Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fujifilm Finepix S7000

Produkter
(logga in för att koppla)

starnut

Aktiv medlem
Har ni sett den nya skapelsen Fujifilm FinePix S7000? Den verkar rätt häftig, 6,3 miljoner pixlar! och en bra zoom, ja som på gammla s602z. Fast man är ju såklart nyfiken på bildkvalliten, jag själv har bara sett speccsen så jag undrar om någon annan hittat någon sida med lite testbilder?
Har varit inne på att köpa canons G5, men den här lockar nästan mer, det negativa är att den inte kommer ut förns i oktober enligt cyberphoto.

källa: dpreview
 
Man blir nästan lite ledsen när man ser att konsumentkameror har kommit upp i samma mängd pixlar som proffskamerorna har.

Det är inte mycket mer som skiljer kompaktkameror från dslrs, förutom sjukhastighet, zoomhastighet, färgdjup, brusnivåer, storlek, bytbara objektiv, TTL sökare, AF hastighet och pris.
 
anders300D skrev:
Förrästen, vilka externa blixtar passa på dessa modeller? Funkar nikons?

Vad jag har förstått saknar den TTL, det vill säga att man måste ha en blixt med inbyggd ljusmätningscell för att slippa köra manuellt. Det är iaf. vad jag har fått berättat för mig när jag letade blixt till min s602z, antar att detsamma gäller för s7000.

/martin
 
Båda kamerorna verkar trevliga, S5000 är redan nere i under 4400, trots att den knappt släppts ännu och den hade rek pris på 5000 och S7000 verkar bli billigare än S602.

Men men priserna känns det som det kan hända en del trevliga saker med i höst.

Mycket konkurrens blir det i alla fall med S7000, A1 och F828 i det dyrare kompaktsegmentet omkring/under 10000 och 300D straxt över...

Svårt att välja för den som kan vänta (själv får jag nöja mig med min en månad gamla Canon A70 minst till nästa år ;(
 
EdwardH skrev:
Man blir nästan lite ledsen när man ser att konsumentkameror har kommit upp i samma mängd pixlar som proffskamerorna har.

Det är inte mycket mer som skiljer kompaktkameror från dslrs, förutom sjukhastighet, zoomhastighet, färgdjup, brusnivåer, storlek, bytbara objektiv, TTL sökare, AF hastighet och pris.
1) Varför blir du ledsen? Vad förväntar du dig?
2) Vad är sjukhastigheten? Är det detsamma som insjuknandehastighet? På vad sätt skiljer den sig mellan de båda typerna av kameror? Vilken blir sjuk fortast?
Us
 
EdwardH skrev:
Det är inte mycket mer som skiljer kompaktkameror från dslrs, förutom sjukhastighet, zoomhastighet, färgdjup, brusnivåer, storlek, bytbara objektiv, TTL sökare, AF hastighet och pris.

Hmmmm... Inte mycket mer? Jag tycker han fick med det mesta. Fast jag är också intresserad av vad sjukhastighet är :)
 
Intressant pjäs... men de glömde IS, precis som Sony... o vad ere för fel med att komma ut i oktober? själv kom jag ut i november...
 
EdwardH skrev:
Det är inte mycket mer som skiljer kompaktkameror från dslrs, förutom sjukhastighet, zoomhastighet, färgdjup, brusnivåer, storlek, bytbara objektiv, TTL sökare, AF hastighet och pris.

Zoomhastighet? eh?
färgdjupen är väl 14-bitar på nästan alla höstens kameror? TTL sökare har väl också de flesta även om de inte har en skramlig spegel som sitter ivägen o hindrar LCD skärmen att fungera som sökare. Många kompakter visar dessutom 100%...

AF-hastigheten är ikapp o förbi på en del av höstens skapelser (t ex lilla billiga Dimage Z1). För att inte tala om hur många bilder per sekund den lilla rackaren kan ta...

Priset är rejält mycket lägre, men fortfarande alldeles för högt jämfört med de analoga versionerna. Men det är smällar vi tar, så tillverkarna uppmuntras tillverka o utveckla fler modeller!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.