Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fula kanter

Produkter
(logga in för att koppla)

Ponnytok

Aktiv medlem
Har nu kommit hem med massa fina bilder efter en Thailandsresa. Men vad jag märkte var att alla blåa fina himlar var nästan vita på bilderna så jag markerade himlen och justerade i nivåer så himlen blev fin igen. Men när jag sedan avmarkerar så är det en ful ljus (eller mörk) kant längs med träden eller bergen eller vad som nu är under himlen.

Jag har testat att lägga feather på 3 px men det hjälper inte. Vad kan jag göra? Som det är nu sitter jag och manuellt "målar bort" kanten med klonstämpeln men det tar ju EVIGHETER och blir inte helt fint ändå där det är träd speciellt.

Tips?

/Charlotte

Ok, här kommer en bild. Vet inte om ni ser på denna förminskade version?

Nu ändrade jag feather till 10 och det blev mycket bättre!! Tack!! Ska testa lite till med att variera det.

Jag använder "quick selection tool" och markarar och markerar bort. Är noga när jag markerar såklart.

Det svåraste är ju när det är massa träd med blad för det blir ett himla pillande och ibland går det inte. Finns det någon genväg där?

/Charlotte

Bilagor

• 080130 (15)forum.jpg
    080130 (15)forum.jpg
    63.6 KB · Visningar: 406
Ponnytok skrev:
Ok, här kommer en bild. Vet inte om ni ser på denna förminskade version?

Nu ändrade jag feather till 10 och det blev mycket bättre!! Tack!! Ska testa lite till med att variera det.

Jag använder "quick selection tool" och markarar och markerar bort. Är noga när jag markerar såklart.

Det svåraste är ju när det är massa träd med blad för det blir ett himla pillande och ibland går det inte. Finns det någon genväg där?

/Charlotte
Du kan använda "färgområde/color range" för att göra markeringen. På så vis får du markering även i alla hål bakom träd osv.
• Börja med att göra en grov markering (med lassot ) runt himlen och även ner över träden.
• Välj sedan "färgområde" och shift-klicka på de delar du vill ha markerade. Finjustera med reglaget.
• Tryck OK och gör sedan en kopia av markeringen (Cmd/ctrl + j) Gör din färgförändring i det nya lagret.
• Lägg lagret i blandningsläge "multiplicera/multiply"

Om jag lyckats förklara rätt ska du fått en himmel utan fula kanter.

Senast ändrad:
Hej igen.
Hittade en annan kanongrej som jag inte tror fanns i min förra PS, har iallafall inte sett den förut.

"Refine edge" heter den och är hur bra som helst.

/Ch

En annan sak du kan prova är att använda Blend If för justeringlagret. Dubbelklicka på justeringslagret (inte på lagerminiatyren, lagermasken eller lagernamnet utan på själva lagret bredvid namnet) så kommer dialogrutan där Blend If och andra funktioner finns.
Med Blend If kan man t ex välja vilket tonomgång som ska påverkas av justeringslagret. Eftersom himlen i regel är betydligt ljusare än träd, berg och annat som gränsar mot himlen brukar det gå bra att separera så att justeringslagret bara påverkar himlen på ett snyggt sätt.
En mer detaljerad tutorial om hur man använder Blend If finns här:
http://ronbigelow.com/articles/blend-if/blend-if.htm

Mvh.
Lasse C

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar