ANNONS
Annons

fujifilm x10 eller motsvarande?

Produkter
(logga in för att koppla)

lyfalix

Aktiv medlem
Har länge funderat på en mindre P&S att ha med sig för att kunna slappna av när jag lämnar min k7 hemma (man missar ju alltid det där kortet).

När x100 var på G så såg den väldigt intressant ut, men med en prislapp på över 10k så är det inte att tänka på. Har dock tittat en del på lillebror, x10, och klämt och taffsat på den. Men jag har lätt för att snöa in på saker.

Vad finns det som skulle kunna vara ett bättre köp?

Om du söker lite på fotosidan hittar du följande:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=137090

Den säger inte allt om X-10 eller om det finns något bättre. Den säger snarare det mest om vilka underligheter och nackdelar som X-10 har.
Det har alla kameror.
Så skall jag svara direkt på din fråga så är att jag aldrig tidigare ägt en kompakt som är så skön och kompetent som X-10.
Jag jämför med 5DMKII så mina krav är inte låga.
För det pris och den kompakt det är är den otroligt kompetent.

Håller på att läsa den tråden, men den är rätt lång så det blir strulligt att hitta konkreta saker där för jag startade denna tråd. Hittade även någon tråd där dom körde x10 vs. m4:3.

Van vid 5dmk2 och tycker att x10 gör bra ifrån sig. det bra kritik...

Någon mer?

Har tittat lite på canon s100, några tankar där?

Ett alternativ kan kanske vara Fujifilm FinePix F600EXR?

Jag var på jakt efter back-up & partykamera och fastnade för ovan modell. Tycker den funkar bra för det jag har den till plus att den inte är knepig att använda i M, P, S, A lägena som andra kompakter kan vara.

En Ricoh GRD IV kanske?

Jag har en gammal filmversion, GR1v, och gillar den skarpt. Men jag fotar aldrig film numera så den ligger tyvärr i en byrålåda. Men jag vill slå till på en digital version så småning om. Den är liten och du kan alltid ha med den. Optiken är bra (eftersom den är fast och inte zoom) och kameran är användarvänlig.

Jag har sedan länge haft precis samma fundering som dig. Jag skaffade en Canon S95 som P&S i mitt arbete men jag skulle inte tycka att den duger som privat P&S.

Just nu ser det ut att bli en Panasonic GX1:a med PowerZoom pankakan (14-42mm). Har du aldrig övervägt att skaffa ett MFT-system?

Just nu finns ett erbjudande med en Panasonic GF3 + Powerzoom-pankakan + Adobe Lightroom för 6490 kr på Cyberphoto:

Jämför storleken med X10:an nedan. Med lins på är de alltså i princip lika stora.

Jag fick låna en GF1:a med en 20mm lins i en fototävling för några år sedan. Det var en mycket trevlig bekantskap och jag har sedan dess varit sugen på att skaffa ett fickalternativ till min Pentax K-5:a.

Det kostar lite mer men du kan då också byta lins om du vill. Det finns flera intressanta kompakta MFT-alternativ.

Bilagor

• x10-gf3.jpg
    x10-gf3.jpg
    47.1 KB · Visningar: 383
Pratade med kamera säljaren i stan och fick den till bra pris och han bjöd på lite till behör, så jag vart knäsvag och gav mig... Kanske dumt, men än så länge har det varit en rolig dag. Jag fick den för övrigt på öppet så jag kan testa den ordentligt =)

En gx hade kanse varit kul, men ett nytt system hade bara gort mig ännu fattigare. Även om jag inte behöver, så vore det ju kul med den linsen också^^

En intressant detalj som jag tycker fått för lite utrymme i diskussionen om X10 är att, visserligen har X10 bara 85% sökarteckning, men sökarbilden är betydligt större än konkurrenterna (t ex G12 & P7100) och har lite större betraktningsavstånd vilket gör den mycket mer användbar.

Jag lyckas tyvärr inte riktigt förstå vilken kamera det blev??

Oj, tänkte inte på att skriva det. Det vart en x10 för stunden, den känns bra och rolig, så gott som tyst och en sökare som kan bli bättre, men det kan allt annat i välden också. Fotar säkert 70% med sökaren (om inte mer), det känns bra att sätta kameran till ögat. Sedan trivs jag med looken =)

Har haft en del bök med AF som andra påpekar, men det funkar ännu, inget som har sabbat något kort. Har man tur så kommer det väll en FW update sedan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar