Annons

Fujifilm FinePix S9500

Produkter
(logga in för att koppla)

Jaz

Avslutat medlemskap
Har stött på problem och hoppas på tips och hjälp.
Jag har en Fujifilm FinePix S9500 som jag har varit helnöjd med till igår kväll.

Allt började med att jag kopplade in kameran via USB till datorn för att tanka över bilderna, som jag alltid gjort. När jag var klar kopplade jag ur kameran och stängde den. Konstigt nog så var displayen tänd med bilden för filöverföring via USB fast jag stängde kameran. Precis som om den hängt sig.

Min första tanke var att detta inte var så konstigt. Inget av lägena, bildvisning, kamera eller stäng av gjorde någon skillnad, Samma bild i displayen.

Därför ryckte jag ut batterierna och kameran dog. Och då menar jag dog! Fick inte igång den igen. Provade att ladda batterierna inatt och testade igen imorse. Fortfarande samma. Den är död.

Kan det vara så enkelt, vilket jag hoppas, att batterierna har dött. Eller har kameran fått stryk och dött?

Jag ska givetvis testa med nya batterier ikväll när jag kommer hem. Så med det återkommer jag.

Har någon råkat ut för samma sak och kan ge mig en lugnande förklaring. Eller är det så illa att jag får ta den till skroten? Tyvärr gick garantin ut för 2 veckor sedan. :(
 
Nya batteri men ändå död

Nu hoppas jag på någon här i forumet.
Jag har precis varit i affären och köpt nya batteri men kameran är fortfarande död.

Någon som har tips eller idéer om vad som kan ha hänt?
 
Lämna in den för garantireparation.
om du inte haft den så länge kan du kräva pengarna tillbaka eller en ny kamera..
Det är nåt som hänt när du kopplade bort den från datorn.
 
Ursäkta,, jag hade för mig att den modellen kom nyligen, men det var ju ett år sen drygt.
Prova i varje fall om garantin nyligen gått ut. Jag har för mig att det ska vara 2 års garanti på vissa grejer..

Det här är långsökt, men.... prova kanske med att koppla in den till datorn igen och se om du kan påverka nåt därifrån, ev nollställa den eller lägga in en ny firmware.
 
Jag har provat:

Bytat batterier flera olika nya.
Bytat minneskortet.
Kopplat upp den mot datorn igen, men kommer inte åt den.

Verkar som om inte den får ström från batterierna. När jag hade bytat minneskortet och slog på den i bildvisningsläge så tändes displayen. Visade "Inga bilder", vilket stämmer eftersom det var ett helt nytt kort. Efter detta så blir displayen randig och kameran hänger sig igen. Kan inte stänga av den.

Tog ut batterierna och är tillbaka till en död kamera.

Jag blir tokig!

Hoppas att någon har nåt specialtips!
 
är kameran köpt i sverige så ska du väl ha 3 års reklamationsrätt. har inte riktigt koll på konsumentköpslagen å så, men googla lite så hittar du säkert nåt. finns det inte konsumentrådgivare i många kommuner oxå? om det finns kan det ju vara värt att ta kontakt med den i så fall.
 
Har du testat att starta kameran utan minneskort?
Låser den sig då också?

Jag tycker det låter som kamerans läsning av minneskortet är huvudsuspekt och inte batteriet. Kan det vara så att du råkade rycka ur USB-kabeln medan filöverföring fortfarande var igång?
 
Jag har provat att starta kameran utan minneskort oxå, men den vill inte starta alls.
Precis som om den inte får ström.

Nu har låtit den ligga helt utan batterier över natten. Ska se när jag kommer hem ifrån jobb ifall den har nollställt sig helt då.

återkommer....


Kom gärna med fler tips...
Mina börjar att ta slut nu
 
Punkk skrev:
Har du testat att starta kameran utan minneskort?
Låser den sig då också?

Jag tycker det låter som kamerans läsning av minneskortet är huvudsuspekt och inte batteriet. Kan det vara så att du råkade rycka ur USB-kabeln medan filöverföring fortfarande var igång?
Går det att fixa minneskortet med en lös minneskortsläsare i så fall?
 
Det kan inte vara problem med minneskortet eftersom jag har provat 2 andra kort varav det ena var helt nytt.

Jag lät kameran vara utan batteri hela natten och när jag kom hem ifrån jobb nu så provade jag att stoppa i batterierna igen.

Ingen framgång :(

Jag har kontaktat butiken där jag köpte kameran och dom lovade att hjälpa mig så att jag får skicka iväg den på garantireperation.

Nu gäller det att leta fram kvittot. Skulle väl vara typiskt om det är borta.
 
Konsumentköplagen ger dig 2 års garanti. 2 veckor över tiden bör säljaren alt. tillverkaren ge dig goodwill och fixa det ändå.

Lycka till.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.