Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fujifilm X-E3 - vad gör jag för fel?

Produkter
(logga in för att koppla)

Najze

Aktiv medlem
Hej,

Jag införskaffade mig en X-E3 under Black Friday (https://www.cyberphoto.se/foto-vide...ver-kamerahus-fujinon-xc-15-45-3-5-5-6-ois-pz) i förhoppningen om att den skulle lösa bra bilder vid sämre ljusförhållanden, som inomhus, kvällstid med taklampor osv.

Men resultatet hittills är katastrofalt dåligt. 85% är riktigt dåliga, de är suddiga eller utsmetade som vid lång slutartid. De enda gångerna det blir någorlunda är om motivet är blickstilla och jag håller krampaktigt i kameran.

Filmläget är också en stor fundering. Fokus verkar bara ställas en enda gång och så fort jag rör kameran så blir det väldigt suddigt. För att det ska bli fokus igen behöver jag manuellt hålla ner avtryckaren, vilket skapar suddighet när jag provar. Dvs ingen större idé att använda filmfunktionen då resultatet blir uselt. Bör inte fokus automatiskt justeras under filmningen?

TIlläggas att jag inte är någon fotograf, utan jag kör mestadels Auto. Tycker att jag gått igenom alla inställningar otaliga gånger men får inte till det. Krävs det att jag jobbar enbart manuellt och är en erfaren fotograf för denna kameran eller gör jag något fel?

Jag skulle säga att min mobil tar bättre bilder inomhus.
 
Hej,

Jag införskaffade mig en X-E3 under Black Friday (https://www.cyberphoto.se/foto-vide...ver-kamerahus-fujinon-xc-15-45-3-5-5-6-ois-pz) i förhoppningen om att den skulle lösa bra bilder vid sämre ljusförhållanden, som inomhus, kvällstid med taklampor osv.

Men resultatet hittills är katastrofalt dåligt. 85% är riktigt dåliga, de är suddiga eller utsmetade som vid lång slutartid. De enda gångerna det blir någorlunda är om motivet är blickstilla och jag håller krampaktigt i kameran.

Filmläget är också en stor fundering. Fokus verkar bara ställas en enda gång och så fort jag rör kameran så blir det väldigt suddigt. För att det ska bli fokus igen behöver jag manuellt hålla ner avtryckaren, vilket skapar suddighet när jag provar. Dvs ingen större idé att använda filmfunktionen då resultatet blir uselt. Bör inte fokus automatiskt justeras under filmningen?

TIlläggas att jag inte är någon fotograf, utan jag kör mestadels Auto. Tycker att jag gått igenom alla inställningar otaliga gånger men får inte till det. Krävs det att jag jobbar enbart manuellt och är en erfaren fotograf för denna kameran eller gör jag något fel?

Jag skulle säga att min mobil tar bättre bilder inomhus.

Lägg upp ett par exempel så får du säkert svar.
 
Det är inget ljusstarkt objektiv. Kör du maximalt utzommat o max öppet har du 3.5 i fstop och det är inte toppen för mörka rum.

Du får se till att objektivet är maximalt öppet och höja ISO så att slutartiden hamnar på 1/125 eller fortare.

Bäst är om du köper ett bättre/ljusstarkare objektiv.
 
Du kan även ha på brusreducering i kameran (jag utgår lite från att du inte redigerar så mycket).
 
Hej,

Jag införskaffade mig en X-E3 under Black Friday (https://www.cyberphoto.se/foto-vide...ver-kamerahus-fujinon-xc-15-45-3-5-5-6-ois-pz) i förhoppningen om att den skulle lösa bra bilder vid sämre ljusförhållanden, som inomhus, kvällstid med taklampor osv.

Men resultatet hittills är katastrofalt dåligt. 85% är riktigt dåliga, de är suddiga eller utsmetade som vid lång slutartid. De enda gångerna det blir någorlunda är om motivet är blickstilla och jag håller krampaktigt i kameran.

Filmläget är också en stor fundering. Fokus verkar bara ställas en enda gång och så fort jag rör kameran så blir det väldigt suddigt. För att det ska bli fokus igen behöver jag manuellt hålla ner avtryckaren, vilket skapar suddighet när jag provar. Dvs ingen större idé att använda filmfunktionen då resultatet blir uselt. Bör inte fokus automatiskt justeras under filmningen?

TIlläggas att jag inte är någon fotograf, utan jag kör mestadels Auto. Tycker att jag gått igenom alla inställningar otaliga gånger men får inte till det. Krävs det att jag jobbar enbart manuellt och är en erfaren fotograf för denna kameran eller gör jag något fel?

Jag skulle säga att min mobil tar bättre bilder inomhus.

Har haft många Canon-kameror inkl 5D mk II och mk III (och har jobbat professionellt en kortare tid) och skaffade X-E3'an för ett år sedan för att ha en mindre systemkamera på resor och vandringar och fått fantastiskt resultat både RAW och jpg. Fujis kameror är verkligen toppen vad gäller mekanik och objektiv (jag kör 18-55 f2.8-4 och 23 f2 samt 50 f2.) och ger en väldigt lyxig känsla. Sedan är den ju dessutom otroligt snygg :).
Däremot har jag upplevt Fujin onödigt krånglig rörande inställningar och att det är lätt att av misstag ändra någon inställning. Canon-kamerorna har inte det problemet.

Men jag har fått fantastiska resultat o vitbalans (mycket bättre än 5D mk III) både inomhus i svag belysning och utomhus. Dock ger Auto-läget dålig vitbalans och gulton inomhus. Stäng av det.

Prova följande:
* Sätt slutartid-ratten på "A" och också "A" på ditt objektiv om du har detta.
* Flippa upp den lilla switchen bakom ON/OFF från Auto så P-läget aktiveras.
* Tyck Q och prova Auto-ISO "Auto 3" som begränsar till ISO3200, vilket verkar lagom för min typ av använding. (Snurra fram på lilla hjulet på baksidan).
* Se till att ha Auto WB (Vitbalans) aktiverat i Q-menyn. Funkar väldigt bra i P-läget.
* Sätt lilla fokusmoderatten (M/C/S) på framsidan till S, så hittar och fokuserar den på ansikten väldigt bra.
* Använd PROVIA/Standard filmsimulering (kan också väljas i Q). Ger generellt väldigt fin färgåtergivning utan att vara överdrivet (på min kalibrerade skärm).

Uppdatera också mjukvaran om det behövs med Fuji-appen på din smarttelefon.

Vore kul att höra hur detta fungerar för dig.

Med vänlig hälsning,
Robert
 
Ser ut som rörelseoskärpa - kan fås med alla kameror med för lång slutartid.

Verkar vara ISO-talet som spökar. Går bara till ISO 1600 i Auto-läget och du har ett ganska ljussvagt objektiv. (Rekommenderar verkligen 23 f2 i ett framtida köp för dig :))

Prova min instruktion ovan. Kameran klarar även ISO 6400 utan att ge speciellt mycket brus. Gå in i kamerans menyer och aktivera detta (går inte i Auto-läget utan flippa av detta som jag skriver ovan).
Mvh Robert
 
Har haft många Canon-kameror inkl 5D mk II och mk III (och har jobbat professionellt en kortare tid) och skaffade X-E3'an för ett år sedan för att ha en mindre systemkamera på resor och vandringar och fått fantastiskt resultat både RAW och jpg. Fujis kameror är verkligen toppen vad gäller mekanik och objektiv (jag kör 18-55 f2.8-4 och 23 f2 samt 50 f2.) och ger en väldigt lyxig känsla. Sedan är den ju dessutom otroligt snygg :).
Däremot har jag upplevt Fujin onödigt krånglig rörande inställningar och att det är lätt att av misstag ändra någon inställning. Canon-kamerorna har inte det problemet.

Men jag har fått fantastiska resultat o vitbalans (mycket bättre än 5D mk III) både inomhus i svag belysning och utomhus. Dock ger Auto-läget dålig vitbalans och gulton inomhus. Stäng av det.

Prova följande:
* Sätt slutartid-ratten på "A" och också "A" på ditt objektiv om du har detta.
* Flippa upp den lilla switchen bakom ON/OFF från Auto så P-läget aktiveras.
* Tyck Q och prova Auto-ISO "Auto 3" som begränsar till ISO3200, vilket verkar lagom för min typ av använding. (Snurra fram på lilla hjulet på baksidan).
* Se till att ha Auto WB (Vitbalans) aktiverat i Q-menyn. Funkar väldigt bra i P-läget.
* Sätt lilla fokusmoderatten (M/C/S) på framsidan till S, så hittar och fokuserar den på ansikten väldigt bra.
* Använd PROVIA/Standard filmsimulering (kan också väljas i Q). Ger generellt väldigt fin färgåtergivning utan att vara överdrivet (på min kalibrerade skärm).

Uppdatera också mjukvaran om det behövs med Fuji-appen på din smarttelefon.

Vore kul att höra hur detta fungerar för dig.

Med vänlig hälsning,
Robert

Hej, tack för utförligt svar. Jag provade dina inställningar och ansikten verkar fungera bra på. Provade lite andra motiv också i dåliga ljusförhållanden och det blev väl sådär resultat. Det känns som att den är väldigt svår att använda om man inte har en hel del förkunskaper. Även om jag har haft en del kameror genom åren så har jag alltid varit bekväm och kört auto då jag inte haft så jätteavancerade kameror.

Hade en Canon EOS M (som har många år på nacken) först och den tar fantastiskt fina bilder, även i mörker. Köpte för ett år sedan en Panasonic GX80 men tyckte att den också var helt usel i mörka förhållanden, gick inte att hitta fokus en enda gång på restaurang osv. Så därför köpte jag denna. Men blir nog svårt att lämna över till sambon om hon ska ta några bilder, blir för avancerat. Jag tror inte jag heller kommer ha sådant tålamod om man ska behöva manuellt ändra inställningar för varje bild man tar. Det blir ju runt tusen bilder på en resa.
 
Det är rörelse-oskärpa så det skriket om det. En bättre kamera är oftast mer avancerad än en simpel eller en mobil. En bättre kamera kräver mer av fotografen.

Om du inte ser problemet i de här bilderna och förstår varför det blir så behöver du lära dig grunderna för fotografering.

Det finns bra material här på fotosidan där du kan lära dig detta.

Plugga lte grundkunskaper så kommer snart dina bilder också bli bättre.
 
Auto ISO

Hej
Slå på OIS, välj auto ISO med slutartid längre än 1/30 och stor bländaröppning, då skall bilderna bli bra även inomhus.
 
Tack för svaren hittills.

Ett problem med filmande är att jag märkt att det gärna blir att den ändrar ljuset väldigt tydligt. Bara man panorerar lite så blinkar ljuset, är detta också något man kan sätta på något sätt, gissar att autoläget inte är speciellt optimerat, med bländare eller slutare...
 
Verkar vara ISO-talet som spökar. Går bara till ISO 1600 i Auto-läget och du har ett ganska ljussvagt objektiv. (Rekommenderar verkligen 23 f2 i ett framtida köp för dig :))

Prova min instruktion ovan. Kameran klarar även ISO 6400 utan att ge speciellt mycket brus. Gå in i kamerans menyer och aktivera detta (går inte i Auto-läget utan flippa av detta som jag skriver ovan).
Mvh Robert

Hm, jag får korrigera mig själv här. Hade Landskap inställt på Auto-läget o då gick den inte längre än ISO1600, och vitbalansen blev helt fel.

Men om man kör i Auto och med SR+-läget, då kameran väljer själv så går den upp till ISO6400 om det behövs.

Så som övriga skriver, kolla så bildstabilisatorn och AF på objektivet är PÅ och att det står SR+ som Motivprogam i kameramenyn.
 
Var inne och kollade bilderna, de är tagna på 1/8 sek och 1/4 sek (de jag tittade på) iso på den ena var 6400 och på den andra 3200 och du hade kört med bländare f/5,6. Det enkla svaret är att exponeringstiderna är för långa och då får man skaknings och rörelseoskärpa. För att få skarpa bilder på fri hand i svagt ljus måste tiderna bli kortare om du inte har en riktigt bra bildstabilisering och det du fotograferar är stilla. Jag har själv en Fuji X100F som har samma sensor som din kamera (har jag för mig) och bilderna blir helt ok upp till iso 6400 tycker jag. Jag har min autoiso inställd på max 6400 och den längsta tiden satt till 1/60 sek för den fasta 23 mm optiken, ibland tillåter jag 1/40 sek när det är riktigt mörkt, men då får jag räkna med att en del bilder blir oskarpa. En tumregel som jag använder om jag vill få det skarpt utan bildstabilisering är att tiden på en cropsensor som fujin inte bör vara längre än 1/(brännvidden * 2). Det betyder att om du kör din zoom på 50 mm så skulle jag inte använda längre tid än 1/(50 * 2) alltså 1/100 sek. vilket skulle innebära att din bild som jag kollade som var tagen på f/5,6 1/8 sek och iso 6400 skulle behöva en bländare på ungefär f/1,4 i det ljuset om den skall vara lika ljus som din bild och dessutom skarp.
 
Var inne och kollade bilderna, de är tagna på 1/8 sek och 1/4 sek (de jag tittade på) iso på den ena var 6400 och på den andra 3200 och du hade kört med bländare f/5,6. Det enkla svaret är att exponeringstiderna är för långa och då får man skaknings och rörelseoskärpa. För att få skarpa bilder på fri hand i svagt ljus måste tiderna bli kortare om du inte har en riktigt bra bildstabilisering och det du fotograferar är stilla. Jag har själv en Fuji X100F som har samma sensor som din kamera (har jag för mig) och bilderna blir helt ok upp till iso 6400 tycker jag. Jag har min autoiso inställd på max 6400 och den längsta tiden satt till 1/60 sek för den fasta 23 mm optiken, ibland tillåter jag 1/40 sek när det är riktigt mörkt, men då får jag räkna med att en del bilder blir oskarpa. En tumregel som jag använder om jag vill få det skarpt utan bildstabilisering är att tiden på en cropsensor som fujin inte bör vara längre än 1/(brännvidden * 2). Det betyder att om du kör din zoom på 50 mm så skulle jag inte använda längre tid än 1/(50 * 2) alltså 1/100 sek. vilket skulle innebära att din bild som jag kollade som var tagen på f/5,6 1/8 sek och iso 6400 skulle behöva en bländare på ungefär f/1,4 i det ljuset om den skall vara lika ljus som din bild och dessutom skarp.

Kikade på EXIF-datan nu också och håller med Alf. Du behöver ett ljusstarkare objektiv vid ett sånt tillfälle.
En annan sak som jag såg, som är viktig, är att det står Adobe RGB på bildfilsdatan i dina bilder, vilket inte är så bra i detta fall. Ändra tillbaka till sRGB under Färgrymd (vilket är det det bör varit från början i kameran) föreslår jag, då man som amatör inte bör använda något annat. Annars kan färgerna bli felaktiga vid visning på olika datorer, inkl din egen :).
 
Kikade på EXIF-datan nu också och håller med Alf. Du behöver ett ljusstarkare objektiv vid ett sånt tillfälle.
En annan sak som jag såg, som är viktig, är att det står Adobe RGB på bildfilsdatan i dina bilder, vilket inte är så bra i detta fall. Ändra tillbaka till sRGB under Färgrymd (vilket är det det bör varit från början i kameran) föreslår jag, då man som amatör inte bör använda något annat. Annars kan färgerna bli felaktiga vid visning på olika datorer, inkl din egen :).

PC har visserligen en del program som inte har färghantering. Fast det blir vad det blir.
Mac har inte de bekymren.
Nu löser man inte det genom att begränsa sig till sRGB.
Istället bör man köra största möjliga profil. Fotar man i raw spelar det ingen som helst roll om man ställer in sRGB eller aRGB. Det man får i raw är alla de färger och nyanser som sensorn kan leverera. LR och PS jobbar i ProPhot RGB som är oändligt mycket större än SRRGB och aRGB. Vilket är en fördel när man redigerar bilder.

Skriver man ut på en bra modern fotoskrivare så kan den hantera en färgrymd som ligger runt aRGB.

Det viktigaste för all bildhantering är att ha en kalibrerad/profilerad skärm som är inställd på lämplig luminans för det rum man arbetar i.
 
Hej, tack för utförligt svar. Jag provade dina inställningar och ansikten verkar fungera bra på. Provade lite andra motiv också i dåliga ljusförhållanden och det blev väl sådär resultat. Det känns som att den är väldigt svår att använda om man inte har en hel del förkunskaper. Även om jag har haft en del kameror genom åren så har jag alltid varit bekväm och kört auto då jag inte haft så jätteavancerade kameror.

Hade en Canon EOS M (som har många år på nacken) först och den tar fantastiskt fina bilder, även i mörker. Köpte för ett år sedan en Panasonic GX80 men tyckte att den också var helt usel i mörka förhållanden, gick inte att hitta fokus en enda gång på restaurang osv. Så därför köpte jag denna. Men blir nog svårt att lämna över till sambon om hon ska ta några bilder, blir för avancerat. Jag tror inte jag heller kommer ha sådant tålamod om man ska behöva manuellt ändra inställningar för varje bild man tar. Det blir ju runt tusen bilder på en resa.

Det mesta av bildkvalitén ligger i objektivet så vilken kamera man har spelar inte så stor roll sett till det, annat än när det gäller brus och dynamiskt omfång. Sen kan ju självklart en bra AF vara avgörande för att fånga bilder i vissa situationer.

Det viktigaste när det gäller systemkameror är dock att lära sig att använda dem. Man får aldrig ut den fulla prestandan ur varken kamera eller objektiv om man bara kör på auto.

Om man enbart kör med kitobjektiv och aldrig skaffar några andra och bara kör allt på auto så tar man ju bort de två största syftena att använda systemkamera. Att använda systemkamerautrustning handlar väldigt mycket om att få stor kontroll över resultatet.

Smartphone-kameror har ju ofta riktigt bra autolägen då de är optimerade för just det och det känns nästan som att det passar er mer om jag ska vara helt ärlig.
 
Hej, tack för utförligt svar. Jag provade dina inställningar och ansikten verkar fungera bra på. Provade lite andra motiv också i dåliga ljusförhållanden och det blev väl sådär resultat. Det känns som att den är väldigt svår att använda om man inte har en hel del förkunskaper. Även om jag har haft en del kameror genom åren så har jag alltid varit bekväm och kört auto då jag inte haft så jätteavancerade kameror.

Hade en Canon EOS M (som har många år på nacken) först och den tar fantastiskt fina bilder, även i mörker. Köpte för ett år sedan en Panasonic GX80 men tyckte att den också var helt usel i mörka förhållanden, gick inte att hitta fokus en enda gång på restaurang osv. Så därför köpte jag denna. Men blir nog svårt att lämna över till sambon om hon ska ta några bilder, blir för avancerat. Jag tror inte jag heller kommer ha sådant tålamod om man ska behöva manuellt ändra inställningar för varje bild man tar. Det blir ju runt tusen bilder på en resa.

Det är inte så svårt att lära sig ta bilder även med en kamera som X-E3. Fast du bör lära dig förstå hur autofokus fungerar. Det samma gäller triangeln ISO/Bländare/Slutartid.

Även vi som har mycket erfarenhet kör för det mesta på halvautomatik. Vi använder ofta autoIso. Det finns 3 olika man kan välja på och anpassa själv. Det vanligaste är att man väljer bländare och låter kameran välja tid och iso. Skall man fota sådant som rör sig snabbt brukar man ofta själv välja slutartid och låta kameran välja bländare och Iso. Sedan måste man själv se om man måste korrigera hur kameran vill exponera. Där är histogrammet som man kan visa i sökaren bra att lära sig använda fast man kan ofta komma långt med att se hur bilden blir i sökaren och korrigera så man tycker det blir som man vill. Det är ärligt inte så svårt att lära sig ta hyfsade bilder. Fast kameran är verktyget och fotografer är den som är operatör och skall se till att det där sista blir en bra bild. För att bara ta ett exempel vet ingen kamera något om komposition.
 
Tusen tack för alla svar. Jag behöver absolut lära mig grunderna, det är jag med på. Förhoppningsvis lär jag mig en del på kommande resor.

Är inte vän med kameran ännu, då allt känns otroligt krångligt uppbyggt vad det gäller knappar, genvägar, menyer etc. Väldigt mycket längre inlärningskurva på denna kamera mot tidigare jag haft, dock mer avancerad kamera också såklart.

Nya objektiv kommer den dagen jag känner att jag är nöjd med kameran, kan inte lägga mer pengar på det i dagsläget.

Men bara en så banal sak som att uppdatera firmware verkar omöjligt, som jag skrivit i en annan tråd.

Har någon med X-E3:an fått den trådlösa biten att fungera? Jag har fått det att fungera en gång av hundra, verkar inte utvecklat för fem öre. Eller om det är appen som är värdelös.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar