Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ful dia på papper..

Produkter
(logga in för att koppla)

SimonPaulin

Aktiv medlem
Framkallde nyligen en Provia 100F på den lokala fotobutiken (som skickar till fuji tror jag).

Diorna är fina men jag ville dessutom samtliga bilder på papper och beställde detta (bilderna var från studentbalen). Papperskopiorna blev väldigt tråkiga i färgerna och alldeles för mörka. Till råga på allt var det ingen av bilderna som blivit särskilt skarpa!

När jag frågade butikägaren om detta sa han att det var så med dia, att det inte blev bättre om man inte anlitade ett svindyrt proffslabb. Känndes tugnt men jag svalde och gick hem... sedan har jag irriterat mig väldigt mycket på just det här...

Ska jag inte kunna göra en FIN förstoring av en dia utan att det kostar skjortan?!?!?!


Hur brukar andra göra?
 
Jag brukar låta skanna diat på en diabildskanner och sedan göra de justeringar som krävs i ett bildbehandlingsprogram och sedanbeställa digitala kopior hos ett labb. Det är en del pyssel med skanningen, men jag har full kontroll över processen.
 
Om diorna är fina som du säger så tycker jag det låter konstigt att kopiorna är så dåliga (och att inte ens ett proffslabb skulle kunna göra det bättre). Jag gör som Roland och skannar själv in dian och skickar sedan till digitalt labb över nätet.
Jag tror att butiken har gjort dåliga kopior och inte vill göra om dom.. Det går att få fina kopior från dia.
 
har nästan uteslutande fotat med provia och
det går att få BÄST inscanningar från dia!!
har testat att få en vanlig neg. framkallat och inscannat från expert. HELT VÄRDELÖST!! brusigt och lågupplöst, känns som om dom använde vilken scanner som helst under 500hundralappen..

crimson.se scannar 38Mb för 40kronor/original
med det kan du göra vad du vill i ps eller med vad du nu arbetar med!

annars har jag haft bra erfarenheter från odenlab (norr) som både framkallar dia själva och kopierar. dvs. ingen risk att posten slarvar bort dom!
tycker att jag fått riktigt fina färger och schysst skärpa på de kopior jag beställt från odenlab.
vet inte vad du/dom menar med proffslab men varken crimson eller odenlab har någon speciellt stor prisskillnad ifrån andra labb tycker jag!

crimson e nog billigast och bäst om man har lite tålamod (typ 4-5 dagar)

mvh / m
 
inte ens proffslab...

Jag gjorde förstoringar hos ett proffslabb i Uppsala i våras och jag blev verkligen inte nöjd med resultatet. Trots påpekanden och försök att göra om bilden (vilket de gjorde utan att gnälla) så fick de inte alls till färgerna med sin frontiermaskin (tror jag det var).

Det var verkligen ingen stuns i färgerna och tonen var dystert långt från diat.

De hade visserligen gjort ett försök till om jag hade velat, men jag var bara på tillfälligt besök och orkade inte hålla på mer.

Det jag reagerade på var att det dessutom var otroligt dåligt kontrastomfång på pappret - det fanns i princip ingen teckning i högdagrar.
Enligt killen på labbet blev det inte bättre än så om man inte scannade och skrev ut på en blblabla-skrivare. Eller på gammalt hederligt Ciba-chrome-papper (som "ingen" gör nuförtiden)

/Tomas
 
Skit in - Skit ut säger jag..

Jag har gjort en del förstoringar från Diafilm.. har inte haft de problem.. Kört med en frontier. Har även scannat själv med både en dual scan II och III och lämnat in scanningen.. samma där, inga problem.

Använder mig av www.radiocity.nu , som är en AoV-butik i Helsingborg.

Är diat i bra kvalité så bör de flesta frontierlab kunna prestera samma resultat. Annars beror det ju på den som spakar maskinen.
 
Jag tror också att skanna och låta ett lab skriva ut blir bäst om man kan hantera skanner osv själv (eller har råd att betala).

Skit in skit ut javisst men det här tycker jag är ett rätt schysst material att jobba med... Speciellt om man sitter med diat borde man ju med lätthet kunna ratta fram en papperskopia som ser lika dan ut i färgerna, eller hur...

Crimson gör för övrigt väldigt trevliga bilder från mina digitala filer!
/Tomas
 
Absolut, från den borde det gå att göra en juste utskrift.. lite blå kanske? Men det kanske var så blått.
 
helt otroligt!!

Var med om exakt samma sak, skitdåliga kopior från dia till vanligt papper. Fick till svar att jag skulle köpa vanlig film nästa gång för att slippa allt krångel.
Helt sjukt att man inte ska kunna få respektabla papperskopior från dia. Tycker det är otroligt dåligt.
Mvh
/Mats Nordström
 
Men det kan man ju..

Tydligen så förstår sig då inte maskinskötaren/labbet på sig hur man ska göra.

Hörd anekdot:

Han som hade hand om en av de sista cibachrome-labben (innan han sålde det) fick se en digitalt framkörd kopia från dia.

jaha, det var det, de...sa han, sen sålde han labbet..
 
DIABILDER

När jag vill få mina dia inscannade och eller i förstoringar from 10x15 cm upp till 30x40 cm så anlitar jag www.korthuset.se som finns över hela Sverige.

De använder Agfa D1,D2 och D3 labb som alla är anpassaade för att kunna scanna in dia och göra profesionella utskrifter.

De tar 19 kr för en A4 dia och resultatet är mycket bra.

Lycka till !!!

Niklas af Wibom
www.niklaswibom.com
 
Vet inte hur scanningen är, men jag får riktigt usel kvalitet på utskrifterna varje gång jag anlitar Korthuset. Använder dem endast som budgetalternativ om jag inte hinner vänta ett par dagar på mina bilder. Bleka, dassiga färger. Sladdrigt, tunt papper etc.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.