Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fukt i objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Anders: Och i exikatorerna finns det just kiselgel.
Tänk på att det kan ta rätt lång tid (många timmar) att torka ut gelen, men som sagt så ändrar den färg (om ni inte använder någon udda variant) när den är torr.
Blå gel brukar vara gul-orange när den är fuktig medan gul gel brukar bli blå (varav följer att man inte bör blanda dessa typer).
 
I den större av exikatorerna är det översta skiktet av gelen just nu gulbrunt och resten närmast violett.I den mindre är hela gelmassan klart blå. Tolkar detta som att gelen i båda är torr, även om det översta skiktet i den större är fuktigt. Verkar det rimligt? Kan inte fråga min kollega, eftersom han just åkte iväg för resten av dagen.Tar hem den större och ställer den i ugnen och ser vad som händer.
//Anders
 
Resultat

Så, nu har jag förhoppningsvis löst problemet.

Ställde exikatorn i ugnen några timmar, 40-50 grader, och lade sen båda objektiven i densamma. Efter ett dygn kollade jag och Sigmat var då helt fritt från imma. Canonen var fortfarande väldigt immig, så den fick ligga kvar. Efter ytterligare ett dygn var även den imfri, och båda objektiven verkar nu fungera helt prickfritt. Hoppas att det fortsätter så!
//Anders
 
Tobiasl skrev:
Ev. kan du ju lägga grejerna i en tät plastpåse med kiselgel. Det "suger upp" fukt väldigt effektivt (jag använder det på jobbet) och skadar inte grejerna.
När gelen är "full" så ändrar den färg och då kan man lägga den i ugnen på låg värme och torka ur den, när den är "tom" så ändrar den färg igen och kan återanvändas.

Jag vet att det finns att köpa i diverse nätbutiker men du borde kunna hitta det i affär om du ringer runt lite.

Någon som har hittat en sådan kiselgel som Tobias pratar om via någon nätbutik (alt. någon butik i Gbg regionen)???
 
Har du ingen kemistkompis som kan ordna en "exicator" (som nämnts tidigare).....eg en stor glasbehållare som kan tömmas på luft via vakumsug och som har kiselgel i botten. Detta borde göra susen :)

Annars vad gäller värme tror jag en ugn på 50 grader är säkrare än ett värmeskåp där man inte riktigt har koll på tempen. Mycket mer än 50 grader vill man nog inte ha!

Men som sagt, en exicator i ett sommarvarmt lab på runt 25 grader är nog det bästa och säkraste :)

mvh / Matti
 
Jag tror inte att du skall få några problem med funktionen efter urtorkning. Tobias tips verkar smart.

Problem som kan uppstå är väl kalkringar på glasen inuti objektivet. Finns de där är det nog bara att skruva sönder & göra rent, själv eller verkstad.

& ja drulleförsäkringen gäller men kolla med bolaget först vad som gäller.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.