ANNONS
Annons

Fula negativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Datura

Aktiv medlem
tjena.

Jag, som många andra, har problem med att få mina negativ rena och snygga.

Det blir alltid fula fläckar och nu senaste gången blev det en massa vita prickar som ser ut som damm, men det vore mystiskt att negativen blev så dammiga eftersom jag torkat dem i torkskåpet och sedan lagt dem i negativfickor.
(jag har inte fingrat på dem så det kan inte vara fingeravtryck)

jag har använt diskmedel som vätmedel, även om det inte är det bästa man kan göra så borde det ju hjälpa lite tycker man, men det gör det inte. så vad gör jag för fel egentligen? jag blir galen.

kan jag rädda negativen genom att bada dem igen eller är det kört?

här är ett litet exempel:
flackar.jpg

om det är damm så tvätta negativen igen. jag vet inte hur bra diskmedel är jämfört med vätmedel men att införskaffa vätmedel vore kanske bra?

jag har tvättat om rejält rejält dammiga negativ och det går

menar att du borde rätt lätt kunna se om det är damm eller inte, dvs om det sitter löst på negativet eller om det sitter som en del av negativet.

sitter det som en del av negativet vet jag inte vad det kan vara tyvärr...

det ser ut som en liten hinna på negativen. men jag har ju tvättat om dem men den försvinner inte. jag kan ju inte stå med diskborste precis. :)

usch, det känns så trist att bra bilder ska förstöras på grund av sånt här.

angående vätmedel. i vilket skede ska man ha det i vattnet?

hm..en hinna? inga lösa partiklar alltså?
det verkar ju konstigt ja. tyvärr vet jag inte vad det kan vara. hoppas nån annan kan hjälpa dig!

det sista jag gör ( efter sköljning) är att fylla dosan med vatten och några droppar vätmedel i, och agitera en liten stund tills det "skummar". sen brukar jag även doppa sämskskinnet i det vattnet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar