Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ful!

Produkter
(logga in för att koppla)

Paddington

Avslutat medlemskap
köpt en ny kamera, system (canon 450 D). (Tycker bilderna blir ljusa o alla bleka) och när vi tar porträtt. fy f-n vad FUL man blir! Ser man så jävlig ut? Varenda rynka syns och blek och ful :/

Hej
Man får vad man betalar för.
En bra kamera visar allt ju.

Kör du med den interna blixten nära så kan ljuset bli vasst.

Det blir ännu tydligare om du komponerar först, trycker ner halvvägs och sen komponerar om och tar bilden, då mäter den mot bakgrunden hur mycket blixt du behöver.

Skall du ta blixtbilder som porträtt bör man skaffa en extern blixt, även om den sitter på kameran, som du kan rikta i taket eller så.

Har du dessa problem utan blixt, prova ställ ljusmätningen till centrumvägt och fokucera med mittre fokuspunkten

Då tar kameran mer hänsyn till det som du fokucerade på.

Några tankar

Roine

Är det den interna blixten som ställer till detta kan jag berätta att den faktiskt lite skämtsamt brukar kallas just "fulblixt".
Nu vet du också varför.

En lösning är som sagt att skaffa en extern blixt. Den mäter och sprider ljuset bättre. Ofta kan de även vridas så man slår ljuset i taket eller en ljus vägg. Då blir ljuset mjukare, mer indirekt och man slipper de hårda skuggorna som kan uppstå bakom motivet.
Då blixten kommer från högre upp än den inbyggda undviks också "röda ögon" med extern blixt.

En mellanlösning jag brukar ta till när jag saknar extern blixt är att (förutsatt att man är inomhus) sätta ett vitt (viktigt) papper framför blixten i lagom vinkel så att ljuset studsas i taket eller en vägg. Också viktigt att dessa är vita eller färgneutrala annars kommer det studsade ljuset att vara färgat. Kameran mäter ju dock som om den slår ljuset rakt på motivet så det kna behövas att man vrider upp blixtkompensationen lite.

Testa.

/Jerry.

Senast ändrad:
Då kommer jag med en annan lösning som jag tycker du ska testa.

Ställ kameran på ISO 100, läge "M", 1/125 slutartid och bländare 4. Använd sedan blixtljuskompenseringen, ställ den på ca - 2/3 (här får du prova dig fram)

Testa sedan att ta en bild. Du kommer att se skillnad jämfört med tidigare bilder, tro mig. Tänk bara på att du inte kan vara alltför nära objektet när du tar bilden.

/Arne

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar