med två diskar med speglat skräpdata. Samma sak kan lätt hända om något annat som är en sk "single point of failure" (t.ex strömtillförseln) lägger av på fel sätt.

Det skyddar dig mot trist arbete och dataförlust om en av diskarna lägger av men det är ungefär allt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.