Annons

Fujifilm FinePix S5600 Manuelt läge

Produkter
(logga in för att koppla)

Nicklas Ridewing

Aktiv medlem
Hej alla glada! :D

Nu är det så att jag har köpt en Fujifilm Finepix S5600 och här lekt lite med den i ca en vecka.
En stor anledning till att jag köpte kameran var för att jag skulle kunna "leka" med en massa manuela inställningar och utvecklas som amatörfotograf. Så när jag står där för att ta den perfekta bilden och slår på det manuela läget för att kunna andra slutartider osv. och tar bilden så är det helt mörkt! Och nej jag har inte linsskyddet på. ^^

Men vad gör jag för fel? Det jag pratar om nu är inomhus bilder och utan blixt men med rejällt "jävla" ljus! Men ändå så blir det mörkt!

Sen finns det ett läge som gör att det blir naturligt ljus, och då funkar det prima, men itne kan jag väl vara begränsad att bara använda det läget inomhus? Btw. I det läget kan man inte ändra något alls, så det är ju inte specielt skoj. :(

Snälla hjälp!
 
Nicklas Ridewing skrev:
[Sen finns det ett läge som gör att det blir naturligt ljus, /B]

det låter som utomhus det, naturligare kan det inte bli ;--).


Om du inte vet vad ska du ha det till så vad ska du ha manuellt läge för?

Den heliga treenigheten är ISO - bländare och tid.

ISO visar hur mycket ljus kameran behöver glufsa i sig för att vara nöjd - Lågt ISO kräva mycket ljus - det ger det relativt ren bild utan kladdiga pixlar

ISO - Bländare och tid kan bara ställas i en idealisk kombination som ger det ljus som kameran behöver - Exponeringsvärde. Liten bländaröppning måste kombineras med lång tid och stor bländaröppning kräver relativt kortare tid då det annars blir för ljust.


http://www.fotosidan.se/cldoc/3689.htm
 
Kanske skrev lite otydligt men problemet är att vilket iso tal jag än använder så blir bilderna helt svarta ändå. Möjligt att det blir lite ljus om man fotar mot en lampa, men annars bara svart, sitter och testar nu att använda alla iso och alla bländare men nej!
Varför jag nu vill fota manuelt är för att just kunna ändra slutartider, bländare och iso.. men det går ju som sagt inte att få nån bild då :(

Det jag hade tänkt var att fota lite fiskar i ett akvarium med inte så jätte bra belysning men då slängde jag dit ett par lampor med "naturligtljus" precis över. Men inte får jag någon bild :(

Måste vara nånting som jag har missat..
Vad är det viktigaste att tänka på?
och jag har läst hela artikeln du länkade till men jag även fast jag följer den så blir det inte bättre.
 
Senast ändrad:
Blir det bra på annat sätt så lät det som typiskt fel exponeringsvärde. Men ar du högt ISO och öppne bländare och lång tid och det likafullt blir mörkt så har du fipplat med något annat. Ladda upp en bild och bifoga värdena så syns det sannolikt direkt vad det är
 
Ok jag gör som du säger.
Här kommer en bild jag precis tog.
Inställningar:
ISO: 1600
Bländare: 3,2
Slutartid: 200
 

Bilagor

  • dscf1036.jpg
    dscf1036.jpg
    86.4 KB · Visningar: 199
Ja skulle påstå att belysningen i bilden blivit hyffsat rätt exponerad, men resten av bilden blir mörk pågrund av för kort slutar tid ...
pröva med 1/10 sekund som slutartid.
 
Ja det var väl en skaplig exponering av en lampa. Vad mer kan du begära?

Vad får du för värden om du låter bli att ta med lampan? Eller rättare sagt vad blir det med sådär en 1/25 - till halv sekund i tid? Då ser du det som är svart nu

Edit/ mounte hann före
 
Tack för all hjälp iaf. Men det är fortfarande en fråga som snurrar i huvet.

Om man nu vill ha kortare slutartider, hur gör man då för att få bättre ljus eller går det inte?
 
kortare slutartid --> större bländare (mindre bländartal)
eller blixt.

Sedan kan man göra fler exponeringar med kort slutartid och "lägga dom över varandra" i photoshop för att plocka fram mer ljus ... kräver dock stativ plus att den totala exponeringstiden blir inte mycket bättre...
 
Ett tips JAG kan ge (det lilla jag lärt mig) är:

Starta med EN funktion först.

Gärna att ta kontrollen över skärpedjup (Bländare - läge A) som första grej.
Sen går du över till att köra slutartider (Läge - S) som andra grej.
Sen börjar du kombinera allt.

Har en S5500 som jag experimenterat med och nu fått lite kött på benen när jag köpte min EOS 350.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.