Annons

Fujifilm S9600 - Skärpedjup

Produkter
(logga in för att koppla)

Hasp

Ny medlem
Hej

Fick idag hem min Fujifilm S9600 och började genast ta en del testfoton för att kontrollera dess prestanda. Vid test med avsikt åstakomma olika skärpedjup så kunde jag aldrig få till riktigt litet skärpedjup. Körde med bländare 2.8 och tycker att skärpedjupet var alldeles för stort.

Någon som har samma erfarenhet? Eller någon tekniskt kunnig som kan förklara varför jag får så pass stort skärpedjup eller om jag eventuellt gör något fel.

Som jämförelse för mina bilder med "litet skärpedjup " använde jag bilderna jag tagit med större skärpedjup (bländare 5-11) samt bilder tagna på samma motiv med en Canon 400D.

Om det inte är möjligt att få mindre skärpedjup än vad jag åstakommit idag så är jag mycket missnöjd med min alldeles nyinköpta kamera. :(

Har läst en hel mängd recentioner och inte läst något om detta.

/Henrik A.

Minsta skärpedjup får du med största bländaröppningen och zoomen på max tele.

Som de flesta "kompaktkameror" har din kamera en betydligt mindre sensor än en 40D/400D. Det innebär att objektivet på din kamera har mycket kort brännvidd. ca 7-70mm tror jag. Det innebär att det inte går att få särskilt kort skärpedjup.

En fantastiskt bra kamera, men kort skärpedjup är väl i princip den enda saken som den inte klarar av. Men det gör ju i princip ingen annan kompakt heller. Ska du ha det är det stor sensor som gäller, och då automatiskt en systemkamera.

För porträtt tycker jag t ex en 400D med 85/1,8 ger tillräckligt kort SkDj. Ännu bättre är det förståss med en fullformatare, typ 5D med 135/2. Men den kombon kostar ju en del.

Tackar för svaret!

Ska snart börja leta efter någon som gillar stort skärpedjup och kanske är intresserad av min kamera. :) Dröjer nog inte så länge innan jag får ta och uppgradera mig.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar