Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fujifilm FinePix S6500fd

Produkter
(logga in för att koppla)

joda_666

Medlem
tjena...
jag har lite frågor ang några saker som jag hoppas kunna få hjälp med här...
jag har fastnat för Fujifilm's S6500fd och läst på massa sidor om den och det står lite olika ang bildstabilisering... på vissa sidor står det att den har det och på andra att den inte har det... är det så att den inte har haft det men blivit uppdaterad med det på senare utgåvor eller står det helt enkelt fel ?
sen undrar jag om nån kan förklara på ett enkelt sätt var RAW är för nått och vad det är för bra med det ?
sen undrar jag om nån kan förklara lite enkelt det här med iso med för jag har ingen aning om vad det är ?
och är det nån som har denna modellen här som skulle kunna skicka några macro bilder som ni har tagit med denna kameran både med och/eller utan den där extra linsen som man kan köpa till ?

tacksam om ni vill hjälpa en okunnig stackare med dom här frågorna..:)

//jonatan

Fujikameran har ingen bildstabilisator.
Det den har är auto-iso som ställer in isonivån så att man inte får för långa slutartider, det är vad fuji felaktigt kallar för stabilisering.

ISO siffran anger hastighet, ju högre tal ju snabbare slutartid kan man få, men oxå mer brus.
Det är därför man vill ha så lågt ISO-tal som möjligt, för att undvika brus.

RAW motsvaras av en filmnegativ, det är alltså en obehandlad (och okomprimerad) råbild.
Fördelen med RAW är att man då kan justera bilden helt efter egen smak och inte låta kameran bestämma.
Nackdelen är långsammare, tar mer utrymme på minneskortet och är mer tidskrävande.

tack för infon...

hur bra funkar det med auto-iso då ?

min budget är lite stram tyvärr så det är ungefär en i den här kamerans prisklass jag måste sikta in mig på och jag vill att det ska kunna gå att ta någorlunda bra macro bilder... är den nått att ha då ? kan ju hända att jag även köper till det där filtret som hade med macro att göra med om det gör nån större skillnad ?

Då fujikameran har väldigt lågt brus för kameror av den typen så fungerar det troligen rätt bra.

Fujikameran är absolut ett bra köp i den prisklassen.

Det ska heller inte vara några som helst problem att ta fina macrobilder med den.

ok... då ska jag nog slå till och köpa en sån...

vet du hur stor nytta man har av konverter WL FXS6 och NÄR kommer det till användning ?

Den ger en förstoring på 0.8x vidvinkel, vilket ger 0.8 x 28 = 22.4mm, du får alltså en hel del extra vidvinkel. Kostar en hel del dock..

Du klarar dig troligen bra på 28mm.

hmm... jag är kass på vad det där betyder... när har man nytta av det om man säger så ? så kanske jag fattar bättre...*L*

och japp, det kostade en del men jag såg att man kunde få tag på det från usa för runt en 1000 lapp + frakt om det blir så att jag vill ha ett sånt...

Större vidvinkel (22.4mm är större vidvinkel än 28mm) gör (enkelt uttryckt) att du får med mer på bilden.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar