Annons

Fuktskydd?

Produkter
(logga in för att koppla)

Telemann

Aktiv medlem
Jag ska göra mitt livs resa, hoppas jag - till Costa Rica. Där ska jag titta på intressanta djur och fåglar, långa stränder och spännande regnskogar. Och så förhoppningsvis fotografera en hel massa.
Men så fick jag en varning: "Tänk på att fuktskydda din kamera"
Visst. Men hur gör man? Jag har en Nikon D 80 och tre objektiv.
Det finns vattentäta påsar till kameror men det blir otympligt och dyrt. Och gör man det helt tätt kanske man får in kondensfukt i stället...
Alternativet, eller kanske komplementet, kan vara en vattentät kompaktkamera. Har försökt göra filtrerade sökningar på "vattentätt" och "water proof" men får då mest fram vattentäta väskor.
Vilken vattentät kompaktkamera är prisvärd och bra? /Eva
 
Sannolikheten att din kamera går sönder pga fukten är mycket liten. Den kan få en kortare livslängd, men med tanke på hur ofta vi byter vår elektronik är det knappast ett problem heller.

Om du nu ska göra ditt livs resa kanske du kan ta den risken, i utbyte mot trevligare bilder =)
 
har själv en D80 och den har fått stå ut med mycket, legat i fuktig mossa, fotat i -25 för att direkt tas in i +22, duggregn, snö osv, osv. Den tål mer än vad man tror, men jag förstår att du vill vara på den säkra sidan.
 
Som sagt, jag tror inte du behöver vara orolig för att kameran ska gå sönder. Ska du ut i riktigt dåligt väder kan du ju ta med en plastpåse att ha den i eller vira in den i gladpack.

Däremot finns det en orsak att ha med en vattentät kompakt, det är när kamerorna blir täckta av imma, då kan du skölja av kompakten och fortsätta medan D80:n är hopplös att få bort imman från.
 
Det är faktiskt mycket viktigare med optiken. Om du bor i luftkonditionerade rum och skall ut och fota i gryningen så behöver du ställa ut din kameraväska i god tid innan du börjar fota, så att utrustningen hinner värmas upp. Det kan bli ganska tidigt, det... Annars blir det frustrerande väntan på att imman skall försvinna från linserna (även invändigt). Gäller särskilt ljusstarka teleobjektiv som ju har ganska tjocka linselement i fronten.

Oumbärliga hjälpmedel i regnskogen:
extern blixt
enbensstativ
lägsta tele du har råd med (för fågelfoto)
macroobjektiv, alt. mellanringar/försättslins (för alla småkryp som ger dig oanade fotomöjligheter, särskilt i Costa Rica)

Försök hitta guider som har som specialitet att leta upp ffa alla dessa grodor (pilgiftsgrodor av olika slag, glasgrodor (åååh, nostalgi!) och trädgrodor)

Lycka till!

Peter
 
Jag har ingen egen erfarenhet av regnskogsklimatet, men har läst någon tråd här på FS.
Inte ens en vädertätad proffskamera går säker i den fuktiga atmosfären. Inte så att kameran blir förstörd, men den kan sluta fungera under några timmar. Någon skrev om hur ett objektivbyte fick kameran att stanna. Sannolikt för att kameran var kallare inuti och när objektivet byttes så kondenserades en mängd fukt inuti.
Tipset i föregående inlägg låter riktigt klokt - låt kameran acklimatisera sig varje morgon innan du börjar använda den.
Och kanske du också ska tillämpa vinterknepet, fast tvärtom. När du flyttar den kalla torra kameran till den varma fuktiga miljön så lägger du kameran i plastpåse till dessa att temperaturen har utjämnat sig.

Petter ...
 
Tack för alla tips. Det blir rätt mycket prylar och en del att tänka på. Men nu vet jag att jag vågar ta med mig grejerna i alla fall. Tack för hjälpen. Eva
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.