Annons

Full hårddisk, Vad göra med Lightroom?

Produkter
(logga in för att koppla)

northdog

Aktiv medlem
Har börjat få ont om plats på mina hårddiskar och skulle därför vilja flytta några kataloger
med bilder från en hårddisk till en annan. Men hur gör jag då med Lightroom? Kommer Lightroom
komma ihåg mina redigeringar av bilderna? Kan man flytta bilderna fysiskt från en hårddisk
till en annan med hjälp av Lightroom och på så sätt slippa massa extra jobb?
//Robert

Jag har aldrig använt Lightroom men 3s på google säger mig att så länge du flyttar filerna med hjälp av lightroom så kommer lightroom ihåg allt.

Skall jag vara helt ärlig så är jag för trött för att googla eller söka i forumet ikväll :D
Tänkte som så att jag skulle utnyttja er andra här för att få en lyxig och utförlig förklaring hur man går till väga istället! Efter en riktigt jobbig dag på arbetet så känner jag att jag är värd det:) Snälla förklara!
//Robert

Har börjat få ont om plats på mina hårddiskar och skulle därför vilja flytta några kataloger
med bilder från en hårddisk till en annan. Men hur gör jag då med Lightroom? Kommer Lightroom
komma ihåg mina redigeringar av bilderna? Kan man flytta bilderna fysiskt från en hårddisk
till en annan med hjälp av Lightroom och på så sätt slippa massa extra jobb?
//Robert

Gör den fysiska flytten av filerna inne i Lightroom. Då tappar inte Lightroom några kopplingar och allt kommer att fungera som tidigare.

Tack:)
Då blir det lite kvällsmat och sedan testa! Visste väl att hjälpen fanns här:)
//Robert

Jag tycker inte att den där tråden innehåller svaret på din fråga. Tvärtom riskerar det att försvåra det du vill göra. Du ska inte flytta en katalog utan bilder.

Arbeta inifrån Lightroom. Ta det rådet från mig som gjort omfattande bildflytter för att skapa mer utrymme åt hela mitt arkiv.

Jag instämmer med Magnus. Den länkade tråden är inte lösningen på trådskaparens problem.

Som Magnus säger, använd Lightroom och dra och släpp dina mappar med bilder i mellan de olika hårddiskarna så kommer Lightroom hålla ordning på alla dina bilder.

Det gäller att hålla isär begreppen "katalog" och "mapp" när man pratar om Lightroom.....

Jag tycker inte att den där tråden innehåller svaret på din fråga. Tvärtom riskerar det att försvåra det du vill göra. Du ska inte flytta en katalog utan bilder.

Arbeta inifrån Lightroom. Ta det rådet från mig som gjort omfattande bildflytter för att skapa mer utrymme åt hela mitt arkiv.
Oooops. Slarvig av moi.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto