Annons

Fula bilder efter framkallning?

Produkter
(logga in för att koppla)

lembit_pet

Aktiv medlem
Köpte en Spider 2 Express för att kalibrera skärmen. Min skärm är en LG L1970HR, så det är väl inte världens bästa för bildbehandling, men efter kalibrering blev den lite mörkare och lite gulare så det verkade funka.

Nu när jag skickat in en hög kort till SIBA för framkallning så är alla kort både mörkare och mer färgmättade än på skärmen! Ser helt cp ut. Framför allt gulare och rödare, så mina bleka släktingar ser solbrända ut. Mörka och gula och fula kort jämfört med min kalibrerade skärm =(

Vad kan vara fel? Framkallningen på SIBAs labb? Något jag missat i Photoshop? Flera av korten har jag bara tagit direkt ut kameran utan någon efterbehandling (annat är konvertering från RAW till JPG).
Läser en massa om ICC-profiler och sRGB osv, men jag fattar inte. Jag tar alltid "discard embeeded profile" i PS eftersom skärmen är kalibrerad redan. JPG-bilderna ser lika fina ut i alla olika bildprogram i datorn...

Mycket tacksam för tips!
 
Senast ändrad:
Hmmm, du har nog missförstått det här lite. Du ska absolut inte kasta bort färgprofilen som finns i bilden. Det är den som talar om hur färgerna i bilden ska tolkas.

Skärmprofilen talar om hur färger visas på just din skärm, inte hur det kommer att se ut på pappret.

Orkar inte förklara mer ingående. Det finns massor av bra förklaringar i artiklar och i forumet här på fotosidan.

För att göra det ännu mer komplicerat så kör siba antagligen någon form av autokorrigering på bilderna, ungefär motsvarande auto levels i photoshop. Det är alltså inte säkert att bilderna blir precis som på skärmen, även om du hade gjort allt rätt med kalibrering och inbäddade profiler.

Försök förstå hur färghantering fungerar, det är inte så svårt som det först verkar. Prova sedan att skicka bilderna till ett "riktigt" fotolabb, som använder inbäddade profiler korrekt.

När du beställer bilder via nätet finns det ofta en ruta att klicka i som heter "auto-korrigering" eller liknande. Den ska inte vara iklickad om du vill att bilderna ska bli precis som på skärmen.

Lycka till!
 
Hmm... jag missuppfattar säkert det mesta =)

Men det står att "embeeded profile" är sRGB nånting och "working profile" är Spider 2 Express. Ska jag inte använda Spyder 2 Express då? (dvs discard embeeded).

Måste läsa på lite mer...
 
Alltså i korthet ska du ställa in följande.

* Working profile i photoshop ska vara sRGB eller helst AdobeRGB.

* Den profilen som du skapar med Spydern ska ligger endast under egenskaper i skärminställningarna.

* När du laddar in en bild är den ur kameran i regel skapad som sRGB eller AdobeRGB. Brukar vara valbart. Har du samma som arbetsprofil får du ingen fråga, har du inte samma bör du konvertera.

* När du skickar till labb bör du om du skickar till labb som SIBA etc, använda sRGB. Konvertera då bilden till sRGB(om den inte redan är det), skapa din jpg och skicka iväg. Men använd hellre labb som faktiskt redogör för vilken profil de förväntar sig hur de vill att du ska skicka in bilder(embedded profile, eller inte). Labb jag har bra erfarenhet av är framförallt Crimson, men också ProPrint.

* Förhandsgransking är bra. De bra labben tillhandahåller också en profil som du kan ladda in att förhandsgranska med. Då kan du se om det är några färger som labbet inte klarar att återge och kompensera för det. Även om detta är fallet så brukar oftast labben vilja ha bilden i AdobeRGB eller sRGB, och om annat gäller brukar det finnas instruktioner hos labben.


Visning av pappersbild kontra skärm
Den bilden du ser på skärm kommer alltid markant skilja sig från pappersbilden beroende på att en skärm är ett illuminativt medium. En pappersbild är ett reflektivt medium. Normal granskning av en pappersbild kontra profil brukar också vara med ljus av en viss tempertur och en väldig hög intensitet. Tänk direkt solljus mitt på dagen. tittar du då under en vanlig lampa så kommer dels intensiteten vara mycket lägre, alltså är bilden mörkare och detaljer kanske inte ses. Och dels ses bilder ofta med ljus av andra färgtemperaturer, vilket kan ge förskjutnignar i bildens färger åt både rött och grönt håll. Ses väldigt ofta på svart-vita bilder från sämre labb. Vill du ha ett visst utseende vid lägre ljus får du kompensera för detta innan bilden skrivs ut. Det kan man rätt lätt testa sig fram till genom en färgkarta eller liknande.

Embedded Profile
Det är inte svårare än att kameran tar en bild och lagrar bilden enligt en viss färgstandard, oftast sRGB eller AdobeRGB. Embedded profile anger bara att en färgprofil ligger inbakad i bilden och berättar för datorn hur färgvärdena ska tolkas. Beroende på profil så kan det värde som motsvarar en viss typ av rödfärg, faktiskt vara lagrat som en hel del olika värden i bilddatat.

Convert / Assign / Discard
Alltså. Om du har en bild utan färgprofil brukar du få frågan om du vill ange en profil. Det innebär att Photoshop då kommer tolka bilden efter den färgprofilen. Om du har en bild utan profil är det ofta bra att välja sRGB. Väljer du AdobeRGB på en bild utan profil som är gjord enligt standarden sRGB kommer färgerna vara väldigt grälla. Väljer du sRGB på bild som är gjort i AdobeRGB kommer färgerna ha ett svagare utseende, inte lika mättat. Detta för att AdobeRGB är en "större" profil. Så att den färgen som motsvaras av ett visst värde i filen, har olika mättnad och intensitet som den försöker representera. Färgprofilen i bilden talar alltså om hur detta värde ska tolkas.

Skärmprofilen
Det din skärmprofil gör är att den tolkar hur din skärm skiljer sig från en viss referensstandard(t.ex sRGB eller AdobeRGB), och sedan kompenserar datorn för det när den visar bilden. Bildvisningen korrigeras alltså för att i största möjliga mån faktiskt försöka visa den färgen som finns i bilden enligt de förutsättning din skärm har. Har du den som working profile kommer ju profilen som talar om hur din skärm återger färger att användas på bilden i stort. I vissa fall så fungerar det faktiskt, men bara så länge du tittar hemma hos dig. Skickar du denna till ett labb som använder profiler så kommer det då bli fel då labbet som utgår från att bilden följer en viss standard, t.ex sRGB då har färgvärden i bilden som är gjord för visning på just din skärm. Då blir det fel.

Förhandsgranskning
När du använder detta så kompenserar Photoshop efter hur den profil du valt att granska efter kommer att påverka bilden. Då ser du om färgskiftningar "spricker" för att maskinen inte kan återge dessa, eller om ljusheten förändras markant. Då kan du även kompensera för detta innan du skriver ut. I grund och botten är detta bra då fotopapper ofta inte kan ange alla färger som en skärm kan, och ibland tvärtom. Speciellt viktigt är det med trycksaker då det i tryck går att ange vissa färger väldigt bra, å andra färger kan vara väldigt svåra att få till.


Ska du börja mixtra med färgprofiler bör du läsa på litegranna. Finns en hel del bra artiklar direkt här på fotosidan. Annars är risken större att det blir sämre än bättre. Det är inte så krånglig egentligen, men det finns en del kullerbyttor att göra på vägen.

Så, tror jag fått med det mesta grundläggande nu. Om inte så brukar Stefan(Ohlsson that is) alltid vara framme när det gäller diskussioner om färgprofiler. Efter att du läst artiklarna här på fotosidan kan du leta upp Stefans poster i forumet. Han har nog skrivit det mesta som behövs för hemmabruk.
 
Tack för ett mycket informativt svar! Nu fattar jag mycket mer om profiler!!
Ska leta efter Stefans inlägg också.

mvh
/David
 
Kan bara meddela att jag beställde samma bilder från Crimson och kryssade ur allt som hette auto och bilderna blev klockrena!
Jävla SIBA som autojusterade mina bilder så färgerna blev helt fel...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.